Jävla orkide!!!!!!!!!
Ska man plantera om dem i särskild jord? Den står i en kruka med jord nertill och bark längst upp.
Kan man verkligen ha den i sydligt fönster? Hos oss skulle den få direkt sol då och enligt skötselråden som följde med ska man inte göra så, den står i ett sydostligt fönster nu och har mycket ljus men aldrig direkt solljus.
Sedan står det också att man bara ska vattna en gång i månaden och dessutom klippa ner dem (fast inte hur ofta eller när).
Kan inte svara för alla orkidéer, men de flesta jag träffat på växer i lätt material som bark och liknande.
Man kan gå plocka sånt själv och tar rätt och värmebehandlar, annars har jag för mig det finns sånt att köpa väl?
Detta med stången har jag funnit bli olika, ibland stendör den andra inte.
Allt man behöver göra är att vänta lite, så får man svaret per automatik.
Mina orkidéer jag hade blommade på i många många år och ofta, sen stendog alla på mindre ett halvår.
Visserligen var de alla ungefär lika gamla, men måste kommit in nått de inte gillade och dog pga det.
Vet än idag inte vad som hände, nu har jag andra blommor istället.
Det är två stycken krukväxter jag haft i 30 år nu, en målarpensel som verkar OMÖJLIG att döda, då folk suttit på den, struntat i vattna den på månader.
Och en annan som jag inte vet namnet på längre, ser lite ut som teeblad, den har jag inte planterat om på typ 15-20år och stått i en minikruka och fattar faan inte hur den har överlevt, då näringen måste varit OBEFINTLIG vid detta laget.
Nu för en månad sedan fick den en större kruka ca1L och ny jord, och så den sträcker på sig nu
Satt thai basilika för en tag sedan, och de börjar redan dofta gott.
Och längtar tills det är dax att skörda, då det är så satans gott med viss mat.
Sen en massa chili och lite tomatillo också, så ser framemot en trevlig höst när dax att skörda allt
Ska se om jag hittar en förkultiverad tomat också, så blomsterlandet snart antar jag.
Hitta en intressant för en massa år sedan och en tomat som runt en ärtas storlek, sjuk smak på dom, tjockt skal ibland.