• Billy och Jag

Tappar du bort dig själv??

Jag ska ha barn om några veckor och känner på något vis att nu är det slut med att sminka sig och fixa håret.. Det känns löjligt med accecoarer och fina kläder... :(

Jag tycker om att klä upp mig och att fixa med smink och hår..

Brukar köpa hårsmycken osv.. men det känns som att jag borde sluta med det nu när det kommer en bebis..

Är jag helt fel ute?? Jag vill inte bli gammal och grå.. jag är ju bara 23 år! Men kan man behålla sina vanliga intressen?? Har man tid för det?

• Svar på tråden Tappar du bort dig själv??
  • Mariohn

Skitsnack Jag är 26 år och fick min son för 4 veckor sedan. Jag går upp klockan 07 varje morgon, matar honom, duschar, klär på mig och fixar till mig i vanlig ordning. Efter det promenerar vi i skogen, fikar med kompisar eller annat. I lördags hade vi fest och nästa lördag ska vi ha adventsfest för våra kompisar i vanlig ordning. Man behöver verkligen inte tappa bort sig själv för att man får barn

• SilverEmma

Det blir vad man gör det till!

Dottern har varit van redan från början att hänga med överallt vi ska & tycker det är skitkul när vi sätter henne i bilen, hon vet att det händer något kul! Sen har jag haft "fördelen" att amningen inte fungerade så jag har en ersättningsbebis. Nu i efterhand ser jag verkligen det som en fördel. Jag har inte varit låst överhuvudtaget utan kunnat lämna bebisen hemma hos pappa och pyst iväg själv om jag känt för det utan problem. Nu förespråkar jag inte ersättning framför amning egentligen, jag ville faktiskt amma, men för oss har det varit toppen! Kan bebisen ta både bröst & flaska så vore det ju det bästa egentligen.

Dottern är nio månader nu & jag har aldrig känt mig låst på något sätt, har en toppenpappa till henne också som är lika bra att vara hos.

Så ikväll pyser jag till GBG & ska sova på hotell...dottern får vara hemma hos far sin. Jag är uppsminkad, letat fram finkläderna och ska svira lite ikväll! (dock alkoholfritt då jag är gravid igen)

• Billy och Jag

Känns bara som en dum prioritering.. Kan inte riktigt förklara varför.. känns bara som att livet där man träffar vänner och festar till det är slut.. Skulle inte skaffa barnvakt för att gå på fest te.x.. känns inte tillräckligt viktigt för det.. Vardagssmink är väll klart att jag fortsätter med.. men festmake eller party frisyrer känns det som att jag inte kommer få tillfälle till.. :(

• Billy och Jag
    SilverEmma skrev 2009-12-03 15:00:24 följande:
    Det blir vad man gör det till!Dottern har varit van redan från början att hänga med överallt vi ska & tycker det är skitkul när vi sätter henne i bilen, hon vet att det händer något kul! Sen har jag haft "fördelen" att amningen inte fungerade så jag har en ersättningsbebis. Nu i efterhand ser jag verkligen det som en fördel. Jag har inte varit låst överhuvudtaget utan kunnat lämna bebisen hemma hos pappa och pyst iväg själv om jag känt för det utan problem. Nu förespråkar jag inte ersättning framför amning egentligen, jag ville faktiskt amma, men för oss har det varit toppen! Kan bebisen ta både bröst & flaska så vore det ju det bästa egentligen. Dottern är nio månader nu & jag har aldrig känt mig låst på något sätt, har en toppenpappa till henne också som är lika bra att vara hos. Så ikväll pyser jag till GBG & ska sova på hotell...dottern får vara hemma hos far sin. Jag är uppsminkad, letat fram finkläderna och ska svira lite ikväll! (dock alkoholfritt då jag är gravid igen)
    Låter helskönt :) Fast jag och min man har så mycket gemensamma intressen så vi gör allt tillsammans.. (fester och vänner osv) så då skulle jag hellre stanna hemma med dem faktiskt. :)

Vi tycker om rockabilly och raggarbilar osv.. skulle inte vilja att han missade det om jag gick och tvärt om skulle jag inte vilja stanna hemma om han gick..

