• LillaEm

Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??

Jag var jätte lugn inför min första förlossning för 3 år sedan och det var bara positivt för mig att föda barn. Men nu när min dotter finns har jag plötsligt fått nojan att jag ska dö vid nästa förlossning till sommaren. Skulle behöva veta hur ovanligt det faktiskt är. Men visst händer det... Usch.

• Svar på tråden Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??
  • ceropegia

Men alltså.. Ja, det är 36st som dött i samband med förlossning..men de dog väl ändå inte pga ansträngningen? Känns som man måste haft någon form av sjukdom innan, som tex hjärtproblem för att riskera att dö av en vaginal förlossning? Undrar dessutom om hemföderskor räknas in i denna grupp..? För där skall riskerna vara flera gånger högre (va jag hört) eftersom man inte har tillgång till sjukvård tillräckligt snabbt efter en förlossning som slutat galet. Tänk dessutom på hur mkt större risk det är att dö genom att bara gå över gatan kontra en vaginal förlossning! Tror inte man behöver oroa sig något över detta.

v.37...
  • Ninnis75

Det finns risk med allt.
    Du kan dö av blodpropp om du äter p-piller.
    Du kan dö om du går över gatan.

Man får ett märkligt tänkande som gravid.
    Visst finns risken men tänk efter.. hur stor är risken? Väldigt minimal,och,idag finns faktiskt högkvalificerad sjukvård som faktiskt kan rädda liv ut i det yttersta.

Försök njuta av din graviditet.
    Du har ju en dotter innan så ta tillvara på tiden.
    Förbered dig som du gjorde gången innan.

Lycka till!

• Ninnis75

Ni som pratar om risker.

Den stora risken vid förlossning är havandeskapsförgiftning med kramper och man blir medvetslös då måste man intuberas,sövas och man hamnar på intensiven i så fall.Havandeskapsförgiftning ger ju tecken innan t.ex högt blodtryck,flimmrig syn etc.

En annan risk vid förlossning är blödning då moderkakan lossnar men blödningen stoppar inte då får man blodbrist och om man inte opereras så förblöder man och får en cirkulationskollaps. Det är ovanligt men det händer.Skulle det ske kan det t.ex vara en okänd blödningsrubbning.Du hamnar garanterat på intensiven.

Jag beklagar förresten din mammas dödsfall:(

• Kaniss

Om du är så här orolig, ta då kontakt med din BM. Hon kan hjälpa dig vidare till spec.MVC där du kan få tätare kontakt med BM. Det är av yttersta vikt att du berättar detta innan det blir ett större problem för dig. Har du dessutom haft ångest tidigare i ditt liv så är det ännu viktigare.

Jag arbetar själv i branschen och har träffat många kvinnor med liknande frågeställningar/oro. Detta tas alltid på allvar av oss i personalen! Har arbetat på förlossningen och jag har bara varit med om dödsfall 1 gång! Detta berodde på att mamman redan innan var svårt sjuk! Prata med BM som kan hjälpa dig att få hjälp!

Ett annat tips till dig; SLUTA lyssna på skräckhistorier som andra har upplevt, prata istället med oss som faktiskt jobbar med detta och har vetenskap och beprövad erfarenhet i ryggen!

• ääni

Jag är också rädd för att dö vid förlossningen :( Och rädd för att bli rädd. Jag blir svimfärdig (på riktigt, måste lägga mig ner för att inte ramla ihop) när jag t ex får en hård smäll eller blöder mycket. Förstår verkligen inte hur jag ska klara av att inte svimma under förlossningen.

• Hoppentoss

Jag var så rädd att jag skrev testamente innan förslossningen.

Jag har idag tre vuxna barn. Med facit i hand måste jag säga att jag hela förlossningen väntade på den otroliga smärtan som skulle leda till döden. Den kom aldrig. Jag var förvånad när babyn var ute och jag inte upplevt den otroliga smärtan alla talat om.

Så jag tror det är bra att vara rädd för då förväntar du dig en högre smärta än vad det egentligen är.

Du...Det kommer gå jättebra.

Sköt om dig och lycka till.

