• Finesse

babyskydd eller byta ?

När bebisen kan sitta själv bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol.. kan hon inte det vid 10 månader så är det bättre hon sitter i babyskyddet..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse
    badplats skrev 2010-09-30 15:27:57 följande:
    tack =) ska kolla in begangat marknaden. Känns lite surt att punga upp flera tusen på en stol man knappt använder.

Nått speciellt märke du rekommenderar? Har en britax nu tror jag, är helt lost när det gäller bilbarnstolar
    Ja visst är känns det surt att betala för säkerhet.. det kan ju vara bättre att köpa begagnat å inte veta om det blivit krockad å sen vid en krock märker man att oj den där stolen var nog inte så smart köp.. men det kändes ju så surt att köpa en ny och säker stol...

Barn kostar pengar.. punkt slut
  • Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:35:50 följande:
    Välj en stol som går att ha upp tills 25 kg. Jag hade nog köpt nytt(stolen ska ändå användas tills hon är minst 4 år) Om 1 år kanske ni åker mer bil än vad ni gör nu.
    Nej stolen bör användas till barnet är minst 5 år.
  • Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:39:09 följande:
    Har de ändrat rekomendationen? För det jag har hört är Minst 4 år.
    Rekommendationerna är 4-5 år så då bör man ju säga minst 5 år å inte minst 4 år.. för då börjar folk redan vid 3½ tro att det är helt okej att vända sina barn.
  • Finesse
    längtan09 skrev 2010-09-30 15:40:32 följande:
    Ursäkta, men det där var rätt otrevligt skrivet. Det hade räckt med att skriva: "Tänk bara på att en begagnad stol kan vara krockad och då fungerar det inte så bra vid eventuell krock"
    Visst var det.. men då kanske hon får upp ögonen. Vet du hur många trådar det finns här på fl om hur dyrt det är med en bilbarnstol.. att man vänder det äldre barnet (allt mellan 2-4 år) bara för att det yngre barnet måste sitta i stolen och dom har inte råd att lägga ut pengar på en till bakåtvänd bilbarnstol. Vet du hur arg man blir då? Folk måste få upp ögonen och inse att barn kostar pengar.
  • Finesse
    Småtokig skrev 2010-09-30 15:45:15 följande:
    Förvisso. Finns MÅNGA i bekantskapskretsen som har vänt eller kommer vända sina barn och då är en del inte ens 3 år fyllda ännu. Mina kommer iaf få sitta bakåtvänt tills de vuxit ur sina stolar (britax Hi-way och Britax Two-way)
    Mina med..

Det finns inte nån i min bekantsskapskrets som har sina barn sittandes bakåtvända längre än till 3 år.

Min svägerska t.ex. hade inte råd att köpa en ordentlig bältestol utan köpte första billiga hon kunde hitta för hon är ensamstående.. sen går hon å köper en jacka till sig själv för 600:- och åker utomlands.. mm.. då är man fattig. Kanske därför jag blivit som jag är.. hatisk och aggresiv mot alla som inte tänker på sina barns säkerhet.
  • Finesse
    badplats skrev 2010-09-30 15:57:22 följande:
    min privatekonomi är inget jag vill slänga ut på nätet men är det något jag tar mig råd till så är det dottern. Min tanke var att hitta en bra begangad stol att ha tillsvidare, självklart ska jag inte köpa först bästa som finns utan kolla runt om se om det finns bra stolar.....

släng inte ut din aggresivitet på mig!
    Fast skriv då det.. vad jag brann av på var att det kändes SURT att lägga ut pengar på en bilbarnstol.. skriv isf nåt annat ord.. men just ordet surt låter ju som om att du tycker är det är dumt att lägga ut pengar på sånt.
  • Finesse
    k girl skrev 2010-09-30 16:41:18 följande:
    Att någonting känns surt betyder just det, att det känns surt - du har väl hört talas om "surt förvärvade slantar"? Dumt att spy galla över sådant man bara fått för sig...
    Självklart betyder surt att hon egentligen inte vill slänga pengar på sånt..

Och 4-5 år betyder minst 5 år.. iaf i mina ögon och öron.. ntf tycker att barn bör sitta bakåtvända så länge dom ryms i stolen. En 5-åring som är 110 cm lång och väger 18 kg ryms.. men inte en 5 åring som är 130 cm och väger 30 kg..
Svar på tråden babyskydd eller byta ?