Mortiscia80 skrev 2021-03-23 20:40:24 följande:
Om jag ska drömma fritt så är det grönsaker jag vill odla, för eget bruk så att säga. Potatis, lök, morötter, kanske palsternacka. De sakerna går isf i grönsakslandet. Vitlök verkar riktigt enkelt så det klarar jag nog, vi får se när de kommer upp. Jordgubbar är så klart gott, en kul grej mer. Tomater vill man ju ha och antagligen chili, de går in i växthuset. Basic-saker först, sedan om man lyckas hålla åtminstone en planta av varje vid liv kan man prova sig fram senare tänker jag. Solrosor som du nämnde skulle vara mest för att mata fåglarna med, och fint att se på :)
Tänk så mycket din mamma verkar kunna, fantastiskt! :) Och det låter jättekul att leta reda på speciella växter så där när man reser runt.
En sak morsan gör med morötter, det är att hon gör en sådd med dill tillsammans med morötterna.
Inte exakt i samma ränna, men precis jämte.
Och fördelen morsan berätta med det, är att man ser vart morötterna kommer upp och jag rensa bort ogräset utan ta morötterna i rensningen.
Och sen har du en massa god dill att frysa in, får varje år 1-3kg dill som jag hackar upp och pressar hårt och fryser in, håller ett år och smakar som ingen dill som existerar i affären.
Vitlök är kanske inte svårt, men de har en del pillande, och med att förkultivera och skörd år efter.
De blir väldigt goda, får såna också var år.
Tomater och chili behöver inte växthus en normal varm sommar, men man kan hjälpa dom även utan växthus.
Finns ett gäng varianter för detta, och de bästa är att ha dom i en södervägg mot huset, och för hjälpa ytterligare så kan man ta pallkragar och växtväv över eller plast som funkar som en simpelt växthus.
Ja, fåglar var som tokiga när fröna var satta på solrosorna, och på sommaren kunde man ta en massa snittblommor och så kom det nytt.
Solrosor har en massa trevliga färger och former och om man går lite ifrån de gula, rödbruna, vitgula, gulröda osv...
Jordgubbar tar man sticklingar och sätter om och max 2 år, då de tappar kraft snabbt.
Och om man verkligen vill ha och gillar jordgubbar, så ser man till och ha en tidig sort, en mellan och en sen, så har man jordbuggar mest hela tiden på sommaren.
Kommer så väl ihåg som liten att man hade huvudet i landet på sommaren och tuggade i sig en massa 
Ja, jag får nog säga morsan kan mycket om dessa saker om odling och textilier.
Hon är rätt bra på mat också, men mat som inte passar mig riktigt och min stil, men det är fortfarande gott även om inte jag lagar dessa.
Och det är ett par rätter jag har tagit av henne och gjort om till mitt eget.
Och rest och kollat på blommor och köpt, ja, det har varit mycket väl förekommande i ens barndom.
Och fina minne.
Ska snart åka ut och bygga ett växthus åt morsan, det är bara tjälen som ska gå ur och lite planerande.
Är lite egoistisk där, då jag också vill utnyttja växthuset till lite mer exotisk odling.
Har redan gjort 60% av arbetet och grunden, men nu är det handjaga resten och är en del fysiskt arbete kvar 
Utan min hjälp hade växthuset aldrig kommit upp har jag förstått, farsan börjar bli lite skraltig.