• WoWi

Sluta amma-bröstinfektion. Nedtrappning?

Fick en jättestor bröstinfektion förra gången som fick operaras samt att jag fick ha dränage fem dagar. Jag tjurade på länge med den där infektionen och det slutade ju inte bra. Se till att du får penicillin fort om du inte redan har det. Jag ammade också från bara ett bröst för att jag inte klarade av att använda det infekterade, tyvärr hjälper inte det infektionen eftersom att mjölkproduktionen fortfarande är igång. En chans att bli av med en besvärlig infektion är nämligen att stanna av mjölkproduktionen helt.

Jag fick tillslut börja ge ersättning i och med operation och allt. Men jag rekommenderar att du inte tjurar på för länge, tänk på dig själv och lyssna på din kropp!

Vill inte skrämma dig utan bara varna för hur illa det kan gå, önskar att jag visste det då för fyra år sedan! Då hade jag avbrytit amningen tidigare.

Lycka till, kram!

• WoWi

Jag fick höra att jag hade större chans att bli av med infektionen om mjölkproduktionen avstannades helt, alltså att inte amma från något bröst. Men miacia här ovan verkar ha fått ett råd helt tvärt om.

Mitt viktigaste tips till dig är att tänka på dig själv nu, ta kontakt med vården och ta deras råd! Som sagt, jag önskar att jag inte hade tjurat på så länge med amningen trots alla besvär och därmed sluppit det värsta.

• WoWi

Hej tjejer, hur går det för er?

Vill bara skicka massor av kramar till er! Ni är tuffa som kämpar på!

Jag hade tyvärr oturen att få tillbaka infektionen även efter att jag avslutade amningen, flera år efteråt. Jag kom på att det kan vara bra för er att veta om ni någon gång upplever en knöl i bröstet. Tyvärr så kan bröstet bli skadat och påverkat av infektioner även efteråt! Då är det precis som under maningen, bra att få tag på prencillin så fårt som möjligt!

Jag väntar mitt tredje barn nu i dagarna och har valt att inte amma alls den här gången på grund av min tidiagare jobbiga erfarenhet.

Mångra stora kramar till er!

Svar på tråden Sluta amma-bröstinfektion. Nedtrappning?