• Koocachoo

Prematurkläder

Är utbildad sömmerska fast syr bara på fritiden (just nu i alla fall). Älskar att sy barnkläder (syr och säljer en del i några affärer på nätet). Men det som jag skulle vilja börja sy är prematurkläder. Vad jag nu undrar är om det finns någon marknad för det? Vet inte hur brett eller hur lätt/svårt det är att få tag i kläder till dom små.....är det storlek 38 och 44 som gäller? Är det något som man bör tänka på i klädvägen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 07:29
    Lista på vad att tänka på:
    * Utan fötter, eller så man kan lossa på 'fötterna'
    * Supermjuka sömmar....inga sömmar som skaver innuti
    *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 11:31
    * Inget att trä över huvudet

• Svar på tråden Prematurkläder
  • yodi

vad kul att du ska börja sy prematur kläder

något som jag saknade när min lilla skrutta var så liten att hon använde prematur kläder
    var dels pyjamas, det hittade jag bara ett fåtal och sen hur konstigt det än kan låta en kläning.
    hon hade fått lov att komma hem och börja träffa andra mäniskor långt innan hon växte i st 50

en nyfiken fråga varför ska du inte ha st 40?

• Koocachoo

Bra fråga!

Anledningen är att jag är lite osäker på vilket som är mest gångbart eller vad ska jag säga....olika företag har olika storlekar har jag märkt när det gäller prematur.

En del har 45, 40

Andra 44, 38

Därför har jag räknat med 38 för det följer vanliga storlekar (50, 56 osv).

Men jag kanske är lite fel....man kanske ska ha lite tätare storlekar....(alltså 45, 40)

Snälla ge synpunkter! Jag har inte haft några prematurbarn så jag vet inte. Jag bara lär mig genom andra. Och jag vill verkligen sy kläder till dessa små barn oxå.

Självklart är inga saker konstiga!!

Både klänning och pyjamas har jag plannerat! Pyjamas jag har tänk än så länge är sovpåse. Jag har inte hunnit göra mönster färdigt än men kommer. Kan försöka ladda upp några bilder på vad jag kommit fram till än så länge (det kommer som sagt sovpåse, body, mössa, försöker komma på någon smart snuttefilt.....omlottbody håller jag på med just nu).

Både med lång och kort ärm. Går att fixa med knytning istället för knappar.

Istället för byxor...går att få med öppning nedtill oxå

Muddbyxor...

• mina12

Jättesöta. Fint med mycket färger i kontrast till sjukhusets vita. "Byxpåsen" var smart! Sovpåse låter också bra.

Små små tossor som sitter kvar på smala ben skulle vi ha behövt.

• Koocachoo

:) Tack!

Tossor har jag oxå gjort mönster på....men inte sytt än....inte i dom små storlekarna i alla fall....Här är en bild på en liten större storlek

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ meandmommyse.blogspot.com ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Koocachoo

Klickade på fel länk....skulle lägga upp en bild men klickade på posta istället.

Trodde jag hade tagit bort min länk till bloggen....trodde jag fel....den finns i alla fall inte kvar!! Så ingen ide att gå in på den länken...
  • yodi

så fina

anledningen till at jag frågade om st 40 är för att jag upplevde att det var sån oerhörd skillnad på 38 och 44, st 40 var den storleken hon hittils har haft längst

• Koocachoo

Självklart har jag ju mindre än 44....trodde du menade tex att jag har 38 istället för 40. Kanske missförstod dig. Svårt med storlekar, speciellt när man gör dom så små för barnen är smalare än vad bebisar som är i storlek 50/56, dom har ju inte det hullet. Mycket att tänka på....hoppas jag har koll :)

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • knäppisen

åh vilka söta kläder. Härligt med lite färg !! Det hade jag absolut handlat om det hade funnits när mina små tittade ut.

• yodi

det var nog jag som misförstod dig ( är förkyld så min hjärna är inte i toppform )
    jag fattade det som att du hade tänkt dig storlekarna  38,44,50 men att jag i så fall tycker att det hade varit en bra ide med st 40 med eftersom det blir rätt stor skillnad på en st 38 och en st 44.

det är jag som är allmänt snuvig och snurrig i bollen )

• Koocachoo

*ler* absolut ingen fara! Själv skriver jag ibland som att jag vore sovande och skrivande!!

• kittel

Kolla in på www.minus56.se

De har jättefärgglada småkläder som man kan inspireras till att sy. Duns of Sweden och Röda hund är ju ursnygga. Svårt bara att hitta sådana tyger på tygaffären :(

• Koocachoo

Tack ska du ha! Min kollektion är snart på gång!!

Svar på tråden Prematurkläder