Men det är väll så, det blir väll vad man gör det till! :) Jag behöver tex inte dricka heller.. har gått på fester utan dricka hela graviditeten och har inte saknat det alls! :)
  • SilverEmma

Lone Star State skrev 2009-12-03 15:02:08 följande:

Känns bara som en dum prioritering.. Kan inte riktigt förklara varför.. känns bara som att livet där man träffar vänner och festar till det är slut.. Skulle inte skaffa barnvakt för att gå på fest te.x.. känns inte tillräckligt viktigt för det.. Vardagssmink är väll klart att jag fortsätter med.. men festmake eller party frisyrer känns det som att jag inte kommer få tillfälle till.. :(
    Du...livet tar inte slut. Du är inte en dålig mamma för att du lämnar till barnvakt för att gå på fest ibland! Nej, det är kanske inte så lämpligt att lämna barnet varje helg för att man ska ut & supa...men lite då & då är faktiskt ingen fara! Man kan inte sluta leva bara för att man får barn! Jag hade inte mått bra alls om jag haft bebisen klistrad vid mig 24h/dygn i ett år...eller hur länge som nu folk anser att man "ska".

Jag festade till det första gången när dottern var tre månader & hade skitkul tillsammans med några vänner, dottern var hemma hos pappan då. Annars har min mamma eller sambons bror haft henne vid lite olika tillfällen då vi velat hitta på något själva. Inte sjutton tänker jag ha dåligt samvete för det.
  • Mariohn

Lone Star State skrev 2009-12-03 15:02:08 följande:

Vet du vad prioritering är? Det handlar inte om att sätta något före något annat? Din bebis blir inte åsidosatt för att du sätter på dig mascara och örhängen? Och ditt barn far definitivt inte illa av att du sitter och pratar med en kompis.
  • Modin

Natrurligtvis har man tid för sånt.. Jag är år och har 3 barn och ett bonus barn.. Jag har alltid i världen att sminka mig :D Hehe.. Jag va 17 när jag fick min första och jag har aldrig haft problem med att "ta hand om mig själv" så klä du upp dig om du tycker det är roligt osv.. :)

• Shmone

Om sånt är viktigt för dig så kan och bör du fortsätta med det.. så länge det känns meningsfullt. Det finns många fräscha småbarnsföräldrar... även om det finns många som lägger det där med utseendet på hyllan med. Och så finns det såna som jag som aldrig nånsin har plockat ner det från hyllan alls.. hehe. Men så var jag ju även innan jag fick barn.

• Rocktroll

Som sagt det blir ju vad man gör det till :) jag fixade mig iaf betydligt mer innan bebis än efter men det är nog mest för att mina prioriteringar har skiftat. Iom att jag och mannen har samma intressen och vänner så blir det inte att man går på fest så ofta som innan, och bio och restaurang tex har vi inte ens vart på och dottern är 7 mån. Men vi har valt att inte ha barnvakt till henne än...första gången på lördag då jag ska och tatuera mig så det ska bli intressant :) jag kan ju liksom inte lämna allt för att åka hem. Men man värderar ju tiden med familjen sååå mycket mer. När man väl hittar på något som man inte gjort på länge är det istället SKITKUL.

Sminka mig och fixa håret gör jag mest om jag ska hitta på något speciellt eller åka in till stan, om jag bara ska handla blir det ofta mjukisar eller mössa haha :) och jag känner mig inte gammal för 5 öre utan bara som en stolt mamma. ( är 25 för övrigt så är inte lastgammal).

• Rocktroll

Kan tillägga att jag tycker att jag tappat mig själv litegrann men inte så att jag mår dåligt av det. Kommer nog bli bättre när vi kan ha barnvakt till lillan och så för tycker inte alls att det är negativt med barnvakt någon gång då och då men vi har bara ingen som bor i närheten.

• Nataliesliv

Om du VILL fixa dig så ska du ju göra det. Om du känner att du inte har tid, eller viljan kvar när bebis väl har kommit så kan du ju hoppa över det. Du måste nog själv känna efter vad du har tid till. Ingen kan säga vad som är rätt eller fel. Kanske du kommer att fixa mindre, kanske bara under en period, eller kanske kommer du tycka det känns lika roligt och lika viktigt även efter bebisens ankomst.

Jag tycker inte det ser löjligt ut att man fixat sig bara för att man drar en barnvagn. Jag tycker snarare att det kan se lite sorgligt ut med folk som verkligen inte bryr sig alls efter de fått barn, samtidigt kan jag förstå dem! Man har så mycket annat att tänka på, så mycket annat man prioriterar. Sen behöver man ju inte se ut som en filmstjärna när man går till ICA (men det gäller ju även oss som inte är föräldrar). Ja, helt enkelt gäller samma "regler" för föräldrar om de som inte har barn -man får göra som man själv känner och vad som kanske passar situationen/aktiviteten/tillställningen.

lycka till med bebben!

• Tonx

Jag tycker att man BÖR ta sig tid till sina egna intressen, annars blir man knäpp tillslut.

