• chatnoir

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?

Snart vår tur skrev 2010-03-02 16:18:36 följande:
    Man får alltså jobba när man har vårdnadsbidrag - fast inte plocka föräldrardagar? Kan man söka vårdnadsbidraget om man jobbar ex extra en månad på sommaren? Pappan är då hemma med barnet, fast tar ej ut några föräldrardagar.
    I vår kommun måste man söka för minst två kalendermånader, alltså 60 dagar, och man kan inte söka från t ex 15e i en månad till 15e i nästa utan från första till sista i varje månad. Håller precis på att sätta mig in i reglerna som gäller eftersom det kan bli aktuellt för oss att söka då jag ska börja jobba kvällar.
  • chatnoir

Kan tillägga att min man inte alls tjänar bra, han får ut ca 13000 efter skatt eftersom han inte jobbar heltid. Men för oss är alternativet till vårdnadsbidraget att jag tar ut 3 dagar FP i veckan och jobbar 2. Det blir totalt ca 5000 efter skatt, så med vårdnadsbidraget blir det 2000 mindre i månaden. Fördelen är att jag kan spara FP-dagarna och behålla min SGI som är vilande under tiden man får bidraget. Jag jobbade heltid med ok lön innan vi fick barn, men har inget jobb att gå tillbaka till, så för mig är det superviktigt att behålla min SGI.

• chatnoir
    Snart vår tur skrev 2010-03-04 08:43:52 följande:
    #24 Vilken är din hemkommun? Ska kolla över detta med den ansvariga i vår kommun.
    Vi bor i Örebro. Men jag har förstått att reglerna kan variera beroende på var man bor.
  • chatnoir
    chatnoir skrev 2010-03-04 08:44:02 följande:
    Men för oss är alternativet till vårdnadsbidraget att jag tar ut 3 dagar FP i veckan och jobbar 2. Det blir totalt ca 5000 efter skatt, så med vårdnadsbidraget blir det 2000 mindre i månaden.
    Alltså 5000 i FP...
  • chatnoir
    myrstacken skrev 2010-03-04 22:11:59 följande:
    Chatnoir och alla ni som jobbar kvällar, vad jobbar ni inom och vad har ni för utbildning?
    Jag ska jobba som intervjuare, kvällstid. Vill inte säga vilken arbetsgivare, men det är ett seriöst jobb, även om det är ganska dåligt betalt.
Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?