• mytrouble

Herpesvirus vid äggdonation?

Jag håller ju på och letar klinik för ÄD (och allt är inte riktigt klart än). Men när jag fick mejlsvar från Elite i Estland, hade dom uppgifter på om deras donatorer hade herpesvirus eller ej, och det ingick i de prover man själv skulle ta också, inför ÄDn. Konstigt att man inte pratar om detta på andra kliniker, eller? Inte på AVA-Peter iaf.

Nu har jag läst på lite. De herpesvirus det gäller är CMV, Herpes simplex 1 (HSV I) samt Herpes simplex 2 (HSV II). Om man själv ej har haft dessa är man alltså mottaglig. Får man dem under graviditeten riskerar barnet att skadas ffa av CMV tror jag. Nu har jag gjort tester och har tydligen aldrig haft någon av dem. Enligt den info jag hittat på nätet finns det risk att få dessa både vid spermadonationen och äggdonationen ifall donatorn haft dem. Man har nämligen kvar dessa 3 virus i kroppen resten av livet om man en gång haft dem.

Nu undrar jag om någon vet hur STOR risken är att få CMV, HSV I el HSV II vid äggdonation resp spermiedonation?? Kanske är risken ganska liten eftersom övriga kliniker inte verkar bry sig - men jag är ändå orolig. På Cypern har de sagt att de kan testa min blivande äggdonator för detta - så det är bra. Men betr sperman ska jag ju beställa från European Sperm Bank (ESB) i Danmark och där verkar det inte som om de kan ge några såna garantier...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 01:10
    Borde kanske kalla den här tråden för Diverse virus och smittor - med tanke på alla inlägg som blev
    Iallfall har jag nu beslutat mig för att inte chansa - utan att välja både ägg- och spermadonatorer som är helt CMV-negativa - och gärna HSV 2-negativa också. Så därför blir allt fördröjt nu - då jag letar lämpliga äggdonatorer

• Svar på tråden Herpesvirus vid äggdonation?
  • Raspberry81

När det gäller Hiv vill jag bara meddela ALLA som ska till Lettland att lagen bara kräver att donatorn är testad 6 månader innan de donerar!!!!

Helt sjukt!

Men för att lugna alla som varit där kan jag meddela att risken att smittas via ägg och sperma är MINIMAL, eftersom de tvättas innan de sätts in. Det är ju så hivpositiva kan bli föräldrar.

• mytrouble

OK. Tack för lite myller här inne på tråden. Inte vet jag om jag blev så mycket klokare Men det är som du säger Sleepy, att CMV är farligast - så det är ju viktigast att dom testar för det. Och nej - HSV I och II ingår inte i det - det är separata prov. Men jag såg att 70-80 % av Sveriges befolkning har haft HSV I - så jag tillhör tydligen en liten (sårbar) minoritet... Oskyldig

Men Rasp, har dom mycket HIV i Lettland då?

• Bette

Raspberry: De har inte råd att någon får HIV som går där, det vore katastrof för de, de vet att det sprids dåligt rykte. Dessutom så om du blivit smittad av HIV för en månad sedan så kan du inte se det i blodprovet utan det tar sex månader, förmodligen därför. Men jag kan lova dig att de är rädda om sitt rykte. HIV är dessutom svårare att bli smittad av än hepatit b och c.

Bette

• mytrouble

Apropå olika virus och smittor. Har ni sett det här - ni tjejer som ska resa till Riga och Tjeckien för ÄD:

Notis 2008-10-07

Råd om hepatit A-vaccination vid resa till Lettland och Tjeckien

Utbrott av hepatit A pågår just nu i Lettland och Tjeckien. Smittskyddsinstitutet rekommenderar därför att personer som ska resa dit vaccinerar sig.

I Lettland har cirka 759 fall av hepatit A rapporterats under 2008 (under år 2007 var det 15 fall). Utbrottet är koncentrerat till huvudstaden Riga.

I Tjeckien har det aktuella utbrottet pågått sedan juli i år och hittills har 602 fall diagnostiserats där. Det är åtta gånger fler fall än under samma period 2007. Prag och mellersta delarna av Böhmen är värst drabbade.

Båda utbrotten startade från början i missbrukarkretsar men de har senare även spridit sig i övriga delar av samhällena. Bland annat har smitta skett på en lettisk restaurang och i ett par fall har utbrottet exporterats till Danmark och Tyskland.

• Raspberry81

Hepatit A ingår i havrix och andra "resesprutor" för er som oroar er om ni har den. Jag är vaccinerad mot Hepatit B med, jag har ju praktiserat inom tandvården där alla vaccineras....

Har man inte Hepatit A och bara ska till Riga över en dag kan man ju ta med lite mackor och termos, typ.

Ang hiv kan man väl säga att det är ganska svårt att bli smittad. Men hepatit B kan leva i torkat blod tom

Intressant mytrouble!

• Raspberry81

dock är inte hep A kroniskt väl? men det är klart att man mår pissedåligt och ägget vill nog inte fästa i en sjuk kropp.

Hep B blir kroniskt ibland, oftare hos småbarn än vuxna.

• Sleepingbeuty

Ja då kanske man ska vaccinera sig med Twinrix..heter det så?De gör så mkt reklam om det där nu påTV ju.

