• Chokladpralin

Mandelmassan i köpta semlor

Någon som vet hur man gör mandelmassefyllning till semlor man köper på konditori. Kan man köpa sån fyllning själv färdig?

Den är så mycket godare än den man gör själv..

• Svar på tråden Mandelmassan i köpta semlor
  • Chokladpralin

Tack för svaren. Nog vet jag hur man göra mandelmassa, men jag har aldrig gjort från grunden, utan halvfuskat med affärsköpt mandelmassa. Allt som man gör från grunden är ju alltid godast.

Men jag ska testa mig fram och se när jag får önskat smak och konsistens. Ska prova lika delar florsocker som strösocker. Synd bara att det är bara jag som äter semla i detta hushåll =)

• grynet80

Jag jobbar i affär och vi säljer samma mandelmassa som konditoriet har i sina semlor. Det finns i lösvikt i charken. Kolla där, har sett att många affärer har det.

• Chokladpralin

Kom precis hem från konditoret där de av min förvåning sålde deras semelfyllning, 55kr/kg. På asken stod det vad den innehöll: socker, vatten, aprikoskärnor, mandel, E202, aromämne.

• ullivera

Vi har lemoncurd ist,,mycket godareCool

Pojke-02 Flicka-08
  • gutegirl

Jag tycker inte man ska skålla mandeln, det smakar mer om man låter skalet vara kvar. Om jag mal en påse mandel har jag i två bittermandlar också, så fem rågade matskedar socker och blandar ut det med vatten till en ganska lös massa. Det är jättegott! Man kan även ha lite extra kardemumma om man vill

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Ccilla

semlor man köper på tex konsum och andra sådana ställen är oftast gjorta i massproduktin, och då köper bageriet in färdig semle fyllning på spann,,

mindre bagerier och konditorier gör egen, men om man ska göra några tusen om dagen, så sparar man mycket tid genom att köpa färdig, och många bagerier vill ju tjäna en kr på det dom gör oxå, så om dom ska lägga tid på att göra egen fyllning som ska smaka exakt samma varje gång, så tar det ju tid varje dag.

Gå till ett bageri och köp färdig fyllning, det är nog inga prob.

kram =)

• Msblue

Blanda mandelmassa och vaniljkräm, då blir det supergod semelfyllning. Vi i vårat bageri gör våran egen semelfyllnig. =)Mkt godare än om man köper färdig på hink.

• tjolahopp81

Hej!
    Tror ni det finns bagerier som säljer glutenfria semlor? Sambons jobb har tjatat till sig semlor till veckans fika och naturligtvis är det sambons tur vilket betyder att det är min tur att baka åt sambon En av kollegorna är glutenallergiker.

Vad tror ni förresten om receptet med semlelängden? Skulle man kunna byta ut fyllningen mot "vanlig" semlefyllning?

www.metro.se/se/article/2009/02/18/17/4225-45/

• Mrs Moneybags

Chokladpralin skrev 2009-02-22 14:34:50 följande:

Kom precis hem från konditoret där de av min förvåning sålde deras semelfyllning, 55kr/kg. På asken stod det vad den innehöll: socker, vatten, aprikoskärnor, mandel, E202, aromämne.
    Vidrigt! Mer aprikoskärnor än mandel i

Mandelmassan jag gjorde hemma var jättegod och enkel att göra om man har en mandelkvarn
  • MBert

Jag har ingen mandelkvarn men ett "rivjärn" med vev så jag kan stoppa i mandeln och finriva den. Funkar utmärkt!

• MotherOfTwo

Jag tycker det är gott med några droppar bittermandelessens (eller bittermandel) i mandelmassan (den man gör själv alltså). Då smakar det lite mer köpe-mandelmassa.

• KPRW

Ett enkelt recept på god mandelmassa till semlor. Den påminner om konditoriets mandelmassa.

400 g mandelmassa
    Sockerlag (2 dl vatten / 2,5 dl strösocker)
    1 krm Bittermandel arom
    Mandelspån

Riv mandelmassan och lägg i en bunke.
    Koka försiktigt 2 dl vatten och tillsätt 2,5 dl socker och rör om till sockret lösts upp. Låt helst sockerlagen svalna.

Tillsätt hälften av sockerlaget samt 1 krm Bittermandel arom i bunken med mandelmassa. Mosa med ex en gaffel eller kraftig sked och rör om ordentligt. Tillsätt mera sockerlag (lite i taget) tills du får en krämig (inte rinnig) konsistens. Strö i lite mandelspån. Inte för mycket. Blanda ordentligt. Färdigt.   

Mandelmassa till semlor
  • klyban
    Chokladpralin skrev 2009-02-21 15:54:39 följande:
    Mandelmassan i köpta semlor

Någon som vet hur man gör mandelmassefyllning till semlor man köper på konditori. Kan man köpa sån fyllning själv färdig?

Den är så mycket godare än den man gör själv..

Om du gör mandelmassa själv, så gör du detta med att gröpa ur semlan.
    Sen rivenmandel, socker, vanlijessens/socker och grädde till önskad konsistens.
    Sen finns det varianter med äggvita, bittermandel och en del annat, så det handlar väl mest om vad du själv gillar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (olika)

Den är ju väldigt olika hos olika bagerier...nuförtiden är det många som har hela mandelbitar i och sånt, det gillar inte jag men vet att det är populärt. 

Man kan prova sig fram, tänker jag så man får rätt konsistens och smak. Tycker att många har mer socker och annat som fyller ut så att säga i än om man gör egen mandelmassa eller köper ren mandelmassa. Det är ju främst för att det ska bli billigare för bageriet, men kan vara gott samtidigt. 

Svar på tråden Mandelmassan i köpta semlor