• MBert

Mandelmassan i köpta semlor

Den de har på konditori gör de ju själva. Bara att blanda lika delar mald (finriven går bra) sötmandel (som är skållad först för att få bort skalet) och socker. Blanda ev. med inkråmet av bullen och späd med lite mjölk eller grädde för att få den lös så den kan bres på.

• MBert

Ja det är klart att det smakar lika när ingredienserna är lika. Sötmandel är sötmandel och socker är socker.

• MBert

"Många" är i så fall en definitionsfråga. Kolla med konditorierna. "Många" gör sin mandelmassa själva. Ingredienserna har de ju redan och det är enkelt att göra. Det går ju betydligt fortare än att baka själva bullarna och DET gör de i alla fall själva (annars kan de väl knappast kalla sig konditori).
    Jag gör mandelmassa själv. Då kan man själv bestämma proportionerna mandel och socker (så den inte blir så söt) och så vet man vad som är i. Inte en massa andra onödiga tillsatser som lurar konsumenten...

• MBert

Men hallå
    Mandelmassa gör man av mandel och socker.
    Man skållar 1,5 dl sötmandel och tar bort skalet. Maler eller finriver mandeln och blandar med 1,5 dl strösocker. Det blöter man sedan upp med lite mjölk eller vispgrädde och blandar ev. med inkråmet.
    Men själva MANDELMASSAN är lätt att göra: mandel och socker!

• MBert

Jag har ingen mandelkvarn men ett "rivjärn" med vev så jag kan stoppa i mandeln och finriva den. Funkar utmärkt!

Svar på tråden Mandelmassan i köpta semlor