• Molly i Skåne

Föräldrar till barn med BPD-här kan vi stötta och peppa varann-tråd 3

Hej! Här fortsätter BPD tråden
    Har en liten kille född i v.26 +5- han har mycket svår BPD och är nu 8 månader okorrigerat. Har ett syrgasbehov på 0,30% och har just slutat sin 7e omgång med betapred . Vill jättegärna ha kontakt med andra i samma eller liknande situation! Vi kan stötta varann! Kraaaam!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD-här kan vi stötta och peppa varann-tråd 3
  • Molly i Skåne
    lilja26 skrev 2009-02-20 19:52:01 följande:
    Vi har emlat 1 gången, men sen sa läkaren att det endast tar bort nålsticket. Och att det är spänningen i benet som tydligen gör så ont. Och det tar inte emlan bort enligt henne. Så gången där på emla vi inte. Och jag märkte ingen skillnad på 1 och andra gången E fick det.Så vi emlar inte. Tycker så synd om honom nu när dom har börjat dela upp det i två sprutor istället för en. Ok,håller tummarna att vi får det nästa säsong också. Tror nog att vårat landsting håller samma klass som erat på tal om snålhet. Vet flera av extrem prematurerna som inte har fått synagisen och en mamma skulle få betala för vaccinet först, fast hennes barn också är född i v 23. Jag slutar aldrig förvånas om jag säger så.
    Det är ju helt galet! Alla som föds i v. 23-24 borde få!!!
    ja, vi får hålla tummarna- jag kommer att KRÄVA även nästa säsong. När det själva har skickat honom på lungutredning och VET att han har mindre än halv lungkapacitet borde det ju vara grönt, kan man tycka...
    Ha en fin helg! Nu skall jag mysa med mina gossar! Hörs snart igen!
  • Amc 71

Hej Molly och lilja.
    Minns att vår tjej fick synagisen till det året hon skulle fylla 3 år,dvs tre säsonger

I vårt fall gick det alltid bra. Hon blev ej ledsen. Hon var nog härdad  vid alla stick hon fått tidigare.
    Ha det bra!

• mamma2ggr

Intressant att en del landsting betalar för synagis flera säsonger. Här går gränsen vid v 26. Vår dotter föddes v26+1 men det var tveksamt om hon skulle få. Men till slut fick hon delvis pga att hon har fortsatt att använda syrgas hemma och delvis för att hon har ett äldre syskon.

Verkar omöjligt att få ett år till. Vi får väl se vad som händer.

Tycker att det går rätt bra med sprutorna. De är snabba och hon slutar skrika direkt det är över. Men visst känns det taskigt när hon ler och skrattar mot sköterskorna ända fram tills de sticker henne. Imorgon är det dags igen....

• Molly i Skåne
    Amc 71 skrev 2009-02-21 22:09:52 följande:
    Hej Molly och lilja.Minns att vår tjej fick synagisen till det året hon skulle fylla 3 år,dvs tre säsonger I vårt fall gick det alltid bra. Hon blev ej ledsen. Hon var nog härdad  vid alla stick hon fått tidigare.Ha det bra!
    Tack snälla! Jo, de blir nog lite härdade! Ha det bra själv!!
    mamma2ggr skrev 2009-03-03 23:11:35 följande:
    Intressant att en del landsting betalar för synagis flera säsonger. Här går gränsen vid v 26. Vår dotter föddes v26+1 men det var tveksamt om hon skulle få. Men till slut fick hon delvis pga att hon har fortsatt att använda syrgas hemma och delvis för att hon har ett äldre syskon. Verkar omöjligt att få ett år till. Vi får väl se vad som händer.Tycker att det går rätt bra med sprutorna. De är snabba och hon slutar skrika direkt det är över. Men visst känns det taskigt när hon ler och skrattar mot sköterskorna ända fram tills de sticker henne. Imorgon är det dags igen....
    Ja, vissa är väldigt snåla! Jag ser det ju som en ganska billig livförsäkring-kommer att campa på barnsjukhuset om han inte får nästa säsong!!!
    Läste i dagens tidning att tamiflu är helt verkningslöst på influensa numera-då virusen blivit resistenta!!! Hoppas vid Gud att han slipper få både RS och influensa i framtiden!
    Har ni fortfarande syrgas?
    Vår kille har haft några helt syrgasfria dygn den senaste veckan- man ser en ljusning!
    När han är vaken ligger han nu , utan syrgas åpå 99-100% i sat-känns lite overkligt!
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne
  • Molly i Skåne

