Såg en artikel om att man inte får nån försäkring om man ha ett prematurbarn med låg födelsevikt
är det verkligen så, hur är det frö er som har prematur, har ni nån försäkring.
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4251898.ab
är det verkligen så, hur är det frö er som har prematur, har ni nån försäkring.
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4251898.ab
Ringde runt till alla försäkringsbolag, men ingen ville ge dottern något annat en olycksfallsförsäkring pga att hon vägde under kilot när hon föddes. De kan tänka sig att ompröva tidigast när hon är 5 1/2 år, hyggligt va?
Så det fick bli en olycksfallsförsäkring och så får man helt enkelt hålla tummarna. Nu hjälper ju sällan pengar om något går fel men det han ju underlätta livet.
Jag har en dotter, född v 34+0, 1492 g. Vi får ingen sjuk eller livförsäkring till henne. Inte än då i allafall. Endast olycksfall. Tråkigt men alla etablerade försäkringsbolag har gett samma besked.
Vi har också fått nobben. Trygg Hansa frågade jag särskilt vad deras viktgräns var och fick beskedet 1300g, men trots att vår kille vägde över 1600 g (31+5) fick vi avslag med hänvisning till låg födelsevikt och "komplikationer i samband med förlossning". De komplikationerna märkte då inte jag av...
Ska kolla med facket, men vill ha lite mer utförliga besked innan jag skickar in ansökan. Det känns lite olustigt att hans journaler ska valsa runt på varenda j-la försäkringsbolag.
Jag fick ingen premis men en tillväxthämmad på1970 gram i v42+1. Jag fick försäkring genom Trygg hansa men det tog nästan 3-4 månader tills dess att de utrett alla journaler från neo och bvc. Hos Folksam genom facket kunde jag få med engång för där behövde de inte ta hänsyn till vikten?!
Via facket får alla försäkring, utan att visa journalerna. Den har egentligen bara två nackdelar. Det ena är lägre ersättningsnivåer, den andra är att man inte kan få ersättning för sjukdomar eller skador som kan vara orsakade av något som uppkommit innan man tog försäkringen (alltså är allt som kan ha med den prematura födseln undantagen).
Edvin har fått avslag från "alla" bolag pga av för låg födelsevikt (935 g). "Återkom när han är 18 månader" fick vi höra (plus att vi var välkomna att teckna en olycksfallsförsäkring (nej, tack)).
När han var ca 2 år ställde jag samman en mängd ansökningar (alla har ju olika formulär och frågeställningar så det tog fruktansvärt lång tid att fylla i dem) bara för att få avslag från ALLA bolag pga av för låg födelsevikt, under 1000 g! Varför hade de inte upplyst mig om det när jag ringde första gången???!!! "Välkommen med ny ansökan när han har genomgått 5-årskontrollen!" fick vi besked om från samtliga UTAN att ha kollat hur min son mår överhuvudtaget.
Vadå, 5-år? Han är en helt frisk kille som nyligen fyllt 3 år och behöver en försäkring NU inte om flera år.
Lite lögn är det att säga att vi fick avslag p.g.a. födelsevikten hos ALLA bolag. Trygg Hansa gav avslag p.g.a. andra orsaker som jag påpekade för handläggaren att deras information var felaktig och för gammal. Det de hänvisade till hade blivit avskrivet av barnläkaren efter sista besöket. Då skulle ajg få komma tillbaka med en ny ansökan efter näsat läkarbesök (d.v.s. i höstas), men det har jag inte orkat ta tag i ännu...
Han har fått bli försäkrad via mitt fackförbunds barnförsäkring (ingen hälsoprövning innan) och det har fått duga så länge även om erättningsnivåerna är lägre och de kan friskriva sig från det mesta som kan misstänkas bero på att han är född för tidigt...
Vi fick inte ta en riktigt försäkring med våran "prematur" (jag har svårt att kalla dom prematur eftersom dom kom 35,36,36). Vi skulle få då i så fall en försäkring där dom tagit bort massa saker. Detta gällde även våran flicka som var fullt gången, 38+0, men vägde lite, för att jag är liten.
Linnea föddes i vecka 37+6 (tror jag, minns inte riktigt) och var fullgången även viktmässigt, men hade blåsljud på hjärtat och trots gravidförsäkring med tillägg så nekades hon barnförsäkring med hänvisning till hjärtfel. Hjärtfelet ersattes inte heller eftersom hon inte hade en klar diagnos av blåsljudet som då inte räknades som hjärtfel. Det växte bort och hon fick sin försäkring efter fem månader. Detta var Trygg Hansa.
Vi håller precis på att ansöka om försäkring hos Trygg Hansa. Ska återkomma om hur det går. (Dottern vägde 1808g och kom i v.31+4)
Tills vidare har jag tagit Folksam via facket. Har dock hört att Folksam tar in journaler i efterskott om det händer något och de kan neka ersättning om de hittar något i journalen att skylla på.
Hej, min son föddes i v 33+3 och vägde 1905g, jag hade en extra gravidförsäkring hos Länsförsäkringar (täckte Neotiden), sen fick jag en försäkring på honom efter att de samlat in alla papper, sa även åt dem att titta på pappren från hans första läkarundersökning (hos BVC), fick inga inskränkningar i försäkringen heller.
Som jag förstår ska det vara svårt med försäkring till våra små liv, jag har hört om ACE-försäkring att de ev skulle försäkra våra mirakel. Jag har inte läst på om dem, men man kanske ska kolla upp dem.
En fråga! Ni som nekats, hade ni alla gravidförsäkringar med tillägg?
Pappan Blå skrev 2009-02-26 09:20:16 följande:
Hej alla stolta prematurbarns mammor, har själv haft problem med försäkring då jag fick en liten pojke i vecka 26+0, men har ÄNTLIGEN hittat ett försäkringsbolag som vill ta emot prematurbarn.
Www.Aceeurope.se
Hoppas det hjälper någon :)
Min tjej föddes i v 33+5 pga av att jag fick akut havandeskapsförgiftning(preklampsi). Hon var tillväxthämmad och hade någon form av andningsstörning som gjorde att hon låg i CPAP i något dygn o fick antibiotika. Inga andra komplikationer förekom. Hon vägde 1590 gr och var 42 cm lång. Läkaren på neonatalavd sade till mig att det kan bli svårt att få försäkring beviljad trots att allt gått bra bara för att hon är för tidigt född. Men idag fick vi besked om att vi fick barnförsäkring godkänd hos If utan inskränkningar! De begärde i och för sig in journaler från sjukhuset och BVC först. Min vår lilla har vuxit som en raket och mår jätte-bra! Idag väger hon 5660 gr och är 58 cm lång. Hon föddes 31/12-08.