• Faab06

Ni i vecka 13 se hit!!!

Som överskriften säger söker jag er som likt mig själv är i vecka 13 denna vecka. Själv är jag 12+4 idag och undrar hur ni mår?

Mina symptom har börjat gå upp och ner denna vecka. Ena dagen kan jag känna mig helt ogravid (som idag) och andra dagar har jag molvärk/stickningar, yrsel och ömma bröst.. Dagar som denna så oroa jag mig för att allt inte står rätt till... 

Hur mår ni?

• Svar på tråden Ni i vecka 13 se hit!!!
  • 3 barns mamma84
    MrsHelgesson skrev 2010-06-01 21:46:04 följande:
    Jag har också kännt lite rörelser idag. Det känns tydligare om urinblåsan är full, då känns livmodern mycket tydligare också.
    Visst är det MYSIGT haha åååh jag är bara så jävla glad!!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MrsHelgesson

När jag väntade första barnet kände jag inga rörelser fören i vecka 17-18 nånting. Men nu tänker man på det mer och man känner ändå igen rörelserna. Man känner skillnaden på kurr i magen och bebis.

• 3 barns mamma84
    Cam82 skrev 2010-06-02 19:06:18 följande:
    Jag känner inga rörelser ännu =( är i vecka 13+3 idag. Känner alla ni redan nu?
    Det är olika jag väntar mitt tredje just nu.
  • Tola

Vecka 13
    Du: Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt. 
    Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”. 
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va? 
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur? 
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan. 
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

• 3 barns mamma84
    Bippa skrev 2010-06-02 19:18:35 följande:
    är det ingen som ska på kub test
    ?
    Jag blev frågad men tackade nej
  • 3 barns mamma84
    Tola skrev 2010-06-02 19:20:57 följande:

Vecka 13
    Du: Mot slutet av tredje månaden har livmodern trängt upp ur bäckenet och in i bukhålan. En erfaren barnmorska kan kanske känna den precis ovanför blygdbenet, men det är inte ovanligt att det dröjer ännu ett tag innan den känns tydligt. Illamåendet, kräkningarna och tröttheten avtar normalt runt vecka 13 men du kan fortfarande känna mer eller mindre för vissa födoämnen. En del omföderskor kan känna av fostrets rörelser, men det är väldigt ovanligt. 
    Fostret: Alla organ har nu bildats och nu återstår finjusteringar. Fostret kan fortfarande inte överleva utanför livmodern då organen inte är mogna. Mognaden sker under resten av graviditeten. Nu ska ditt barn växa till sig för att klara livet utanför livmodern. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen, kan även snurra runt. Fostret är ca 9 cm långt och väger ca 20-35 gram.

Bra att komma ihåg
    I början av den här perioden hamnar du i något som jag kallar ”läskiga fasen”. 
    Antagligen har ditt illamående försvunnit helt, du mår plötsligt nästan som vanligt och tom svullnaden som du upplevde runt din mage/livmoder kan ha försvunnit spårlöst. Det är lite läskigt va? 
    Ska man då bli orolig? Nä, egentligen inte – men det blir man ju ändå. Eller hur? 
    Det är så där det ska vara. Kroppen har nu anpassat sig efter dina nya hormonnivåer som graviditeten har orsaket och under ett par veckor, tills magen och de riktiga rörelserna kommer, kommer allt att ske på insidan. 
    Varje sekund sker något otroligt och häpnadsväckande inne i din livmoder – du kan bara inte se det. Men vänta...för lite senare i denna period kommer du att se att det är någon som bor därinne!

Jag blir bara så jøvla glad nør jag løser detta och inte bara det utan detta

• Mino84

Kul att det är fler som ska ha runt Dec. Börjar känna mig lite ensam Är vecka 13+4 idag. Och jag känner mig gravid. Magen syns, har gjort det några veckor nu. Andra barnet. Kanske har nåt med saken att göra att magen är stor. Illamåendet har blivit bättre. Har bättre och sämre dagar. Rörelser känner jag ibland och det är betryggande tycker jag.

• Bippa

nån mer som har halsbränna på morgonen så ni måste kräkas?

• MrsHelgesson

Är i vecka 14+1 med andra barnet och jag känner mig verkligen inte gravid längre. Min mage börjar iofs växa lite, delen nedanför naveln. Men jag funderar lite på om det kan vara så att livmodern ligger lite längre bak. I första graviditeten fick jag mage rätt så sent också, i vecka 20 nånting. Jag kände fosterrörelser rätt så ofta för en eller två veckor sedan ungefär men har inte kännt något mer. Lite nervös blir man ju Förvånad

• 3 barns mamma84

Dagens bilder på Anonyma bebisen finns på www.mamma84.bloggplatsen.se sen oxå mag bilden från idag med
    Bf blev 22 dec

• Sofiaviolamaria

Jag gravid i vecka 13+0 i dag. Bf 7/12. I går kom en kvinna fram till mig som jag knappt känner, vi har pratat som hastigast och pratar med mig i 15 minuter utan att jag knappt svarar. Inte för att jag ville vara otrevlig, men för att hon bara babblade på. Hon gav mig så mycket råd och info som jag inte var intresserad av att få just då. Var trött och på väg hem för att sova.

Fick veta att hennes graviditet vad så fantastiskt. Hon har aldrig haft så bra hår, naglar och energi som då. Att jag måste njuta av varje sekund, för det går så snabbt och den här tiden får man inte tillbaka osv osv...

Jag mår ungefär som när jag var i puberteten och tonåring. Är fortfarande trött, har akne, illamående, huvudvärk, humörsvängningar.

Jag är jättelycklig över att jag är gravid, men jag kan inte säga att jag njuter varje dag av det rent kroppsligt och jag har det rätt kämpigt. Nu känner jag mig ju bara lat och skyldig när jag vill ligga och vila på min lediga dag... Kom ihåg att jag också känner mig väldigt känslig. Jag hoppas att undvika denna kvinna framöver. Hon gjorde mig bara megastressad.

Svar på tråden Ni i vecka 13 se hit!!!