• Tullemi

Vill inte amma. Får man tablett eller ej?

Jag väntar mitt andra barn och är i v.34. Idag var jag på MVC och vi pratade bl. a om amning och jag sa att jag inte ville amma. Jag ammade första barnet i 2,5 vecka och jag tyckte inte om det, plus att jag fick ischias och starka tabletter som förhindra amningen. Denna gången vill jag inte ens börja amma. Min BM sa att man inte får tablett/tabletter för att hindra att mjölken rinner till, utan man får helt enkelt ta hand om det själv. Kan detta verkligen stämma? Det kändes som om hon antingen är dåligt uppdaterad eller att hon inte ville "rekomendera" denna tablett. Någon som har gått igenom liknade och kan berätta hur det funkar på BB efter förlossningen.

• Svar på tråden Vill inte amma. Får man tablett eller ej?
  • Tullemi
    Pumpkin skrev 2009-11-26 22:22:37 följande:
    Hoppas att de är lika smidiga på sjukhuset där jag ska föda. Har dock läst att de är väldigt starkt för amning på den förlossningen, så man kanske får kämpa med näbbar och klor för att få som man vill
    Ja, man kan ju hoppas dom lägger sin energi på mammorna som vill amma och stöttar dom, istället för att gå in "operation övertalning".....
  • Pumpkin
    Tullemi skrev 2009-11-26 22:32:51 följande:
    Ja, man kan ju hoppas dom lägger sin energi på mammorna som vill amma och stöttar dom, istället för att gå in "operation övertalning".....
    Ja verkligen. Jag behöver inte övertalas liksom, jag har tagit ett beslut och så är det.
  • Sarah84

Vet inte om de stämmer att de e så. Dottern amma jag endast 1 mån för hon blev inte mätt.
    med sonen nu så va han prematur & fick då tillmatas redan på förlossningen vilket gjorde att han va ju aldrig hungrig då han skulle ammas, så de krångla massor, så när vi va inne på BB då ja försökt att amma & pumpa en vecka fick ja tabletter utskrivet för att stoppa de. Dock fick han ju i sig råmjölken den viktigaste biten.

• Rosa Bubbelgum

Hejsan, jag har en liten fråga till er som har fått tabletten som man tar i 2 veckor. Barnmorskan och jag trodde inte att mjölken skulle rinna till då jag inte blev stimulerad och jag hade inte ont i brösten så jag hoppade den tabletten som det räcker att ta 1-2 tabletter.
    På tredje natten så började mjölken rinna till och började få större bröst och ont så jag bad om tabletter som jag började ta igårmorse nu till frågan är när försvinner mjölken ur brösten efter tablettintaget? Jag har jätteonti i tuttarna och det börjar komma knutor i brösten och jag har blivit rekomenderad att inte masera brösten för då stimulerar jag dem.

• My 82

Till inlägg 24.. Jag åt de tabletterna och det tog nog en fyra fem dagar innan mjölken försvann helt. Jag fick tipset att linda brösten med en halsduk eller linda för att inte ofrivilligt stimulera dem tex om man böjer sig.Tänk på att du kan få mjölkstockning även när du tror att mjölken är borta.

• Rosa Bubbelgum

Tack för svaret inlägg 25. Det känns nästan som jag håller på att få mjölkstockning så jag får väl börja linda in brösten.

• noraa

Min barnmorska på MVC vägrade (jag skämtar inte) skriva in i min journal att jag inte ville amma. Hon försökte i stället under alla mina besök att med alla medel få mig att ändra mig. Men jag hade skrivit in det själv i mitt förlossningsbrev.

Förlossningen blev lite dramatisk och fick genomföras med akut snitt. Trots det så provade jag att amma lite grann några timmar efteråt. Jag kände omedelbart att, nej, det här är inget för mig. Jag sa till barnmorskan att jag inte vill amma och fick tabletter för det - en omedelbart och en till nästa dag. Det var inga komplikationer, inga problem. Jag fick rådet att ha en stadig bh som satt åt hårt och att inte röra brösten för att inte råka stimulera en mjölkproduktion som verkade vara på gång.

Min pojke fick ersättning några timmar senare och det fungerade utmärkt från första stund.

Om vi får fler barn kommer jag sannolikt att göra på samma sätt.

• Stumpinuppan

Hur länge har man "råmjölken"?

• FinastE2010

Kan man ge råmjölken utan att brösten stimuleras till att få mjölken att komma igång? Låter kanske utseendefixerat men jag vill inte att brösten sväller upp för att jag ger råmjölken, så jag får bristningar och brösten förändras för att sedan sjunka ihop igen. Eller kommer jag behålla dom som dom är nu om jag bara ammar råmjölken och sen får tabletter? Jag vill verkligen inte amma och det av fera oliak anledningar, en är kroppsnoja och andra att jag helt enkelt är obekväm med det, deprimerad och vill börja min medicinering så snabbt som möjligt för att må bättre igen. Sorry att jag "tog" tråden lite, men undrar bara om brösten hinner "svälla upp" av att bara amma råmjölken alltså..

• Rosa Bubbelgum

Jag gav inte ens råmjölk och mina bröst svullnade upp dag 4 och nu har jag haft ont och svullna bröst i 4 dagar och det verkar inte bli bättre. Barnmorskan och jag trodde att vi inte skulle behöva ta några tabletter då jag inte stimulerade överhuvudtagen men tji fick vi. Jag började äta mina tabletter i torsdags.

• Tullemi

Jag har bestämt mig för Dostinex nu. Jag kan inte diskutera med min BM längre för varje gång jag går ifrån ett BM-besök så har hon gjort mig osäker. Hon är duktig på att lirka in samvetskval i våra samtal . Hon har "gått med på" att skriva i min journal att jag är osäker om amningen men att jag efter förlossning kommer att bestämma mig för antingen Dostinex eller att prova amma. Egentligen har jag hela tiden vetat att jag inte kommer amma, men som sagt BM gör mig osäker... Men nu är det slutdiskuterat!!!

• tjosantosan
    Tullemi skrev 2009-12-20 12:58:47 följande:
    Jag har bestämt mig för Dostinex nu. Jag kan inte diskutera med min BM längre för varje gång jag går ifrån ett BM-besök så har hon gjort mig osäker. Hon är duktig på att lirka in samvetskval i våra samtal . Hon har "gått med på" att skriva i min journal att jag är osäker om amningen men att jag efter förlossning kommer att bestämma mig för antingen Dostinex eller att prova amma. Egentligen har jag hela tiden vetat att jag inte kommer amma, men som sagt BM gör mig osäker... Men nu är det slutdiskuterat!!!
    usch va jobbigt med en bm som försöker mer eller mindre tvinga o amma, vill man inte så vill man inte! Min bm va jättebra där för hon skrev bara direkt i min journal att ja inte ville amma. väntade mej världens föreläsning men icke:) lycka till!:)
Svar på tråden Vill inte amma. Får man tablett eller ej?