• Nattfjäril

Gravid trots "mens"värk?

Hejsan.
    Jag är ny här på forumet, men inte i babyverkstaden precis. Jag är inne på min andra omgång med att försöka få barn. Första gången var nästan 10 år sedan, men sedan slutade det hela med skilsmässa efter en massamisslyckade sprut-stimuleringar och en misslyckad ivf.

Nu lever jag med en ny man och vi har precis börjat jobba på bebis. Jag är på min andra pergotimekur, den första på lägre dos gav inga ägg alls. Den här kuren gav ett, enligt min gyn, mkt fint ägg, som enligt ÄL-stickor lossade nånstans mellan 30/12-1/1.  BIM är runt den 14e. Jag undrar nu lite om andras erfaraneheter, det är nämligen så att jag känner nåt som påminner om menssmärtor, men mkt svagare och mer sällan än när jag verkligen får mens. Det är oxå så att jag aldrig får spontan mens i vanliga fall, utan alltid med provera-tabletter.
    Nån som känner igen det här? Kan man va gravid trots dessa smärtor?
    Hur tidigt kan man testa?

Jag har hopp, men mkt svårt att tro på att jag skulle ha tur efter all kamp.

Glömde säga att jag har PCO-S och är såklart lite överviktig, men försöker med bla hjälp av metformin, tappa några långsamma kilon.

Vet inte om det anses olämpligt att lägga in samma fråga i flera forum? Meddela gärna i så fall, så jag inte gör bort mig ; )
  • Svar på tråden Gravid trots "mens"värk?
  • Annaloo

Det är mycket vanligt med mensliknande smärtor, framförallt i början, och det kallas oftast för växtvärk. Jag skulle vänta lite med att testa, men jag förstår att det öär svårt!
    Hoppas det har funkat nu när du/ni har kämpat så länge!
    Härinne finns många trådar för kämpare, där man kan dela med sig av erfarenheter, peppa varann och bara spy galla över livet som är så förb orättvist ibland!
    Jag fick min son efter två års försök och två missfall

♥ Kasper 18/7-08 ♥
  • emelieviola

När jag blev gravid första gången hade jag något som jag då trodde var enorma menssmärtor, men det visade sig att jag var gravid. Så visst kan du vara det, det är så individuellt vad man känner och inte känner. Jag har aldrig fått utslag före BIM men vet många andra som fått plus från BIM-6.

första gången plussade jag inte förrän BIM+4..Som sagt det är så olika. Men jag önskar er all lycka:)

• krut34

Jag har haft mensvärk under den tidiga delen av båda mina graviditeter. Med första hade jag också väldigt ömma bröst några dagar innan BIM. Så, det skulle kanske kunna vara ett väldigt tidigt tecken. Jag tror iofs att mina smärtor började lite senare än dina.

Lycka till!

• Nattfjäril

Tack för era snabba svar. Jag sitter här med tårar i ögonen och är så innerligt trött på att längta efter barn. Inte blir det lättare av att min nya fästman redan har två fina barn, eller ungdomar snarare, han fick första som 21-åring.

Det dröjde lite innan han var beredd att satsa på en liten bebis till, men nu är vi iaf igång. Jag har inte orkat gå med i nåt sånt här forum innan, eftersom jag oftast inte ens kommit till ÄL-stadiet. Har nämligen ingen spontan ÄL eller mens och med tabletter och sprutor har det antingen blivit noll ägg eller för många. Det här är eg mitt första riktiga ägg, och därför min första riktiga chans. Utom om man räknar mitt enda ivf-försök för 10 år sen. Då tog man ut 11 ägg, men bara ett behagade bli ordentligt befruktat.

Nu kan jag inte tänka på annat än att jag har en MÖJLIGHET till graviditet iaf.

Inte blir det heller enklare av att min lillasyster har två fina barn och att min storasyster är gravid i nionde veckan nu.

• krut34

Ett par dagar innan BIM fick jag vad jag trodde var mensvärk. Men jag hade tur vid två tillfällen, då det visade sig vara något annat.

