• LillaEllan

Finns det NÅGON snygg klänning man kan amma i?

Ska på bröllop nästa helg och jag har letat ihjäl mig! Det är klänningkrav och alla ammningsklänningar jag hittar är skit fula! eller inte fula utan alldagliga, svarta enkla bomullsklännigar.
    Känns tråkigt att komma i helsvart och jag vill inte dra upp hela klännngen för att amma, det blir inte trevligt för någon

• Svar på tråden Finns det NÅGON snygg klänning man kan amma i?
  • Matanza

Jag har haft samma knipa som du!! Ska på bröllop nu på lördag och hitta klänning har inte varit lätt.

MEN, jag hittade en superfin (tycker jag!!) från Paola Maria i chiffong. den är dock i svart men finns även i offwhite och vinröd. Amingsvänlig så klart. Jag tänkte piffa till min svarta med ett skärp, sjal och snygga skor....

OCH, dom hade rea så klänningen som skulle kostat 1000:- gick på 600:- inkl ett svart skärp!!

Kolla in www.villamagnolia.se så kanske du kan få leverans i tid....

det finns andra modeller med!!

• lövet

Jag var på bröllop när lilltjejen var 4 veckor och då hade jag en klänning med omlottliv + en snygg sjal . När jag behövde amma kunde bebisen komma åt bröstet genom att jag drog lite i omlotten - skylde genom att hänga sjalen över axeln och ner över bebisen (då fick hon lite lugnare oxå) Ett annat tips är att köra 2 delat - en snygg kjol och en festlig topp som går att dra upp (under kan man ju ha ett amningslinne så slipper man visa magen.

• ellens

alla kläder är amningskläder. det gäller bara att hitta sätt :) satsa på en "trekants-bikinikännsa"

• Pralin M

Bara den är skuren så att det går att kränga ut en tutte utan att dra upp själva kjolen så är det en amningsklänning Omlott, knappar, urringat osv.

• LillaEllan

jo jag kollar ju givetvis på alla klänningar men har inte hittat en enda,

trekantsöverdel är totalt uteslutet då jag ALDRIG hittat en enda som täcker brösten möjligen om man syr ihop två de passar aldrig.

omlottklänningar ja men har inte hittat en enda.samma med axelbandslöst där har jag dock hittat några som inte passa men otroligt vackra kropp *not*

jag har inte en enda "ammningströja" nu och de funkar ju bra men det är lättare när man bara har vanliga kläder och slipper vara fin

• Lejoninna77

jag var på bröllop i helgen,hade vanlig klänning på mig,men jag gick ut i bilen och ammade i lugn och ro....då kunde jag dra upp hela klänningen.

• LillaEllan
    Lejoninna77 skrev 2009-08-20 22:46:59 följande:
    jag var på bröllop i helgen,hade vanlig klänning på mig,men jag gick ut i bilen och ammade i lugn och ro....då kunde jag dra upp hela klänningen.
    det är kanske det man får göra. men tråkigt att missa massa saker men det kanske blir lungnast för henne också så hon får amma i lungn och ro.
  • Zina

exakt samma problem, ska på bröllop imorgon o har PANIK...varit runt i alla klädaffärer + barnbutiker med amningsplagg, inte hittat något. Nu är det mest höst o vinterkläder i butikerna så utbudet är ju knapert.

Gå iväg o amma visst men har en 5-veckor som ligger vid tutten mest hela tiden kvällstid så då missar jag ju hela kvällen.  Har dessutom 3 andra små barn som ska med så jag kan inte lämna dem hur mycket som helst.
    omlottklänningar trodde jag att jag skulle hitta men de kanske inte är "inne" nu för jag hittar inte en endaste som ser hyffsad ut.

Ingen aning om hur jag ska göra....ska iväg i em på panikköp...

