• myrstacken

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?

Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag? Om ni jobbar extra ger det ju inte mycket tillskott i kassan direkt. Hur får ni allt att gå ihop? Bor ni billigt eller har ni en man som tjänar extremt bra?

Tar ni av er buffert isåfall. Det är ju inte så roligt heller.

• Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?
  • Rulltrappa
    katrina skrev 2010-02-19 09:54:00 följande:
    Sen kan man ju inte leva som innan direkt:)
    fast för mig innebär det ingen större skillnad, mer än att jag får hålla mig till att jobba enbart kvällsturer, vilket jag ändå alltid har trivts bäst med. att ta ut vårdnadsbidrag betyder ju inte nödvändigtvis att man måste låta bli att gå till sitt jobb, snarare att man måste anpassa tiderna efter sin partners så att någon alltid är hemma med barnet/barnen.
  • Rulltrappa

vi har inte ens behov av vårdnadsbidraget, men tar tacksamt emot det eftersom vi har rätt till det. det går in på ett sparkonto och kommer i framtiden att användas till bröllop och bildäck. ;)

• Rulltrappa

jag ville bara poängtera att vårdnadsbidrag inte är något hinder för att jobba...

• Snart vår tur

Man får alltså jobba när man har vårdnadsbidrag - fast inte plocka föräldrardagar?
    Kan man söka vårdnadsbidraget om man jobbar ex extra en månad på sommaren? Pappan är då hemma med barnet, fast tar ej ut några föräldrardagar.

• Ancilla
    Snart vår tur skrev 2010-03-02 16:18:36 följande:
    Man får alltså jobba när man har vårdnadsbidrag - fast inte plocka föräldrardagar?Kan man söka vårdnadsbidraget om man jobbar ex extra en månad på sommaren? Pappan är då hemma med barnet, fast tar ej ut några föräldrardagar.
    Ja "Snart vår tur! Man få jobba extra. Bara att man inte använder sig av kommunal barnomsog. Gäller från månaden efter barnet fyller 1 år till månaden som barnet fyller 3 år. Jag jobbar extra, mycket på kvällar och helger och har vårdnadsbidrag för vår yngsta som är 14 månader. Helt perfekt tycker jag. Dagarna sparar man ju så sedanbehöver man inte jobba heltid på ett tag.

Lycka till

Ancilla
  • Snart vår tur

Ancilla: Tack för ditt svar! Ansöker man för varje månad eller hur gör man? Tror du att jag kan jobba som semestervik i en månad och få bidraget just den månaden?

• Ancilla
    Snart vår tur skrev 2010-03-03 16:00:08 följande:
    Ancilla: Tack för ditt svar! Ansöker man för varje månad eller hur gör man? Tror du att jag kan jobba som semestervik i en månad och få bidraget just den månaden?
    Man skriver i den första ansökan hur många månader man söker för. Ja visst kan du jobba, bara du inte utnyttjar barnomsorg. Din man få ej heller ta ut föräldrapenning för något annat barn samtidigt, ej heller  på A-kassa eller annat bidrag.

Ancilla
  • myrstacken
    Ancilla skrev 2010-03-03 22:14:02 följande:
    Man skriver i den första ansökan hur många månader man söker för. Ja visst kan du jobba, bara du inte utnyttjar barnomsorg. Din man få ej heller ta ut föräldrapenning för något annat barn samtidigt, ej heller  på A-kassa eller annat bidrag.Ancilla
    Vad jobbar du inom för område? :)
  • emma enhörning

Vi överlever på vårdnadsbidraget + min mans normallön tack vare att vi har två barn att ta ut bidrag på!!! Sen blir det ju inga jätteinköp men det är vi vana vid eftersom vi inte har haft två fulla löner under samma månad de senaste fem åren...

Svar på tråden Hur överlever ni som får vårdnadsbidrag?