• myrstacken

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag? Om ni jobbar extra ger det ju inte mycket tillskott i kassan direkt. Hur får ni allt att gå ihop? Bor ni billigt eller har ni en man som tjänar extremt bra?

Tar ni av er buffert isåfall. Det är ju inte så roligt heller.

• Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?
  • vivi85

vi har haft det, men dottern fyllde 3.. :) men då hade vi 2 barn, den ena var 1år och den andra 2 år så vi fick iaf 6000kr.. :) så sambon var hemma, och jag jobbade..

• Snart vår tur
    Ancilla skrev 2010-03-03 22:14:02 följande:
    Man skriver i den första ansökan hur många månader man söker för. Ja visst kan du jobba, bara du inte utnyttjar barnomsorg. Din man få ej heller ta ut föräldrapenning för något annat barn samtidigt, ej heller  på A-kassa eller annat bidrag.Ancilla
    Tack..herregud va rika vi kommer bli i sommar!
  • chatnoir
    Snart vår tur skrev 2010-03-02 16:18:36 följande:
    Man får alltså jobba när man har vårdnadsbidrag - fast inte plocka föräldrardagar? Kan man söka vårdnadsbidraget om man jobbar ex extra en månad på sommaren? Pappan är då hemma med barnet, fast tar ej ut några föräldrardagar.
    I vår kommun måste man söka för minst två kalendermånader, alltså 60 dagar, och man kan inte söka från t ex 15e i en månad till 15e i nästa utan från första till sista i varje månad. Håller precis på att sätta mig in i reglerna som gäller eftersom det kan bli aktuellt för oss att söka då jag ska börja jobba kvällar.
  • Snart vår tur

Vilken är din hemkommun? Ska kolla över detta med den ansvariga i vår kommun.

• chatnoir

Kan tillägga att min man inte alls tjänar bra, han får ut ca 13000 efter skatt eftersom han inte jobbar heltid. Men för oss är alternativet till vårdnadsbidraget att jag tar ut 3 dagar FP i veckan och jobbar 2. Det blir totalt ca 5000 efter skatt, så med vårdnadsbidraget blir det 2000 mindre i månaden. Fördelen är att jag kan spara FP-dagarna och behålla min SGI som är vilande under tiden man får bidraget. Jag jobbade heltid med ok lön innan vi fick barn, men har inget jobb att gå tillbaka till, så för mig är det superviktigt att behålla min SGI.

• chatnoir
    Snart vår tur skrev 2010-03-04 08:43:52 följande:
    #24 Vilken är din hemkommun? Ska kolla över detta med den ansvariga i vår kommun.
    Vi bor i Örebro. Men jag har förstått att reglerna kan variera beroende på var man bor.
  • chatnoir
    chatnoir skrev 2010-03-04 08:44:02 följande:
    Men för oss är alternativet till vårdnadsbidraget att jag tar ut 3 dagar FP i veckan och jobbar 2. Det blir totalt ca 5000 efter skatt, så med vårdnadsbidraget blir det 2000 mindre i månaden.
    Alltså 5000 i FP...
  • myrstacken
    chatnoir skrev 2010-03-04 08:46:03 följande:
    Alltså 5000 i FP...
    Chatnoir och alla ni som jobbar kvällar, vad jobbar ni inom och vad har ni för utbildning?
  • Stormis

Min man pluggade och jag jobbade 60 % + VB. Bor i villa med hyfsat höga lån. Men nu när jag är FL igen så känner jag att det inte funkar längre så vi kommer gå över till FP igen. Vill inte snåla så mkt längre, orkar inte det.

♥♥♥ Storasyster 0710 & lillebror 0912 ♥♥♥
  • Stineb

I vårat hushåll jobbar mannen och tjänar hyfsat, sen bor vi ju bara i lägenhet och det är ju billigare, inte så många räkningar förutom hyran och el..
    Har oftast ca 5-6 tusen att röra oss med efter att allt är betalt och maten är köpt. Ibland mer och ibland mindre.. Vi slösar ganska mycket ändå tycker jag. Men bor man i hus är det ju kanske svårare..

• chatnoir
    myrstacken skrev 2010-03-04 22:11:59 följande:
    Chatnoir och alla ni som jobbar kvällar, vad jobbar ni inom och vad har ni för utbildning?
    Jag ska jobba som intervjuare, kvällstid. Vill inte säga vilken arbetsgivare, men det är ett seriöst jobb, även om det är ganska dåligt betalt.
Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?