• Flutterby

Får en femåring sitta fram i bilen?

Vi väntar barn nr.2 i sommar och jag vill gärna kunna ha bebisen i baksätet så att jag kan sitta bredvid, men vi har en femårig pojke, kan/får han sitta där fram? I bilstol eller på bilkudde förstås, eller måste han sitta bak ett tag till? Vi har inga airbags.

• Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?
  • Leos och Vincents mamma
    luddigamaskrosen skrev 2010-04-07 19:04:03 följande:
    Kompisen barn var likadant tills dom köpte en DVD till bilen. Då kunde barnet fortsätta sitta bak och vara nöjd.
    Vi har redan en sån, men det hjälper bara på 5 åringen tyvärr. 2 åringen har för många myror i baken för att kunna sitta längre stunder
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Ulf Harrys Farsa

TS: Borde väl gå med kudde och bälte, antar att 5åringar sitter stilla och inte knäpper upp bältet.

• Flutterby
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-08 13:40:18 följande:
    TS: Borde väl gå med kudde och bälte, antar att 5åringar sitter stilla och inte knäpper upp bältet.
    Tja, han har sina stunder!
  • AnniPanni

Jag skulle sätta honom fram i en bältestol, alltså en framåtvänd sådan.

Får verkligen era 5åringar plats i bakåtvända stolar?

Min 5,5 åring är 125cm lång och växte ur sin bakåtvända stol när hon var knappt 4år. Blir lite förvånad över att alla skriver bakåtvänd stol till en så pass stort barn.

Har man airbag så måste barnet vara över 140cm. Men jag har inte riktigt förstått varför, för med kudde under så blir ju barnet närmare 150...ska inte kortväxta vuxna sitta i fram heller? Eller är det 140cm utan kudde? *förvirrande*

• SaramedM
    AnniPanni skrev 2010-04-08 14:03:55 följande:
    Jag skulle sätta honom fram i en bältestol, alltså en framåtvänd sådan.Får verkligen era 5åringar plats i bakåtvända stolar?Min 5,5 åring är 125cm lång och växte ur sin bakåtvända stol när hon var knappt 4år. Blir lite förvånad över att alla skriver bakåtvänd stol till en så pass stort barn.Har man airbag så måste barnet vara över 140cm. Men jag har inte riktigt förstått varför, för med kudde under så blir ju barnet närmare 150...ska inte kortväxta vuxna sitta i fram heller? Eller är det 140cm utan kudde? *förvirrande*
    Man ska aldrig ha kudde el liknande på en plats där det finns airbag

och nej personer under 140 cm ska inte sitta vid en airbag
  • AnniPanni
    SaramedM skrev 2010-04-08 14:11:01 följande:
    Man ska aldrig ha kudde el liknande på en plats där det finns airbagoch nej personer under 140 cm ska inte sitta vid en airbag
    ok.. vi har ingen airbag längre, mest nyfiken på vad som gäller
  • gravid74

Man sitter allra säkrast i framsätet, så jag tycker att du ska ha din son där.

~Axel 060910 + Anton 090331 ~
  • cicci85
    AnniPanni skrev 2010-04-08 14:03:55 följande:
    Jag skulle sätta honom fram i en bältestol, alltså en framåtvänd sådan.Får verkligen era 5åringar plats i bakåtvända stolar?Min 5,5 åring är 125cm lång och växte ur sin bakåtvända stol när hon var knappt 4år. Blir lite förvånad över att alla skriver bakåtvänd stol till en så pass stort barn.
    Det beror mycket pa vilken stol man har. Min son ar snart 5, ca 120 cm och far latt plats i den bakatvanda stolen, inga problem, han sitter valdigt bra! Finns ingen anledning att barnet ska sitta framatvand nar det kan sitta bakatvand ju!
  • AnniPanni
    cicci85 skrev 2010-04-08 14:16:32 följande:
    Nej men vi hade en Two way (som då var störst) och hennes öron var över kanten redan vid 4års ålder. Sen är det ju så att längden egentligen inte har så stor betydelse då alla ser olika ut o kroppen.

Ska man köpa en ny stol till en 5åring så tycker jag personligen inte att man ska satsa på en bakåtvänd men det är ju en helt annan story.
  • viibus
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 16:28:12 följande:
    Om man skjuter stolen ända längst bak? Det finns ju inget utrymme kvar då ju! Vart ska du ha benen och hur tar du dig in i bilen när det inte finns nånstans att sätta fötterna?
    Tycker det låter som en strålande lösning att ha en bakåtvänd bilstol på passagerarplats fram, bortskruvat ryggstöd och babyskyddet på baksätesplatsen bakom bilstolen. Det är ju oftast ryggstödet framför man får huvudskador av i baksätet men om det ändå är ett babyskydd så låter det ju toppen att storasyskonet kan sitta bakvänt LÄÄÄNGE!
    Lycka till med alla bilstolar, vi har tre bältesstolar på rad i baksätet i ett par år till!
  • mirre2

Ja varför skulle han inte de min 5åriga dotter sitter bakåtvänd i framsätet ser inga problem i det

• Millan09

min äldste son är väldigt lång o har alltid varit det..skulle jag satt honom bakåtvänd i framsätet så hade han suttit med knäna under hakan..låter inte säkert eller bekvämt..hur lång är din 5 åring?? han/hon kan säkerligen sitta framåtvänd...finns många fina stolar för framåtvänt åkande...håller med om airbagen med om att den ska vara urkopplad isf..

• tinis77
    Millan09 skrev 2010-11-15 08:39:30 följande:

min äldste son är väldigt lång o har alltid varit det..skulle jag satt honom bakåtvänd i framsätet så hade han suttit med knäna under hakan..låter inte säkert eller bekvämt..hur lång är din 5 åring?? han/hon kan säkerligen sitta framåtvänd...finns många fina stolar för framåtvänt åkande...håller med om airbagen med om att den ska vara urkopplad isf..

Min femåring sitter med mycket böjda ben, men han har aldrig klagat. Hellre att han bryter benen än att han bryter nacken.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Millan09

jo min klagade mkt då han var lång..bryter nacken??? låt din 5 åring sitta som den vill o du vill men låt andra göra som de tycker..

• tinis77
    Millan09 skrev 2010-11-15 10:11:10 följande:
    jo min klagade mkt då han var lång..bryter nacken??? låt din 5 åring sitta som den vill o du vill men låt andra göra som de tycker..
    Har inte sagt vad andra ska göra, sa att min son hellre får bryta benen än nacken. Så länge han får plats bakåtvänt, varför vända?
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Millan09

låter strålande tycker jag

Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?