Anser du att "solskydds-smörja" ditt barn är en viktig ansvarsfråga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 12:07
Jag vet inte vart den där mitten "bluppen" kom ifrån, men det behöver kanske inte sägas att den inte är med i matchen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-02 12:07
Jag vet inte vart den där mitten "bluppen" kom ifrån, men det behöver kanske inte sägas att den inte är med i matchen...
För min del så måste vi smörja sonen med 50+ i solskyddsfaktor. Jag är rödhårig och solallergiker, pappan är rödhårig och solkänslig. Så det är smörja, kläder och ingen direkt sol.
Usel omröstning... så det handlar liksom om att smörja, eller tycka att solbränna är gulligt???
Personligen avhåller jag mig ju från att smörja, men ser då fan till att skydda mitt barn från för mycket sol ändå. Dessutom, lite färg är inte farligt och kommer heller aldrig bli, det är när det blir för mycket som det är farligt. Och det kan det bli även med solkräm, kan ju vara värt att tänka på för alla "ansvarsfulla" som tror att man löser allt genom ett tjockt lager klet för att sedan låta barnen springa ute i solen halvnakna hela dagarna...
Jag smörjer, skyddar med kläder och glasögon och keps, samt har honom inne (helst) eller i skuggan.
Jag var inte så noga med sånt när min dotter var liten, men sen dog min syrras bästis i hudcancer när hon var 24 år gammal, och sen dess är jag manisk solskyddare
Jag smörjer med skydd 50 hela hennes kropp, har solglasögon och keps på henne. Om det är väldigt soligt så kanske hon får ha ett linne på sig. Kan säga att jag bor i Italien och senaste dagarna har vi uppmot 40 grader!
Jag ser det som mitt ansvar att se till att dom inte bränner sig men det gör jag sällan genom att smörja dom med kräm. Kläder, skugga och lagom vistelse i solen kör jag på. Det är hälsosamt med sol i lagom dos, men däremot inte speciellt bra med solkrämer har jag läst.
Nej det är inte en viktig ansvarsfråga.
Det är flera universum viktigare att vara en trygg bas, ge bra mat, söka vård vid sjukdom, ej bruka våld och ta ansvar för familjens ekonomi.
Så om jag inte kladdar in mitt barn med massa smörja så tycker jag att det är gulligt med solbränna? Innan du gör en omröstning kanske du ska kolla upp de andra alternativen som finns
Verkligt dåliga alternativ, inget av dem passar för oss. Jag har inte smörjt in barnen en enda gång än i sommar, vill inte utsätta dem för allt som de krämerna innehåller annat än i nödfall. Men det betyder ju ändå inte att jag inte bryr mig. Självklart ser jag efter så att de inte får för mycket sol och att de inte bränner sig. Men de är aldrig på samma plats speciellt länge, de leker även i skuggan, i tältet och går in mellan varven, så de hinner inte få för mycket sol även om de inte har heltäckande kläder. Men då tror jag förstås inte heller på det där med att solen är livsfarlig...
Jag fattar inte varför folk klagar på alternativen. Ta det som passar bäst bara. motivera sedan varför.
Jag ser till att smörja mina ungar.
Önskar min farsa och morsa varit lika noga med det när jag växte upp. Får springa titt som tätt till läkare för att kolla upp och skära bort misstänkta leverfläckar mm. Lever med oro att nästa gång kanske de hittar nått.
Ja, jag sm örjar dom. Men svarsalternativen kändes lite konstiga. Lite färg får dom ändå med solskydd.
Färg är inte farligt, att bränna sig är det. Jag smörjer mina på våren och försommaren innan kroppen byggt upp en fin färg. På sensommaren smörjer jag inte eftersom barnen har skydd av sitt eget pigment.