• Vinterbaby

Sluta amma-bröstinfektion. Nedtrappning?

Sitter nu med infektion igen e ett av brösten oh bestämt mig för att börja delamma. Hur har ni gjort när ni trappat ned för att inte få mjölkstockning? Tänkte amma bara på ett bröst men "halvtid" för det klarar inte att bara använda det bröstet. Har ni pumpat från bröstet eller gett tillägg. Berätta gärna era erfarenheter.

• Svar på tråden Sluta amma-bröstinfektion. Nedtrappning?
  • WoWi

Fick en jättestor bröstinfektion förra gången som fick operaras samt att jag fick ha dränage fem dagar. Jag tjurade på länge med den där infektionen och det slutade ju inte bra. Se till att du får penicillin fort om du inte redan har det. Jag ammade också från bara ett bröst för att jag inte klarade av att använda det infekterade, tyvärr hjälper inte det infektionen eftersom att mjölkproduktionen fortfarande är igång. En chans att bli av med en besvärlig infektion är nämligen att stanna av mjölkproduktionen helt.

Jag fick tillslut börja ge ersättning i och med operation och allt. Men jag rekommenderar att du inte tjurar på för länge, tänk på dig själv och lyssna på din kropp!

Vill inte skrämma dig utan bara varna för hur illa det kan gå, önskar att jag visste det då för fyra år sedan! Då hade jag avbrytit amningen tidigare.

Lycka till, kram!

• miacia

Hej! Jag har också lidit av ett dåligt bröst (höger). Det började redan på BB och efter två veckor fick träffa folk på amningsmottagningen på sjukhuset. Då hade sår på båda bröstvårtorna. Blev rekommenderad att inte amma utan pumpa tills såren läkt. Tog typ 6-7 veckor och då kändes svårt att börja amma. Men under tiden fick jag bröstinfektion, bröstböld(operation) och inflammationer i höger bröst.

Jag fick otrolig dålig produktion i mitt dåliga bröst och i och med det har dragit ner pumpandet på det bröstet. Skulle velat sluta helt men det verkar inte gå det börjar alltid rinna när jag pumpar vänster bröst. Dessutom fick jag rådet att inte sluta med mjölkproduktion under en pågående inflammation/infektion.

• Vinterbaby

Tack för svar-verkar svårt med infektioner. Hoppas verligen jag slipper en tredje kur.
    Men är det så tror ni att infektionen inte kommer gå tillbaka om jag slut hrlt med det bröstet och forts med det goda bröstet.?

• WoWi

Jag fick höra att jag hade större chans att bli av med infektionen om mjölkproduktionen avstannades helt, alltså att inte amma från något bröst. Men miacia här ovan verkar ha fått ett råd helt tvärt om.

Mitt viktigaste tips till dig är att tänka på dig själv nu, ta kontakt med vården och ta deras råd! Som sagt, jag önskar att jag inte hade tjurat på så länge med amningen trots alla besvär och därmed sluppit det värsta.

• Vinterbaby

WoWi-tack ditt svar. Jag förstår vad du menar. Jag är nog dessvärre för envis......Sitter idag och har rejält ont i såret och bröstet är enormt. Suck. Fick redan igår tankar på "att jag kan ju forts med att pumpa" vilket är korkat då det säkert skulle komma tillbaka det onda igen. Jag kommer nog också i efter hand undra vad jag har hållit på med. Får se hur det går med svullnaden och nytt möte på amningsmottagningen på måndag. Dock skönt o bra o läsa era erfarenheter. Tack.

miacia-Hur gick det med amningen? Fortsatte du och blev det bra trots böld? Stackare.

• miacia

Jag håller med WoWi- kontakta vården och  be om råd. Tror att dom har bäst koll på hur man ska göra och behandlar nog varje patient efter dess förutsättningar och problem. 

Men mitt höger bröst kommer aldrig bli bra. Jag har också varit envis och hållit på att pumpa(aldrig amma) för att kunna ge mitt barn bröstmjölk.  

Jag har varit bra i mina bröst i ca 1 månad. Tyvärr har nu i dagarna fått en inflammation i bröstet p g a en åtsittande BH . Hoppas att det inte är en infektion... Men jag följer dom råd jag fått när jag varit på amningsmottagning för liknande problem. Att fortsätta min amning(pumpning) som vanligt, ta Voltaren för inflammationen  och Alvedon för värken. Sen låter jag bli åtsittande BHar, låter bröstet "hänga fritt" när jag pumpar det andra så det får rinna. Men jag kommer så fort mitt höger bröst är bättre kommer jag trappa ner produktionen. Mycket försiktigt... För just nu undrar jag också varför jag inte slutade tidigare....

Men Vinterbaby, jag hoppas att du snart blir bättre. Och det enda sättet att bli garanterad frisk här framöver är att sluta amma och ha mjölkproduktion.  

• Vinterbaby

miacia-men suck vad jobbigt-hoppas du snabbt blir bättre och jag förstår din strävan samtidigt som jag ställer mig frågan om det verkligen är värt det-till mig själv... Själv har jag nu 3 barn att ta hand om och att konstant bli dålig är inte bra för barnen. Så kanske borde jag sluta helt. Jag är verkligen ingen bra mamma med bröstproblem. Sköt om dig!

• WoWi

Hej tjejer, hur går det för er?

Vill bara skicka massor av kramar till er! Ni är tuffa som kämpar på!

Jag hade tyvärr oturen att få tillbaka infektionen även efter att jag avslutade amningen, flera år efteråt. Jag kom på att det kan vara bra för er att veta om ni någon gång upplever en knöl i bröstet. Tyvärr så kan bröstet bli skadat och påverkat av infektioner även efteråt! Då är det precis som under maningen, bra att få tag på prencillin så fårt som möjligt!

Jag väntar mitt tredje barn nu i dagarna och har valt att inte amma alls den här gången på grund av min tidiagare jobbiga erfarenhet.

Mångra stora kramar till er!

• miacia

Wowi - förstår att du väljer flaska denna gång. För min del vill jag iallafall försöka om jag skulle få fler barn. Men jag kommer behöva hjälp och så fall  kommer jag begära den god tid. Inte sitta hemma med blödande, värkande och variga bröstvårtor, brösten fulla med knölar och feber i tron att det är normalt. BB mumlade bara att oj vilket såriga bröstvårtor du har och dom måste vara försiktig med. Och aldrig HUR jag skulle vara försiktig. Det enda som betydde nåt var att han ammat ordentligt från mina bröst några gånger.

Anledningen till att fortsatte vara envis med pumpen trots att jag bestämde mig för att min son skulle bara få flaska var att han fått en svårbehandlad infektion med antibiotika i över en månad. Hans mage var helt sönder. Kändes som att samtidigt introducera ersättning som också kan ge problem med magen inte var så lämpligt. Sen har jag bara fortsatt av bara farten. 

Och mitt bröst är mycket bättre nu. Det vara nog bara en inflammation. Hoppas att det är bättre med dig också Vinterbaby. Och WoWi lycka till med den kommande bebisen!

Svar på tråden Sluta amma-bröstinfektion. Nedtrappning?