• Tullemi

Vill inte amma. Får man tablett eller ej?

Jag väntar mitt andra barn och är i v.34. Idag var jag på MVC och vi pratade bl. a om amning och jag sa att jag inte ville amma. Jag ammade första barnet i 2,5 vecka och jag tyckte inte om det, plus att jag fick ischias och starka tabletter som förhindra amningen. Denna gången vill jag inte ens börja amma. Min BM sa att man inte får tablett/tabletter för att hindra att mjölken rinner till, utan man får helt enkelt ta hand om det själv. Kan detta verkligen stämma? Det kändes som om hon antingen är dåligt uppdaterad eller att hon inte ville "rekomendera" denna tablett. Någon som har gått igenom liknade och kan berätta hur det funkar på BB efter förlossningen.

• Svar på tråden Vill inte amma. Får man tablett eller ej?
  • Tullemi

Jag vill helst ha något direkt på BB så att mjölken aldrig rinner till öht. Hoppas det finns, tycker jag läst om det massa gånger.....

• Tullemi
    Molly77 skrev 2009-11-24 20:32:37 följande:
    till mig sa de att mjölken sinar o att de sällan ger ut tabletter längre. skulle vara glad om jag slapp ta dom , sa hon. är väl kanske biverkningar på dom oxå.men mjölken försvann fort på mig.jag ville ju amma, men det funkade tyvärr inte :(försök o ta hand om det själv, tror inte tabletterna är så kul att äta. inte bra för kroppen. mjölken försvinner om man inte stimulerar.
    Nä, biverkningar är ju inget kul när man redan är trött och mörbultad . Minns bara att jag mådde illa och kände mig rejält sjuk när mjölken rann till sist, vilket inte heller var enkelt att hantera just då. Så pest eller kolera med andra ord......
  • Tullemi
    COTTA skrev 2009-11-24 20:35:29 följande:
    Jag fick tabletter nästan direkt efter förlossningen som gjorde att mjölken aldrig ens rann till! hur midigt som helst
    Biverkningar???
  • Tullemi
    Pumpkin skrev 2009-11-24 21:00:25 följande:
    Åh så bra! Tack för svaret.
    Jag tackar också . Det är ev ett alternativ för mig, har inte bestämt mig än....
  • Tullemi
    Miss Lau skrev 2009-11-26 21:45:47 följande:
    Jag har fått tabletter (dostinex) efter mina förlossningar, senaste var för 5 mån. Ingen har ifrågasatt att jag ville ha tabletter utan det verkade vara rutin där jag fött.
    Ja, Dostinex känner jag igen - den har jag läst om i en tråd för ett tag sen. Men då fick du tabletterna (flera?) direkt efter förlossningen? Och mjölken kom aldrig? Var det inskrivet i din journal?
  • Tullemi
    Pumpkin skrev 2009-11-26 22:22:37 följande:
    Hoppas att de är lika smidiga på sjukhuset där jag ska föda. Har dock läst att de är väldigt starkt för amning på den förlossningen, så man kanske får kämpa med näbbar och klor för att få som man vill
    Ja, man kan ju hoppas dom lägger sin energi på mammorna som vill amma och stöttar dom, istället för att gå in "operation övertalning".....
  • Tullemi

Jag har bestämt mig för Dostinex nu. Jag kan inte diskutera med min BM längre för varje gång jag går ifrån ett BM-besök så har hon gjort mig osäker. Hon är duktig på att lirka in samvetskval i våra samtal . Hon har "gått med på" att skriva i min journal att jag är osäker om amningen men att jag efter förlossning kommer att bestämma mig för antingen Dostinex eller att prova amma. Egentligen har jag hela tiden vetat att jag inte kommer amma, men som sagt BM gör mig osäker... Men nu är det slutdiskuterat!!!

Svar på tråden Vill inte amma. Får man tablett eller ej?