• Emmylou

Pengar tillbaka efter FET med negativt resultat (fel?)

Hej,

vi har en son efter ÄD på KS. Vi hade 1 embryo i frysen efter behandlingen. FET genomfördes nyligen, embryot förlorade 2 av 4 celler vid upptining. Negativt gravtest. Vi var informerade om att embryot kan förlora celler, tom inte alls klara upptiningen.

Nu har vi fått veta att vi får pengarna tillbaka. Hon som ringde sa att embryot borde långtidsodlats från början (istället för 2 dagars odling) och att ansvarig läkare beslutat att vi ska få tillbaka de 8500 kronor som vi lagt ut.

Hade detta varit färskförsök hade man säkert fått en ny behandling, eller? Nu har vi redan fått en efterlängtad son så en behandling till med en ny donator är säkert inte att tänka på. Men, jag kan inte låta bli att känna mig ledsen över att vi inte fick en rättvis chans att få syskon till vår son. För landstinget betalar väl knappast tillbaka pengar bara för att vara snälla, utan för att de faktiskt anser att de gjort fel?? Nu önskar jag att vi inte fått pengar tillbaka, då hade vi levt i ovetskap och fortsatt att tro att vi fick en bra chans och att allt gjordes som kunde göras. Vi går ju +-0 ekonomiskt på det här, men syskon hade vi bara en yttepytte chans till verkar det som.. 8500 kronor är ingenting i sammanhanget. Nu får vi åka till Finland istället.

Jag ska kontakta kliniken och fråga dem, men jag ville se om någon annan här hade andra tankar om detta.

• Svar på tråden Pengar tillbaka efter FET med negativt resultat (fel?)
  • Flisan86

Fy vad tråkigt om det blivit så pga slarv. Kan de inte övertalas att ge er ett sista försök? Eftersom det var det ni ville ha, inte pengarna. De kanske är hårda med sina regler. Men man tycker ju att det inte skulle räknas som ett försök om ägget inte klarade upptiningen? Om inte annat, lite konstigt att ni får tillbaka pengar om det räknas som ett försök. Håller tummarna för er!

• Emmylou

Tack så mycket för ditt svar Flisan! Ja, jag har lämnat meddelande på deras telsvar så jag får fråga dom mer om detta. & Tack för tummarna

• plupp06

Men vad är det jag läser, menar du att de ringt upp dig och medgett att något gått snett när du skulle göra FET??  Varför reagerade ingen när du gjorde FET kan man undra. Fy, jag som hoppades så på att ditt lilla frysägg skulle kunna resultera i helsyskon.

• kramiiis

jag tror att de har svårt att bedömma från början chansen till att det blir ngt eller inte. När jag gjorde FET valde de att låta det odlas över natten efter upptining då den tappat två celler, men det var för att jag även hade en extra kvar i frysen, annars sa de att de hade satt in det tvåcelliga då de alltid mår bättre i livmodern.

men med tanke på att du gjorde syskonbehandling och fick betala för det anser de väl att det var för låga chanser för att du skulle behöva betala? inte vet jag.

Självklart gör de fel bedömningar ibland och nu vill de visa att de på ngt sätt kan gottgöra er, även om det blir så fel i en sånhär situation. tror jag iaf.

blir nog omöjligt att begära en ny behandling med ny donator med tanke på syskonförsök, annars hade det kanske varit möjligt. vad vet jag.

♥I need a miracle...♥
  • villsågärna38

Jag tycker självklart att det är trist att det inte gick vägen för er men det är ju alltid en risk med upptining av FET-ägg. Jag har också förstått att om ägget tappar celler så odlar de bara över natten efter upptining om man har ett ägg till eftersom det kan vara ännu mer risky än att sätta in ägget. Men här kanske läkaren har fått kalla fötter? Eller menar de att man skulle ha långtidsodlat dem innan nedfrysning istället? Det låter isf konstigt för det fick inte vi fastän vi frågade om det nu i våras. Tacka och ta emot pengarna bara även om det känns konstigt! Om vi blir gravida nu på vårt sista FET så har vi inget kvar i frysen alls till syskonförsök tyvärr så det är ändå schysst att man får chansen att spara ägg i fem år och göra ett försök för en sån liten penning tycker jag. Hoppas att det går vägen i Finland - nu har ni ju 8500 kr ni kan göra nåt kul för när ni är där Kram

Ruvar på ett guldägg!
  • Emmylou

Hej på er Estra, Kramiiis & villsågärna!

Ja, jag vet ju att det alltid är en chansning när man gör FET, eller fertilitetsbehandlingar över huvudet taget (7 återföringar med 11 fina embryon utan + innan guldklimpen kom). Det kanske var så att det handlade om hur länge dom tinade embryot & inte om antal dagars odling från början, visste inte ens att det är olika vid FET. Men till syvende & sist är det väl det som är problemet för mig egentligen, att jag inte fått mer info än "jag har fått en lapp på mitt bord där det står att jag ska ringa er & informera om att ni ska få era pengar tillbaka". Det känns som ett internetköp där butiken i efterhand ser att varan inte finns inne, pengarna tillbaka varsågod. Inte mer med det. För oss var det mer än så.