• mammiz83

nattfjäril: Ja visst känns det bittert när "alla" i ens närhet verkar producera barn på löpande band när man själv kämpar så hårt utan att få lön för mödan.
    Jag hoppas verkligen att det tagit sig för dig den här gången.

längtande själ
  • krut34

Om det är någon tröst vet jag inte men jag har några olika vänner som haft det kämpigt med att bli gravida av olika skäl. Några har haft någon form av diagnos på det som försvårat, andra har svävat i ovisshet om varför. Likväl har alla dessa blivit gravida. Det har tagit tid, men det har blivit barn. Så med min bekantskapskrets som statisktiskt underlag har du ganska bra odds. Lycka till!

• Nattfjäril

Nu undrar jag lite igen ; )
    Tänkte på när ni haft eran växtvärk. Skulle ni då säga att den var exakt som mensvärk, eller skiljde det sig på någon liten detalj? Kanske i styrka, hur länge den höll i åt gången, var i magen smärtan satt? Jag tycker min smärta är något svagare än mensvärk och kommer lite då och då. Mensvärken brukar va stark nästan hela tiden.

Sen undrar jag oxå om det är så att även om man inte normalt har spontan mens,  får man då ändå mens när man haft ägglossning? Kanske låter självklart för en del, men jag är inte van att ha varken ägglosnning eller mens.

Tänker förstås såhär; att kommer det ingen mens när det "ska" komma, så är det ju ett mkt bra tecken... Eller... varje dag utan mens är bra. Men är det inte säkert att man får mens trots påvisad ÄL, då är det ju inget att gå på heller...

• Spättan i Midgård

Jag har precis som dig TS, PCO-S! Jag lyckades bli gravid tack vare IVF och har idag en son som är 14månader... Så jag hoppas och håller tummarna för att även du får ditt efterlängtade +... 
    Jag upplevde dessa mensvärkar som du beskriver, som något svagare än vanliga menssmärtor... Det var mer som molande mensvärk, om du förstår hur jag menar...
    Smärtan kom och gick i flera veckor... Den satt ganska långt ner på högrasidan av magen...
    Din fråga ang. ÄL kan jag tyvärr inte svara på, då jag alltid har haft min mens varje månad i 23år, (förrutom när jag var gravid)
    Har du några andra funderingar eller frågar får gärna inboxa mig om du vill!
    All Lycka Till!!!!

• krut34

Mens bör komma efter en ägglossning. Då stöts ägget ut och man börjar blöda.

Om jag minns rätt är däremot inte mens nödvändigt ett tecken på att man haft ägglossning. Jag hade lite strul med ägglossning och mens tidigare och fick då höra från en gynekolog att jag ibland hade "mens" utan ägglossning.

Jag brukar ha ganska mycket mensvärk, men hon sa att jag inte borde ha värk de gånger som inget ägg släppt. Jag vet inte om det stämmer. Hon sa en del märkliga saker.

Jag brukar ha starkare och svagare smärta - molande värk - de första dagarna när jag har mens. Inte innan, men det är säkert individuellt. När jag var gravid hade jag en lindrigare variant som kom och gick. Det pågick i veckor.

• Thorla

växtvärken i början påminner mycket om mens smärtor. Identiska för mig. Jag var säker på att min mens skulle komma men nu är jag i v 23 och får fortfarande "mensvärk" 

?*¨*?.¸¸❤ 13 maj ❤¸¸.?*¨*? hemligbulle.blogspot.com/
  • Fru  Grön

vad nervtriggande att gå och vänta! jag hoppas verkligen på att du får din bebis.
    jag har varje gång jag varit gravid haft molande värk liknande mensvärk, men svagt och lite tvekande liksom - varje dag tänkte jag att "men IDAG kommer mensen säkert, det känns som om den är på g". Sen, under flera veckors tid i början av graviditeten kom och gick olika molande och huggande smärtor i livmodertrakten. Helt normalt tydligen. Stort lycka till!

Svar på tråden Gravid trots "mens"värk?