• Flutterby

Får en femåring sitta fram i bilen?

Vi väntar barn nr.2 i sommar och jag vill gärna kunna ha bebisen i baksätet så att jag kan sitta bredvid, men vi har en femårig pojke, kan/får han sitta där fram? I bilstol eller på bilkudde förstås, eller måste han sitta bak ett tag till? Vi har inga airbags.

• Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?
  • Alorna

Min grabb som är 4½ år sitter i bältestol i framsätet och jag med bebisen i bak.

• Emsingen76

Bara det inte finns en airbag kan han sitta fram. Och självklart på kudde el stol.

Man måste vara längre än 135 cm (tror jag) för att sitta på plats med airbag annars gör den mer skada än nyttta.

• Leos och Vincents mamma

Jag puffar för jag undrar oxå. Vi skulle vilja sätta våran 5 åring fram så att jag kan sitta där bak med 2 åringen som inte alltid tycker det är så kul att åka bil.
    Men vi har airbag där fram.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Flutterby
    Alorna skrev 2010-04-07 09:08:55 följande:
    Min grabb som är 4½ år sitter i bältestol i framsätet och jag med bebisen i bak.
    Ok, tack! Sitter han framåt- eller bakåtvänd?
  • petsod

Vad jag kan se ska inte barn under 140 cm sitta där det finns krockkudde men eftersom ni inte har någon vet jag inte. Tryggast är ju i baksätet med en ordentlig framåtvänd bilbarnstol.

• cicci85

eftersom ni inte har airbag fram så får han sitta i fram. Jag skulle ha honom i en bakåtvänd stol i framsätet och bebben i baksätet.

petsod skrev 2010-04-07 09:14:52 följande:
    Vad jag kan se ska inte barn under 140 cm sitta där det finns krockkudde men eftersom ni inte har någon vet jag inte. Tryggast är ju i baksätet med en ordentlig framåtvänd bilbarnstol.
    Fram eller bak spelar ingen roll om det är en nyare bil, äldre bilar sägs ju däremot baksätet vara säkrare. Tryggast är inte i en framåtvänd stol utan såklart i en bakåtvänd stol!
  • SaramedM
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:03:34 följande:
    eftersom ni inte har airbag fram så får han sitta i fram. Jag skulle ha honom i en bakåtvänd stol i framsätet och bebben i baksätet.
    de flesta 5 åringar får knappast plats bakåtvända
  • cicci85
    SaramedM skrev 2010-04-07 10:14:40 följande:
    de flesta 5 åringar får knappast plats bakåtvända
    Upplever det som tvärtom, att de flesta skulle få plats!
  • SaramedM
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:15:36 följande:
    Upplever det som tvärtom, att de flesta skulle få plats!
    iofs är min dotter väldigt stor så du har kanske rätt
Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?