Nya FL är verkligen spännande......!
    Jo- som jag nyss skrev....
    Hoppas alla haft en bra vecka och får en fin helg!
    Här har vi fortfarande en liten syrgasfri kille- och det känns nästan lite overkligt-men även vi var kanske värda lite bra saker till slut?!
    Vi är ju beredda på bakslag-men glädjer oss NU!!!
    Dock hade han en märklig pulsdipp häromnatten-gick ner till 63 i puls och det fick även sköterskorna att hicka till...tror inte det är något farligt-men är det ngn annan som har erfarenheter av låg puls när barnen blir bättre?
    För bara ett par månader sen sov han ju på 120 i puls-senaste veckorna mellan 80-90 , så detta kändes lågt!

Har ni det bra-alla?

• mamma2ggr

Lilltjejen har faktiskt haft några bra dygn utan syrgas nu. Har t om klarat sig när hon har sovit. Men några 99-100 ser vi sällan till :) Hon ligger på 97-98 när hon är vaken men det går knappt att ha den på då för hon är så aktiv, vilket jag iofs ser som mycket positivt. Hon har nu kommit på att man kan rotera och sedan dra i sladden tills larmet kommer tillräckligt nära för att provsmakas :) Så jag kollar henne då och då när hon är vaken och sätter på den när hon sover.

Det med pulsen är intressant. Hon ligger numer på under 100 när hon sover djupt, men i samband med att hon fick en infektion och fick ventoline för första gången hade vi en spännande natt här hemma eftersom larmet går när hon hamnar under 80. Jag vaknade nog hundra gånger den natten och buffade på henne då hon damp ner på 70. Jag påpekade det för läkaren vid ett samtal och hon tyckte att hon hade nog bara "slappnat av" så mycket då hon fick sova gott igen. Själv är jag tacksam att det inte har upprepat sig.

• Molly i Skåne
    mamma2ggr skrev 2009-03-17 17:15:01 följande:
    Lilltjejen har faktiskt haft några bra dygn utan syrgas nu. Har t om klarat sig när hon har sovit. Men några 99-100 ser vi sällan till :) Hon ligger på 97-98 när hon är vaken men det går knappt att ha den på då för hon är så aktiv, vilket jag iofs ser som mycket positivt. Hon har nu kommit på att man kan rotera och sedan dra i sladden tills larmet kommer tillräckligt nära för att provsmakas :) Så jag kollar henne då och då när hon är vaken och sätter på den när hon sover. Det med pulsen är intressant. Hon ligger numer på under 100 när hon sover djupt, men i samband med att hon fick en infektion och fick ventoline för första gången hade vi en spännande natt här hemma eftersom larmet går när hon hamnar under 80. Jag vaknade nog hundra gånger den natten och buffade på henne då hon damp ner på 70. Jag påpekade det för läkaren vid ett samtal och hon tyckte att hon hade nog bara "slappnat av" så mycket då hon fick sova gott igen. Själv är jag tacksam att det inte har upprepat sig.
    Så härligt att det går framåt för er!
    Pulsen är knepig-vår kille dippade till 63 en natt och det gillade inte kardiologerna men de andra verkade inte bry sig så mycket...

OBS!! Denna tråd går ut i dag- Välkomna till den nya!!! SE OVAN för LÄNK!!!
Svar på tråden Föräldrar till barn med BPD-här kan vi stötta och peppa varann-tråd 3