• cna

Vi som är "unga" föräldrar &jävligt stolta över det :-)

Hej och välkommna! här kan alla vi som är lite yngre föräldrar träffas och snacka alltid kul att träffas andra i ens egen ålder med barn eller som är gravida :D
    Jag är så trött på att höra folk snacka skit om en eller klandra ner på en bara för man är vad dom kallar en "ung förälder" för mig är mamma ingen ålder utan något man är.

om mig: Heter Carolin och är 19 år bor i skåne och har en son som är 10½ månader som heter Theo. Är tillsammans med pappan till theo som heter stefan och är 26år. vi bor i en jätte fin 3a och har det så bra tillsammans och jag älskar att vara mamma och bryr mig inte om vad någon annan säger om att jag är "ung"
    Berätta gärna om er.

• Svar på tråden Vi som är "unga" föräldrar &jävligt stolta över det :-)
  • eliiun

ja det var väl inget allvar i det hela, mer ironiskt menat,Efter som att endel i denna tråd beskriver att de fått höra väldigt mkt negativt pga av att de är unga mammor!

• Sanningsdan
    eliiun skrev 2010-02-24 19:16:42 följande:
    Jag heter Elin, har en tös på 14 månader. Vi bor i Motala tillsammans med pappan.Jag var 18  år när jag fick Molly. Det är det bästa som hänt mig!Det är sorligt att endel är så pass negativa till att unga skaffar barn, Vad är det som  säger att en äldre mamma skulle vara bättre än en yngre, Vi yngre orkar ju hänga med lite mer:D
    Jag blev mamma första gången vid 25, andra vid 30 och nu väntar jag tredje vid 41 (min sambo är 36, hans första). Har inget emot lagom unga mammor (men skulle bli oerhört ledsen om min 15-åring blev gravid, anser bestämt att man inte är vuxen i den åldern och inte bör tvingas bli det heller och att vuxenskap är ett absolut kriterium för att bli förälder)

Men skrev egentligen för att invända mot din sista mening, min ork är minst lika bra nu som när jag var 25, kanske lite bättre t.o.m och dessutom så är jag mognare, lugnare, mer tålmodig, lite klokare och mycket mer erfaren :)
    Fortsätt vara stolt över att ni gör ett bra jobb, men klanka inte ned på era 40-åriga medsystrar. Vi har hunnit snappa upp ett och annat och vi är fortfarande unga i kroppen! ;)
  • eliiun

äsh som sagt det var inget seriöst i det!

• Levia

eliiun skrev:

"Det är sorligt att endel är så pass negativa till att unga skaffar barn, Vad är det som  säger att en äldre mamma skulle vara bättre än en yngre, Vi yngre orkar ju hänga med lite mer:D "

"ja det var väl inget allvar i det hela, mer ironiskt menat,Efter som att endel i denna tråd beskriver att de fått höra väldigt mkt negativt pga av att de är unga mammor!"
    "äsh som sagt det var inget seriöst i det!"

Blir lite funderingar...svar från fler kanske...
    Varför alls säga något sådant då när man inte menar det seriöst? Är det då inte samma som att beskylla "unga" för det ena eller andra och inte mena det? Är det ok?

Ska man ta någon på allvar alls på FL?

Är det ok att kasta skit på "äldre" som du gjort nu...om du menat vad du sa? Eftersom...du tydligen inte står för det du säger..?

Ljuger de som kallas unga??? Står ni sällan för det som ni skriver/säger..?
  • eliiun

Men snälla ngn finns verkligen energi till detta?
    Jag gjporde en smile bakom det jag skrev för att visa att det inte var ngt större allvar i det hela. Men det misstolkades kanske.

opps fel av mig, jag ska inte skriva så igen..........................

• Tonx

Lustigt att unga alltid ska gapa över all denna energi de har när de enligt min erfarenhet ger latheten ett ansikte. Ser man en morsa som bara sitter på röven och aldrig gör något så nog fan är hon under 25.

• tjejsan88

Vad man kan bli irriterad på människor som dömer en efter utseende. Jag är 21 år och har en dotter på 3 månader. Ensamstånde sedan lite mer än 1 månad sen. Jag har det alltid välstädat hos mig, aldrig tvättberg ser till så jag och dottern är hela och rena. Är iväg och träffar folk, sitter knappt aldrig i soffan förutom när jag verkligen förtjänar det, som typ idag. Fredagsmys helt enkelt. Varför skulle man vara så himla lat för att man är vid en viss ålder? Det beror på personligheten. Det finns lata människor i alla ålderskategorier och det FINNS människor som sprudlar av energi i alla ålderskategorier.

Lägg ner det här snacket om att äldre är så mkt klokare och allt vad det nu är. Vad är det som säger att en 20 åring eller yngre inte skulle kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt? Jag ska absolut inte glömma bort de latstövlarna som finns här ute som inte ens lyfter lillfringret för att hjälpa till och ta hand om barnet (där ibland min dotters pappa) Men lyft fram dessa mammor och pappor som gör allt för sina barn.

Visst jag kan också tycka det är lite sorgligt när väldigt unga personer blir föräldrar, för man vet inte vad det är man ger sig in på förrän man står där, så var det för mig i alla fall. Men de löser det. Tänk så många fina och väluppfostrade barn det finns som har unga föräldrar. Ge dem det stöd de behöver istället för att klanka ner på dem.

Äldre föräldrar har redan stödet från början och skulle någon säga till dem att de inte är lämpliga som föräldrar så rycker de bara på axlarna.

• tiinaaaa
    Tonx skrev 2010-02-27 00:02:17 följande:
    Lustigt att unga alltid ska gapa över all denna energi de har när de enligt min erfarenhet ger latheten ett ansikte. Ser man en morsa som bara sitter på röven och aldrig gör något så nog fan är hon under 25.

I så fall har vi väldigt olika erfarenheter!
  • WPmamman

Har inte läst tidigare inlägg.
    Vet inte vad ung mamma är.
    Var 20 när dottern föddes och är 26 nu när mitt andra barn ska födas. I vissa människor är jag fortfarande en ung mamma ( de flesta ser det så) och andra undrar om det känns annorluna att vänta barn nu när jag har"åldern inne".
    Känner ingen skillnad, känner mig fortfarande som 19 år och kommer nog alltid att göra det.
    Bästa är att jag likt mina föräldrar antagligen kommer att ha mycket mer ork till barnbarnen, dvs om min dotter följer mig( som var 20 vid första barnet) sin mormor( som var 19) och sin gammelmormor ( som var 16). Men innan jag blir 45 ska jag väll hinna med att bli mormor iaf{#lang_emotions_wink}

• Mamma Sabina

Jag hoppar också in här!
    Jag heter Sabina och vart gravid drygt en månad efter jag fyllt 18 år, och 26 augusti 09 föddes våran vackra dotter Tyra. Jag fyllde 19 år två månader efter och jag lever ihop med hennes pappa. Vi är lyckliga som tusan! :D

• Journalistlotta

Hej unga mammor!
    Jag håller på att skriva ett reportage om att bli mamma vid olika åldrar och söker en tonåring och en 20+ mamma. Är det någon av er som bor i Malmötrakten som skulle kunna tänka sig att bli intervjuad om för och nackdelar med att skaffa barn tidigt? Mejla mig gärna på charlotte@kollektivetbarbro.se

Charlotte

Svar på tråden Vi som är "unga" föräldrar &jävligt stolta över det :-)