• myrstacken

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!

Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.

Det gäller ju att finna TID när man studerar och har småbarn vilket verkar vara den största boven.

HUr kan ni balansera allt och orka och hinna med? Har ni barnen deltid på dagis och vad händer om dem måste vara hemma om dem blir sjuka. Då kan ni ju inte plugga och kanske ni har viktig uppgift eller tenta precis då?

Pluggar ni på distans och är studierna värda allt slit med tanke på att ni förmodlingen även tar studielån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-12 12:57
    Och vad studerar ni till?

• Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!
  • pluttskrutt

Jag läser till kemi/nk-lärare och var inne på min 6:e termin av nio när sonen föddes, då hade jag klarat av naturkunskapen och hade endast kemidelen kvar. För min del innebär min utbildning väldigt få arbeten, hemuppgifter, gruppuppgifter m.m., den största delen av min utbildning tillbringar jag i ett kurslabb eller med en femkilos bok framför mig. Jag var hemma i nästan ett och ett halvt år med vår son och det var hur jobbigt som helst. Min man har ett flexibelt jobb (han doktorerar) så jag kunde vara i skolan när jag skulle labba, men all läsning fick jag göra hemma. Och efter att ha varit hemma och tagit hand om sonen under dagen är man inte jättepigg på att sitta och läsa och lösa kluriga uppgifter hela kvällen.

Alltså, jag pluggade heltid och var hemma heltid i ett och ett halvt år. I dag ligger jag ca en termin efter i studierna men som tur är är det bara tentor, inga uppgifter, inga arbeten, inga grupparbeten utan det enda jag behöver är tid att läsa in det jag har missat. Vår son började på förskolan för två veckor sedan och eftersom min man är så flexibel som han är i sitt jobb så vet jag att han kommer vara hemma om sonen blir sjuk.

Jag hade inställningen att jag fick klara av det som gick och det som jag inte hann med hann jag inte med. Man får ha ett mål och göra det bästa av det. Kanske också ska tillägga att jag bara har studeibidrag och innan sonen började på förskolan har jag även haft föräldrapenning samtidigt. Jag har tur som inte behöver ta lån, hade jag haft lån hade jag nog tänkt efter både en och två gånger innan jag studerat med småbarn hemma.

• LjubaviMoja

Jag har faktiskt mycket mer tid över nu när jag pluggar än när jag jobbade. Så jag njuter utav den lilla tid jag har för snart är jag färdig utbildad och då blir det att jobba igen.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Bembu

Jag pluggar till ekonomi assitent, heltid på distans.
     Har barnen deltid på dagis.
     Skulle de bli några sjukdagar får man plugga när dom är lugna eller sover.
    Visst, det kan bli tufft men ser en bättre ekonomi och större boende inom några år som vinsten.

• CHARLATAN

Jag ska börja plugga nu om en vecka, en kurs på halvtid på distans. Min dotter har precis fyllt ett år och då jag inte har ett jobb att gå tillbaka till och inte vill sätta henne på dagis förrän om ett år så blev det här en bra lösning. Gör det just för att kunna vara hemma lite till. Får plugga när min sambo slutat jobba på vardagarna och på helgerna. Det är en kort period det kommer vara kämpigt men det är det värt.

MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • mia maria

Jag började en KY-utbildning på distans när äldsta sonen var drygt 2 år, jag pluggade till mentalskötare.
    Mig passade det perfekt att plugga när jag hade småbarn; sonen var på dagis mellan 8-14 om dagarna vill jag minnas, o det räckte för mig för att kunna plugga under de timmarna. Plus att jag kunde plugga när han sov på kvällen.

Jag vet dem som pluggar fastän de har flera barn hemma, men det skulle absolut inte ha passat mig med den utbildningen som jag gick, för vi hade så många böcker att läsa, plus arbeten som skulle skrivas, o det skulle inte jag ha klarat med småbarn hemma.
    Kanske är inte alla utbildningar utformade lika..?

Annars rekommenderar jag att ha barnet/barnen på dagis under några timmar - fördelen med att plugga kan ju vara att de inte behöver göra så långa dagar där..!

• Cocco

Jag läser till civilingenjör i kemiteknik. Och visst är det tungt när man drar på sig magsjuka i en tentaperiod men för det mesta så tycker jag att det har gått utmärkt.

