• Flutterby

Får en femåring sitta fram i bilen?

Vi väntar barn nr.2 i sommar och jag vill gärna kunna ha bebisen i baksätet så att jag kan sitta bredvid, men vi har en femårig pojke, kan/får han sitta där fram? I bilstol eller på bilkudde förstås, eller måste han sitta bak ett tag till? Vi har inga airbags.

• Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?
  • cicci85
    HippYgirl skrev 2010-04-07 10:35:28 följande:
    jag som trodde att 130 cm gäller oavsett.
    Finns det airbag är det 140 cm som gäller. Har aldrig läst nån regel eller rekommendation att de inte får sitta i fram.
  • Leos och Vincents mamma
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:34:39 följande:
    Jobbigt, inte kul att åka bil om det gör ont! Vilken stol hade ni? Om lillebror redan sitter dåligt vid 2 år skulle jag byta stol till en rymligare så han kan sitta bakåtvänt bekvämt till 25 kg.
    Den stolen vi har nu till 2 åringen hade storebror förut och den heter något i stil med acta cosmic xtp. Det är upp till 25 kg. Men eftersom båda barnen är långa så växer de ur den på längden före vikten.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 10:36:46 följande:
    Den stolen vi har nu till 2 åringen hade storebror förut och den heter något i stil med acta cosmic xtp. Det är upp till 25 kg. Men eftersom båda barnen är långa så växer de ur den på längden före vikten.
    Ja, den verkar ju va väldigt liten. Norgesessan här på FL har jämförelsebilder hur hennes son sitter i cosmicen och i Twoway och det är stor skillnad! Men momterar man den med klacken nadanför sätet borde den väl ge bra benplats? speciellt när man har den i framsätet.
    cicci85 skrev 2010-04-07 10:39:07 följande:
    Ja, den verkar ju va väldigt liten. Norgesessan här på FL har jämförelsebilder hur hennes son sitter i cosmicen och i Twoway och det är stor skillnad! Men momterar man den med klacken nadanför sätet borde den väl ge bra benplats? speciellt när man har den i framsätet.
    Nej, den ger inte bra benplats ändå och fram kan vi inte ha den då vi har airbag.
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 10:42:54 följande:
    Nej, den ger inte bra benplats ändå och fram kan vi inte ha den då vi har airbag.
    Tänk på att den är bara godkänd till 18 kg i baksätet då. För jag antar att det är den gamla modellen med löst stödben...
    cicci85 skrev 2010-04-07 11:56:11 följande:
    Tänk på att den är bara godkänd till 18 kg i baksätet då. För jag antar att det är den gamla modellen med löst stödben...
    25 kg står det på den, i vilket fallt som helst så lär han som sagt vuxit ur den på längden innan han blir 18 kg. Vi har långa och smala barn
  • cicci85
    Leos och Vincents mamma skrev 2010-04-07 11:58:07 följande:
    25 kg står det på den, i vilket fallt som helst så lär han som sagt vuxit ur den på längden innan han blir 18 kg. Vi har långa och smala barn
    25 kg bakåtvänt i framsätet och 25 kg framåtvänt på alla platser. Men 18 kg bakåtvänt i baksätet. Den har samma godkännanden som douflexen som jag har. Då skulle jag verkligen köpa en större bakåtvänd stol. Inte kul att behöva vända sina barn tidigare än man egentligen behöver...
  • petsod

Vi körde bak stolen i framsätet och skruvade ner ryggstödet vilket ledde till att dottern fick plats jättebra med benen i en bakåtvänd stol i framsätet och hon är LÅNG.

• FreeForAll

Jag skulle inte ha en bakåtvänd stol i framsätet. Ifall man kör på en älg och den landar på vindrutan så är det rakt på barnets huvud.
    Framåtvänd i framsätet känns säkrare.

Det ante mig.
Svar på tråden Får en femåring sitta fram i bilen?