LillaEm skrev 2008-11-14 19:12:26 följande:
    Jag var jätte lugn inför min första förlossning för 3 år sedan och det var bara positivt för mig att föda barn. Men nu när min dotter finns har jag plötsligt fått nojan att jag ska dö vid nästa förlossning till sommaren. Skulle behöva veta hur ovanligt det faktiskt är. Men visst händer det... Usch.
  • Sue 84
    Eric66 skrev 2008-12-26 11:16:02 följande:
    Hej. Satt och sökte lite på internet (antagligen mest för att ja ville hitta någon som varit med om samma saker som mig), men hittade den här "tråden" istället. Och när jag föddes, så dog min mamma. Jag har tre äldre bröder(jag är 6 år yngre än min äldsta bror), och deras födsel hade varit helt normal. Ingen hade misstänkt att henes fjärde skulle bli fel, men de blev det. Men, trots att jag själv känner mig skyldig till min mammas död, vilket inte egentligen är mitt fel, så vet jag att hon skulle älskat mig, precis på samma sätt som hon älskade mina bröder. Och det lever jag fortfarande på. När jag var 3 år så gifte min pappa om sig, och idag har jag fått fyra småsyskon och ser min "nya mamma" som min ända och egna mamma, och hon älskar mig och alla mina bröder som sina egna. Och med mitt inlägg ville jag egetnligen bara säga att även om du som mamma skulle dö vid födseln, så kommer din son och/eller dotter alltid komma ihåg dig, alltid älska dig och alltid tänka på dig. Du är ju trots allt anledningen till att personen i fråga finns. Min 5år äldre bror sa alltid till mig "Att ge sitt liv för någon annan är den finaste gåvan man kan ge."
    När jag läste din text blev jag alldeles rörd...! Skönt o veta att det finns sorgliga situationer som kan leda till att det blir bra ändå till slut.
  • Jonsi

Jag var också rädd för att dö under förlossningen när jag väntade min son för snart två år sedan. Jag hade en dotter innan som jag inte ville skulle bli moderslös. Men när jag väl låg där och födde, så fanns det ju inte plats för att tänka på döden - jag hade fullt sjå med att andas och stå ut med värkarna... Döden tänkte jag inte på en sekund, hade bara tankarna på att mitt barn skulle komma ut så jag skulle få träffa det.

Nu när jag väntar mitt tredje barn kommer tankarna tillbaka, fast inte så starkt än, då jag har låååångt kvar. Jag planerar ändå att skriva om detta i mitt förlossningsbrev så att de vet om det på förlossningen när jag kommer in.
    Kram och lycka till!

• Lilla jag 85

Jag är med rädd för att dö vid förlossningen eller att något annat hemskt ska hända. Men ska prata med en från aurora och jag hoppas det kommer kännas bättre efter de!

• Tokitoj

Ninnis75 skrev 2009-01-19 21:02:24 följande:

Ni som pratar om risker.Den stora risken vid förlossning är havandeskapsförgiftning med kramper och man blir medvetslös då måste man intuberas,sövas och man hamnar på intensiven i så fall.Havandeskapsförgiftning ger ju tecken innan t.ex högt blodtryck,flimmrig syn etc.En annan risk vid förlossning är blödning då moderkakan lossnar men blödningen stoppar inte då får man blodbrist och om man inte opereras så förblöder man och får en cirkulationskollaps. Det är ovanligt men det händer.Skulle det ske kan det t.ex vara en okänd blödningsrubbning.Du hamnar garanterat på intensiven.Jag beklagar förresten din mammas dödsfall:(
    Exakt det där hände mig andra gången!! Jag höll på att förblöda helt enkelt, fick en cirkulationskollaps och hamnade på intensiven, intuberades, opererades och fickd därefter nytt blod tre liter...Jag föder inte vaginalt en tredje gång.
  • Kaniss

När det nu finns tjejer här som är rädda för att dö på förlossningen så måste man ta det på allvar!

Då kan jag som vårdpersonal tycka att skräckhistorier likt den föregående är mycket onödiga. Jag förstår att din förlossning blev traumatisk för dig. Jag föreslår att du ventilerar det med en van lyssnare typ psykolog, kurator eler BM. Det är fel att ventilera detta på denna sida där så många har dödsångest!Kanske finns en annan tråd för dig?

Snälla respektera dessa människors rädsla, gör det inte värre genom att lätta på ditt eget tryck. Det är bättre att stötta varandra inte göra det värre.Det blir bara en ondcirkel till slut.

• Plutten Augusti07

Jag är också skräckslagen nu inför nr 2 eftersom förlossningen med nummer 1 inte var en dans på rosor. Nu är det spec mvc hela graviditeten och jag kommer inte att få gå full tid ut. Jag var aldrig rädd för att jag kunde dö under förra förlossningen, inte förrän jag låg på op bordet i dvala. Nu är jag helt skräckslagen....

Svar på tråden Rädd för att dö vid förlossning nr 2. Hur ovanligt är det att det händer??