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • Catti41

Klänningskrav verkar ju vara en väldigt underlig klädkod? Är det alltså klädsel högtidsdräkt?? För isåfall kan du ju köra på axelbandslöst.
    I övriga fall funkar ju snyggbyxor (då menar jag i väldigt fint tyg) med nåt omlottigt i fintyg. Eller en lätt klänning med smala axelband. Så har du en sjal på och tar ut bröstet ovanifrån.

• buffybus

axelbandslöst eller sån V-ringad klänning så kan man dra ner ena sidan bara.. 

ha en sån sjal grej runt halsen om du inte vill blotta hela dig själv för alla
    André -08 & Emma -09
  • Jo Lo

Har en klänning från hm med smock upptill och den funkar kanon att amma i då det är stretchigt att dra ner över bröstet och så kan man lägga en sjal el. liknande över.

Var även hos en som hade halternecklänning och hon knöt smidigt upp när hon skulle amma och la en sjal över och knöt sedan ihop igen. Kanske lite krångligt om bebis vill amma ofta...

Jobbigt. Man vill ju verkligen att det ska vara smidigt, enkel och SNYGGT

Lycka till

• ellens
    LillaEllan skrev 2009-08-20 22:26:27 följande:
    jo jag kollar ju givetvis på alla klänningar men har inte hittat en enda, trekantsöverdel är totalt uteslutet då jag ALDRIG hittat en enda som täcker brösten möjligen om man syr ihop två de passar aldrig. omlottklänningar ja men har inte hittat en enda.samma med axelbandslöst där har jag dock hittat några som inte passa men otroligt vackra kropp *not* jag har inte en enda "ammningströja" nu och de funkar ju bra men det är lättare när man bara har vanliga kläder och slipper vara fin
    ojdå:) men jag ser att du fått massvis med bra andra tips! lycka till i jakten!
  • LillaEllan
    Zina skrev 2009-08-21 11:40:41 följande:
    exakt samma problem, ska på bröllop imorgon o har PANIK...varit runt i alla klädaffärer + barnbutiker med amningsplagg, inte hittat något. Nu är det mest höst o vinterkläder i butikerna så utbudet är ju knapert.Gå iväg o amma visst men har en 5-veckor som ligger vid tutten mest hela tiden kvällstid så då missar jag ju hela kvällen.  Har dessutom 3 andra små barn som ska med så jag kan inte lämna dem hur mycket som helst.omlottklänningar trodde jag att jag skulle hitta men de kanske inte är "inne" nu för jag hittar inte en endaste som ser hyffsad ut.Ingen aning om hur jag ska göra....ska iväg i em på panikköp...
    hittade du nån klänning?
  • Zina

Hej!

Letade som en idiot men till slut var jag ju tvungen att köpa nått, köpte en klänning på lindex, fanns i rosa o i svart men köpte den svarta för att kunna använda den sen då rosa inte är min färg
    Köpte den för att upptill var den lite "ryschad" över brösten så man kunde dra ned axelbandet o dra ner över bröstet utan att tänja klänningen. Köpte en cardigan i färg istället att ha över som jag knäppte översta knappen på. På det sätter kunde jag dra ner över bröstet o cardigan dolde. Funkade kalas.
    Nu var vi ju på ett bröllop där festen hölls delvis utomhus så en cardiganbehöves. Kände mig fin o var nöjd. Eftersom det känns lite deppigt att ha svart på bröllopet så köpte jag lite färgglada tillbehör men kan säga att det var flera som hade svart. Satt bredvid 2st till ammande mammor o de hade samma bekymmer som jag haft, hur gör man med kläder. De gick in o satte sig på toa när de skulle amma sina barn. Jag behövde inte gå ifrån. Kändes ändå bra att köpt ett plagg man kan ha sen. En amningsklänning går kanske inte att ha senare....

Var det klädkod på det bröllopet du skulle till?

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505, Molly 0907
  • LillaEllan

då ska jag till lindex och leta
    jag tror inte det är nån riktig klädkod men det stod Herrar kavaj och damer klänning så liite finare än kavaj

idag ska jag tok leta

Svar på tråden Finns det NÅGON snygg klänning man kan amma i?