• villsågärna38
    Emmylou skrev 2010-09-15 16:46:05 följande:

Hej på er Estra, Kramiiis & villsågärna!

Ja, jag vet ju att det alltid är en chansning när man gör FET, eller fertilitetsbehandlingar över huvudet taget (7 återföringar med 11 fina embryon utan + innan guldklimpen kom). Det kanske var så att det handlade om hur länge dom tinade embryot & inte om antal dagars odling från början, visste inte ens att det är olika vid FET. Men till syvende & sist är det väl det som är problemet för mig egentligen, att jag inte fått mer info än "jag har fått en lapp på mitt bord där det står att jag ska ringa er & informera om att ni ska få era pengar tillbaka". Det känns som ett internetköp där butiken i efterhand ser att varan inte finns inne, pengarna tillbaka varsågod. Inte mer med det. För oss var det mer än så.

Ja, håller med om att det är dålig stil att informera på. De hade väl kunnat skriva ett brev eller låta någon som har rätt kunskap ringa. Kanske du ska ringa till Kristina imorgon och prata med henne för att få lite mer input? Hon är ju trots allt urgullig att ha att göra med. Kramar
    Ruvar på ett guldägg!
  • kramiiis

emmy: förstår att du vill ha mer förklaring, det var ett konstigt sätt att säga det på till er. Det är ju ändå lite känsligt lixom.

kram!

♥I need a miracle...♥
  • isisisis

Kan berätta att nåt liknande hände mig på EGV i Riga.
    Vi hade bestämt att jag skulle komma på ett visst datum.
    Hade medicinerat och tagit VUL och haft kontakt med kliniken hela tiden.
    Det var ett frysförsök.
    Hade 3 ägg i frysen.
    När jag kom dit på utsatt klockslag visste ingen att jag skulle vara där!!!
    De snabbtinade mina embryon och bad mig komma tillbaka 2 timmar senare.
    2 dog.Ett ägg kvar.
    Jag plussade inte.Jag fick också betala fullt pris för den behandlingen.
    Något jag inte tycker var rätt.
    Sedan böt jag klinik.

Beklagar

• Emmylou

Jag har ringt på telsvar i dag & bett Cristina ringa upp om hon har möjlighet. Jag jobbar själv inom vården & kan inte förstå hur man kan göra så här. Jag vet att tydlig info är A och O och det är jag skyldig mina patienter! Det är ju jag som sitter på kunskapen. Har man bara i möjligaste mån svar på Varför så kan man hantera saker & ting så mycket bättre. Nu håller min hjärna på att framställa alla möjliga scenarion som kanske är hur långt från sanningen som helst.

isisisis: Usch vad jobbigt du fått gå igenom! 7 resor värre än det här, vi får ju ändå pengarna tillbaka. Nu tycker jag inte så synd om mig själv längre. Tack! Förstår verkligen att du bytte klinik!!

Tack alla för svar!

• villsågärna38
    isisisis skrev 2010-09-15 17:12:42 följande:
    Kan berätta att nåt liknande hände mig på EGV i Riga. Vi hade bestämt att jag skulle komma på ett visst datum. Hade medicinerat och tagit VUL och haft kontakt med kliniken hela tiden. Det var ett frysförsök. Hade 3 ägg i frysen. När jag kom dit på utsatt klockslag visste ingen att jag skulle vara där!!! De snabbtinade mina embryon och bad mig komma tillbaka 2 timmar senare. 2 dog.Ett ägg kvar. Jag plussade inte.Jag fick också betala fullt pris för den behandlingen. Något jag inte tycker var rätt. Sedan böt jag klinik. Beklagar

Men huga va dåligt!! Hade också varit skitledsen över det. Snabbtina, det är väl ingen lunch man tinar i micron heller. Förstår också att du bytte klinik isf. Kramar
    Ruvar på ett guldägg!
  • isisisis
    Emmylou skrev 2010-09-15 17:33:52 följande:

Jag har ringt på telsvar i dag & bett Cristina ringa upp om hon har möjlighet. Jag jobbar själv inom vården & kan inte förstå hur man kan göra så här. Jag vet att tydlig info är A och O och det är jag skyldig mina patienter! Det är ju jag som sitter på kunskapen. Har man bara i möjligaste mån svar på Varför så kan man hantera saker & ting så mycket bättre. Nu håller min hjärna på att framställa alla möjliga scenarion som kanske är hur långt från sanningen som helst.

isisisis: Usch vad jobbigt du fått gå igenom! 7 resor värre än det här, vi får ju ändå pengarna tillbaka. Nu tycker jag inte så synd om mig själv längre. Tack! Förstår verkligen att du bytte klinik!!

Tack alla för svar!

Bara bra om jag kan få nån annan att må bättre ju! 
    Själv har jag lämnat det bakom mig.
    Men jag råder ingen att välja EGV efter att Olegs slutade.

Villsågärna.Nä man kan ju verkligen undra Kramis
Svar på tråden Pengar tillbaka efter FET med negativt resultat (fel?)