• thissan

Anser du att "solskydds-smörja" ditt barn är en viktig ansvarsfråga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 12:07
    Jag vet inte vart den där mitten "bluppen" kom ifrån, men det behöver kanske inte sägas att den inte är med i matchen...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att "solskydds-smörja" ditt barn är en viktig ansvarsfråga?
  • Milkina cerka
    Svarar - " Ja, barn kan inte hålla koll på sånt så det är vår plikt att se till att skydda dem på alla sätt. "

Även om jag föredrar kläder till skydd framför kemikalier med okänd framtida effekt på barnen.
    Framför allt gäller det den minsta som brås på pappa o. blir rosaröd på nolltid, de andra har fått mitt pigment o. blir bruna snabbt utan att bränna sig.
    Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor
  • Maggis
    RosaNapp skrev 2010-07-02 20:16:42 följande:
    Jag vet att det inte är lätt att hålla en 3-åring inne, har en själv . Var bara en reflektion då jag kände att det utgicks automatiskt från små barn när det svarades.
    Ja, de är livliga och lite varsomhelst de där.
    Jag tycker personligen att det är svårare att se till att min 7-åring håller sig i skugga och dricker ordentligt. Han är inne i en fotbollsfas och glömmer sig väldigt lätt. Nästan så man får hala in honom med våld ibland.
    //Maggis
  • BängtRagnhild

För min del så måste vi smörja sonen med 50+ i solskyddsfaktor. Jag är rödhårig och solallergiker, pappan är rödhårig och solkänslig. Så det är smörja, kläder och ingen direkt sol.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • vittra

Usel omröstning... så det handlar liksom om att smörja, eller tycka att solbränna är gulligt???

Personligen avhåller jag mig ju från att smörja, men ser då fan till att skydda mitt barn från för mycket sol ändå. Dessutom, lite färg är inte farligt och kommer heller aldrig bli, det är när det blir för mycket som det är farligt. Och det kan det bli även med solkräm, kan ju vara värt att tänka på för alla "ansvarsfulla" som tror att man löser allt genom ett tjockt lager klet för att sedan låta barnen springa ute i solen halvnakna hela dagarna...

• Maggis
    vittra skrev 2010-07-02 21:28:42 följande:
    Usel omröstning... så det handlar liksom om att smörja, eller tycka att solbränna är gulligt???

Personligen avhåller jag mig ju från att smörja, men ser då fan till att skydda mitt barn från för mycket sol ändå. Dessutom, lite färg är inte farligt och kommer heller aldrig bli, det är när det blir för mycket som det är farligt. Och det kan det bli även med solkräm, kan ju vara värt att tänka på för alla "ansvarsfulla" som tror att man löser allt genom ett tjockt lager klet för att sedan låta barnen springa ute i solen halvnakna hela dagarna...
    Nej, det garanterar ju ingenting.
    //Maggis
  • Weyoun

Jag smörjer, skyddar med kläder och glasögon och keps, samt har honom inne (helst) eller i skuggan.

Jag var inte så noga med sånt när min dotter var liten, men sen dog min syrras bästis i hudcancer när hon var 24 år gammal, och sen dess är jag manisk solskyddare

• vittra
    thissan skrev 2010-07-02 13:34:18 följande:
    Fast många verkar tro att det är lugnt bara man undviker den där värsta brännan som gör ont, så är det ju inte. ALL färg är en bränna, och kan på lång sikt mycket väl göra lika mycket skada. Du kan ju självklart bygga upp ett skydd så att du inte bränner dig så att det gör ont lika lätt, men du kommer aldrig undan de farliga strålarna. Sen är det ju självklart värre ju mer man har bränt sig.
    Jag smörjer mina barn med faktor 30 varje morgon, mer behövs inte, det syns aldrig ett spår av solen på dem trots att de varit ute hela dagen lång :)
    Ser gärna också någon källa på detta eftersom vad jag läst så är pigmentet det enda skydd vi har som vi faktiskt vet skyddar mot tex malignt melanom. Får vi färg i form av mörkare pigment är detta alltså endast positivt och inte alls farligt. Att bränna sig däremot är givetvis farligt, men kan inte ensamt förklara malignt melanom uppenbarligen eftersom solskyddskrämerna inte har kunnat förhindra utvecklingen av det, trots att de förhindrar solbränna.
  • jannike85

Jag smörjer med skydd 50 hela hennes kropp, har solglasögon och keps på henne. Om det är väldigt soligt så kanske hon får ha ett linne på sig. Kan säga att jag bor i Italien och senaste dagarna har vi uppmot 40 grader!