Sen omprioriterar man ju. Jag t.ex använder inte varje ledig helg till att supa utan gör hellre något som får mig att känna mig glad, pigg och utvilad.
    Sminkar mig inte lika mycket längre, men visst kan jag om jag vill. Sitter t.ex och hattar över tangenterna nu med mina nya superfina fejknaglar

• såffan

Jag är nog helt tvärt om, jag längtar tills jag kan börja träna och klä mej snyggt igen. Till våren ska jag hämta hem mina hästar från mamma osv. Tror absolut inte jag blir en sämre förälder för det.
    Jag tror det är väldigt viktigt att man själv mår bra och är nöjd om man ska kunna ta hand om någon annan...

Klart du ska lägga ner tid på dejsjälv även när du är mamma, det kommer nog hela din familj tjäna på.

• Nostalgity

Hej TS! för det första kan jag säga att du och jag har likadana intressen! Live & Jive, P M , Old style weekend...you name it! Hur som haver... jag tyckte det var kul att sminka sig och fixa håret och se hur fräsch och fin man kunde bli med lite omstyling, innan jag fick barn. Min son är 14 månader nu och jag har tappat intresset nästan! Hans pappa har honom varannan helg, annars är det jag som har honom hela tiden. Lämnar och hämtar på dagis, handlar med honom, går till BVC med honom, åker på kalas och sköter allt som har med hans liv att göra.
    Ibland orkar jag inte äns fixa iordning mig, sköljer ansiktet- håret i toffs - på med en mössa.. några sköna byxor och en tjocktröja och jacka...sen ut. OM det är så att jag VET att jag inte ska träffa någon! då blir det förståss annat! Min son är inte jobbig på något sätt och han kan leka själv, springer omkring etc ..det är JAG som "sunkat" ner mig och inte bryr mig om mitt utseende. När hans pappa har honom kan jag säga att det är då jag tar mig ett par öl och går ut, och det är under de helgerna jag verkligen tar mig tid till mitt yttre... ingen skulle nånsin tippa på att jag kan se ut som världens "luffare". Visst, man kan fixa iordning sig likadant när man han barnet, men det blir ändå mindre tid till det och inte lika noggrant, eftersom barnet kräven en del också =) . De 3 första månaderna med min son gick jag runt i mjukisbyxor och t-shirt (har ALDRIG mjukisbyxor ute) . . . och håret i en enda röra, jag hade helt enkelt varken tid eller ork att fixa iordning mig! jag drabbades dock av en stor blodförlust under förlossningen så jag svimmade hela tiden under de första månaderna, trotts järn-dropp och järn -tabletter. Barnet är i fokus - så är det! men man kan fortf. ta hand om sig själv tex låt din karl ha barnet någon dag så du får gå ut? ... om ni kommer ge ersättning... barnet kanske har mormor eller farmor? jag var ute första gången då sonen var 2,5 månad... hans mormor hade honom med ersättning (gav både ersättning och från mig) . Det gick jättebra! det var pain in the ass att gå och pumpa ur varje timma på toan och det läckte genom tröjan kan jag säga (tack för den mörka belysningen)! :P Just idag ser jag ut som en slapp-mamma =P eller en mys-mamma ... men det är valfritt! jag tror du, om du bara tar dig tid... inte kommer tappa dig själv! när min son vart större - (9mån) ... "fick" jag tillbaka mina intressen och hittade mig själv igen. Mitt uppe i blöjbyten och smuttskläder. Jag är 20 år och mitt liv är inte "borta" bara för att jag fått barn. Jag har lärt mig att kombinera dom två bara på ett bra sätt. Min son följer med mig på saker ibland, som bilutställningar och power meet (på dagarna) etc. Han tycker det är skitkul att komma ut bland folk eftersom han är van! jag kan på fullt allvar säga att jag är en skitbra mamma när jag har honom! ... när jag inte har honom så saknar jag honom som f*n, men det är då jag gör "Mina saker" .Ingen skulle nånsin kunna gissa på att jag har en 14 månaders son! så ta dig tid för den är viktig! ..nu blev detta väldigt långt (ursäkta) .. men att "tappa bort sig själv" pga barn, det händer väääldigt lätt - tills man fått vardagen att fungera och inse att man faktist har ungdomen kvar!

• lunkentuss

Man tappar inte bort sig själv, bara ibland Jag fixar ofta till mig, men ibland kommer vi in i perioder då man inte orkar. Men det är ju inte för evigt :)

Svar på tråden Tappar du bort dig själv??