• Nattfjäril

Gravid trots "mens"värk?

Hejsan.
    Jag är ny här på forumet, men inte i babyverkstaden precis. Jag är inne på min andra omgång med att försöka få barn. Första gången var nästan 10 år sedan, men sedan slutade det hela med skilsmässa efter en massamisslyckade sprut-stimuleringar och en misslyckad ivf.

Nu lever jag med en ny man och vi har precis börjat jobba på bebis. Jag är på min andra pergotimekur, den första på lägre dos gav inga ägg alls. Den här kuren gav ett, enligt min gyn, mkt fint ägg, som enligt ÄL-stickor lossade nånstans mellan 30/12-1/1.  BIM är runt den 14e. Jag undrar nu lite om andras erfaraneheter, det är nämligen så att jag känner nåt som påminner om menssmärtor, men mkt svagare och mer sällan än när jag verkligen får mens. Det är oxå så att jag aldrig får spontan mens i vanliga fall, utan alltid med provera-tabletter.
    Nån som känner igen det här? Kan man va gravid trots dessa smärtor?
    Hur tidigt kan man testa?

Jag har hopp, men mkt svårt att tro på att jag skulle ha tur efter all kamp.

Glömde säga att jag har PCO-S och är såklart lite överviktig, men försöker med bla hjälp av metformin, tappa några långsamma kilon.

Vet inte om det anses olämpligt att lägga in samma fråga i flera forum? Meddela gärna i så fall, så jag inte gör bort mig ; )
  • Svar på tråden Gravid trots "mens"värk?
  • Nattfjäril

Tack för era snabba svar. Jag sitter här med tårar i ögonen och är så innerligt trött på att längta efter barn. Inte blir det lättare av att min nya fästman redan har två fina barn, eller ungdomar snarare, han fick första som 21-åring.

Det dröjde lite innan han var beredd att satsa på en liten bebis till, men nu är vi iaf igång. Jag har inte orkat gå med i nåt sånt här forum innan, eftersom jag oftast inte ens kommit till ÄL-stadiet. Har nämligen ingen spontan ÄL eller mens och med tabletter och sprutor har det antingen blivit noll ägg eller för många. Det här är eg mitt första riktiga ägg, och därför min första riktiga chans. Utom om man räknar mitt enda ivf-försök för 10 år sen. Då tog man ut 11 ägg, men bara ett behagade bli ordentligt befruktat.

Nu kan jag inte tänka på annat än att jag har en MÖJLIGHET till graviditet iaf.

Inte blir det heller enklare av att min lillasyster har två fina barn och att min storasyster är gravid i nionde veckan nu.

• Nattfjäril

Nu undrar jag lite igen ; )
    Tänkte på när ni haft eran växtvärk. Skulle ni då säga att den var exakt som mensvärk, eller skiljde det sig på någon liten detalj? Kanske i styrka, hur länge den höll i åt gången, var i magen smärtan satt? Jag tycker min smärta är något svagare än mensvärk och kommer lite då och då. Mensvärken brukar va stark nästan hela tiden.

Sen undrar jag oxå om det är så att även om man inte normalt har spontan mens,  får man då ändå mens när man haft ägglossning? Kanske låter självklart för en del, men jag är inte van att ha varken ägglosnning eller mens.

Tänker förstås såhär; att kommer det ingen mens när det "ska" komma, så är det ju ett mkt bra tecken... Eller... varje dag utan mens är bra. Men är det inte säkert att man får mens trots påvisad ÄL, då är det ju inget att gå på heller...

Svar på tråden Gravid trots "mens"värk?