• Cahjo

Blev arbetslös när jag var gravid med första barnet. De lade ner kontoret jag jobbade på och alla fick gå. Jag började läsa till ekonom på helfart, distans, när sonen var 6 månader. Läste 1 år sedan kom nästa son. Var mammaledig 1 år och sedan började äldsta på dagis 20 tim/vecka (han var 2½ år) och yngsta sonen var hos farmor 2 dagar i veckan. Jag läste heltid. Det jag inte hann läsa på dagtid fick jag läsa kvällar och helger. Efter ytterligare 1 år började yngsta sonen på dagis (2 år gammal) och då gick de 25 tim/vecka. Jag läste heltid i ytterligare 1 år. Sedan kom dottern och jag har bara 2 omtentor kvar, sedan är jag färdig. Har börjat läsa för omtentor nu, dottern är 1 år.

Visst är det tufft ibland och framför allt när vi även flyttat och håller på med renovering men det går. Man måste ta en paus ibland och bara "glömma" allt. Ibland när man bygger med lego med barnen kan man tänka att "nu kunde jag målat där och där eller pluggat lite"  men man måste släppa lite på det.

För oss har det funkat bra och eftersom jag läst det mesta på distans så har barnen inte behövt vara på dagis så långa dagar, vilket även fungerat bra för barnen. 

• STJ

Tycker studier och småbarn funkar topp. Brukar se till att plugga på dagarna och alltid ha kvällar och i viss mån eftermiddagar åt sonen. Är jag inne i tentaperiod eller liknande så vabbar pappa. Vanligen viker jag 8-15 åt studier, oavsett om jag bara har föreläsningar på fm eller liknande. Funkar bra. Pluggar till socionom, förresten.

• Sanna87

Jag har två terminer kvar på sjuksköterskeprogrammet som jag pluggar på heltid, samt att jag har ett nattarbete på 85 %. Våran son är på dagis tre dagar i veckan 06.30-14 och jag får än så länge ihop allt : )
    Det går om man vill!!

• sirisdotter
    Fenna skrev 2010-08-28 21:21:42 följande:
    Jag doktorerade när jag fick barn. Det var inga problem alls.
    Tog det dig bara 10 månader att doktorera!?   Ser att du uppger att ditt barn är tio månader.

Hade ni  folk  omkring er;    samarbetsvillig barnafar/hjälpsamma vänner och grannar/mor-farföräldrar till barnet?
  • dkinga

Hallå! Jag forskar på Lunds universitet om studenter med barn, är det okej om jag tar med dina svar som nämns här? Naturligtvis anonymt.

• Lustablong

Tog examen för ett par årsedan. Hade då en 3,5 åring som var hos dagmamman ca 25 timmar/v. Ledig alla fredagar. Blev gravid under studietiden och var tillbaka i skolan 5 dagar efter förlossningen med bebis med mig. Vi var i skolan ca 2 dagar i veckan och resten självstudier. Vi fick det att gå runt på nått sätt men hamnade i en svår utmattning efter jag tog examen pga höga krav på mig själv, sömnbrist, långvarig stress, en man som arbetade mkt m.m. Pluggade till beteendevetare med psykologi som huvudområde.

Så jag avråder andra att göra samma sak pga mina erfarenheter. Sen finns det ju andra som fixar det galant! Men vill ändå höja ett varningens finger..

myrstacken skrev 2010-03-11 22:42:55 följande:

Det gäller ju att finna TID när man studerar och har småbarn vilket verkar vara den största boven.

HUr kan ni balansera allt och orka och hinna med? Har ni barnen deltid på dagis och vad händer om dem måste vara hemma om dem blir sjuka. Då kan ni ju inte plugga och kanske ni har viktig uppgift eller tenta precis då?

Pluggar ni på distans och är studierna värda allt slit med tanke på att ni förmodlingen även tar studielån?

• Lustablong

Tog examen för ett par årsedan. Hade då en 3,5 åring som var hos dagmamman ca 25 timmar/v. Ledig alla fredagar. Blev gravid under studietiden och var tillbaka i skolan 5 dagar efter förlossningen med bebis med mig. Vi var i skolan ca 2 dagar i veckan och resten självstudier. Vi fick det att gå runt på nått sätt men hamnade i en svår utmattning efter jag tog examen pga höga krav på mig själv, sömnbrist, långvarig stress, en man som arbetade mkt m.m. Pluggade till beteendevetare med psykologi som huvudområde.

Så jag avråder andra att göra samma sak pga mina erfarenheter. Sen finns det ju andra som fixar det galant! Men vill ändå höja ett varningens finger..

myrstacken skrev 2010-03-11 22:42:55 följande:

Svar på tråden Till er som har småbarn och studerar undrar jag hur ni tänkte innan ni började.!!