• Matillin

Jag ser det som mitt ansvar att se till att dom inte bränner sig men det gör jag sällan genom att smörja dom med kräm. Kläder, skugga och lagom vistelse i solen kör jag på. Det är hälsosamt med sol i lagom dos, men däremot inte speciellt bra med solkrämer har jag läst.

• Eisa

Nej det är inte en viktig ansvarsfråga.

Det är flera universum viktigare att vara en trygg bas, ge bra mat, söka vård vid sjukdom, ej bruka våld och ta ansvar för familjens ekonomi.

• Coursell

Så om jag inte kladdar in mitt barn med massa smörja så tycker jag att det är gulligt med solbränna? Innan du gör en omröstning kanske du ska kolla upp de andra alternativen som finns

• thecarseatlady

Verkligt dåliga alternativ, inget av dem passar för oss. Jag har inte smörjt in barnen en enda gång än i sommar, vill inte utsätta dem för allt som de krämerna innehåller annat än i nödfall. Men det betyder ju ändå inte att jag inte bryr mig. Självklart ser jag efter så att de inte får för mycket sol och att de inte bränner sig. Men de är aldrig på samma plats speciellt länge, de leker även i skuggan, i tältet och går in mellan varven, så de hinner inte få för mycket sol även om de inte har heltäckande kläder. Men då tror jag förstås inte heller på det där med att solen är livsfarlig... Flört

• Eisa

Jag fattar inte varför folk klagar på alternativen. Ta det som passar bäst bara. motivera sedan varför.

• MysTic PrincesS

Jag ser till att smörja mina ungar.

Önskar min farsa och morsa varit lika noga med det när jag växte upp. Får springa titt som tätt till läkare för att kolla upp och skära bort misstänkta leverfläckar mm. Lever med oro att nästa gång kanske de hittar nått.

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Pyris

Ja, jag sm örjar dom. Men svarsalternativen kändes lite konstiga. Lite färg får dom ändå med solskydd.

• vittra
    Eisa skrev 2010-07-02 23:23:23 följande:
    Jag fattar inte varför folk klagar på alternativen. Ta det som passar bäst bara. motivera sedan varför.
    Jag tycker det är en viktig ansvarsfråga att förebygga att cancer utvecklas hos mina barn, men jag tycker inte att man gör detta genom att kleta på kemikalier i tron om att det skulle vara lösningen. Så vad ska jag svara menar du?
  • Anna o Leia
    vittra skrev 2010-07-03 09:14:46 följande:
    Jag tycker det är en viktig ansvarsfråga att förebygga att cancer utvecklas hos mina barn, men jag tycker inte att man gör detta genom att kleta på kemikalier i tron om att det skulle vara lösningen. Så vad ska jag svara menar du?
    Jag är inte heller så mkt för det här med solskyddskrämer, tror mer på kläder o skugga. Men jag fick veta av apoteket när jag var där, att om man köper en solskyddskräm med ett så kallat partikelfilter så går kemikalierna inte in i huden, utan lägger sig enbart som ett skydd utanpå.

Men som sagt, hellre en täckande uv-dräkt, solhatt och en tunn skjorta över tycker jag är bäst.
    Och allra helst skugga, men det är ju inte alltid så lätt att få till om barnet badar tex
  • Dr Mupp

Färg är inte farligt, att bränna sig är det. Jag smörjer mina på våren och försommaren innan kroppen byggt upp en fin färg. På sensommaren smörjer jag inte eftersom barnen har skydd av sitt eget pigment.

Svar på tråden Anser du att "solskydds-smörja" ditt barn är en viktig ansvarsfråga?