Det jag undrar då. är hur tätt inpå en ET kan man ta den?

• Raspberry81

Ja den heter Twinrix och jag tror den innehåller både hep A & B. Jag tog Havrix för länge sedan men den innehåller bara A.
    Man måste ta två eller tre sprutor med ex antal veckor/månader emellan.

• Sleepingbeuty

Standardschema för primärvaccinering med Twinrix Vuxen består av tre doser, den första administreras vid ett bestämt datum, den andra en månad senare och den tredje sex månader efter den första dosen.

I undantagsfall för vuxna, när en resa planeras inom 1 månad eller mer efter att vaccinationsprogrammet påbörjats och otillräcklig tid finns för att standardprogrammet, 0, 1, 6 månader kan fullföljas, kan ett schema med 3 intramuskulära injektioner vid 0, 7 och 21 dagar användas. Om detta schema används rekommenderas en fjärde dos 12 månader efter den första dosen.

Det rekommenderade schemat bör följas. När vaccinationen väl påbörjats bör den slutföras med samma vaccin.

Effekten av Twinrix Vuxen på embryo-fetal, perinatal och postnatal överlevnad och utveckling har utvärderats på råtta. Denna studie tyder inte på direkta eller indirekta skadliga effekter vad gäller fertilitet, graviditet, embryonal-/fosterutveckling, förlossning eller utveckling efter födsel.

Effekten av Twinrix Vuxen på embryo-fetal, perinatal och postnatal överlevnad och utveckling har inte utvärderats prospektivt i kliniska studier.

Data från ett begränsat antal graviditeter hos vaccinerade kvinnor tyder inte på skadliga effekter av Twinrix Vuxen på graviditeten eller fostrets/det nyfödda barnets hälsa. Vaccination med Twinrix Vuxen bör skjutas upp tills efter förlossningen, såvida det inte finns ett akut behov att skydda modern mot hepatit B-infektion. Detta trots att man vid vaccination med ytantigen av rekombinant hepatit B-virus inte förväntar sig några skadliga effekter på graviditeten eller fostret.

Ja då är det bara att köra på!!!

• Bette

Raspberry81: Vad jobbar du med, är du tandläkare, tandsköterska eller tandhygienist? Jo jag fick mina hepatit vaccinationer under min studietid också så jag behöver inte vara orolig. Min man är också hepatit A vaccinerad, vi har rest en del så då har han den också.

Bette

• Sleepingbeuty

Skönt!! Idag var ju förbi en dropp- in vaccination.
    Tog första sprutan idag och den andra om en månad.Sköterskan sa att det räckte som bra skydd för att åka, även om jag inte hinner ta den 3:e.
    Den tredje ska jag ta 5 månader efter dos 2.

Sedan passade jag på att ta polio och stelkrampsvarianten som man SKA ta idag, då många glömmer sedan skoltiden att ta en dos igen.Det hade jag glömt.

Samtidigt så tog jag faktisk influensavaccinet också för i år.
    Har ingen lust att bli däckad av något just nu.

• Raspberry81

Det du......NÄ jag skoja bara. Jag håller på att plugga till tandläkare, men studierna ligger nere för tillfället eller har legat nere ganska länge snarare).

Är du tandläkare?

Bette skrev 2008-11-12 16:49:02 följande:
    Raspberry81: Vad jobbar du med, är du tandläkare, tandsköterska eller tandhygienist? Jo jag fick mina hepatit vaccinationer under min studietid också så jag behöver inte vara orolig. Min man är också hepatit A vaccinerad, vi har rest en del så då har han den också.Bette
  • Sleepingbeuty
    Hon sa på vaccinationsmottagningen idag att det var jätte viktigt med detta just nu, då hepatiten faktisk breder ut sig mkt i de baltiska länderna OCH i Ryssland också tydligen.
    Så TACK mytrouble!!!
    Nu fick jag ju fixat lite till på köpet!!

Hoppas även du hinner fixa det!!
  • mytrouble

Synd att MINA nojor inte går att vaccinera sig mot  Gråter
    Men kul att du Sleepy nu tydligen är immun mot det mesta
    Hur många sprutor tog du egentligen - lät ju som en 10 st nästan?? Fick du paketpris?

• Sleepingbeuty

ha ha ..du är rolig du! Ja autoimmun är jag ju så det räcker.
    men hepatiten går inte på Autopilot..ha ha h a
    Hepatiten och infuensan kostade ca 600 kr.
    Poliovarinten ska jag betala nästa gång.Har ingen aning hur förskingrad jag blir då...hi hi hi

mytrouble skrev 2008-11-12 22:10:19 följande:
    Synd att MINA nojor inte går att vaccinera sig mot  Men kul att du Sleepy nu tydligen är immun mot det mesta Hur många sprutor tog du egentligen - lät ju som en 10 st nästan?? Fick du paketpris?
  • Sleepingbeuty

Det finns medicin mot nojjor också!
    Den heter antiprotectionsnoj i bolusdos.

Ja jisses.Om man kunde bli av med dom! OCH stressen som gör en manisk!

• Bette

Hej,

Jag tror att även i Estland har Hepatit A (eller rättare sagt gulsot) som man får via maten ökat. Så den vaccinationen är nog bra att ha i alla fall.

Nej Raspberry jag är inte Tandläkare, jag är sjuksköterska. Hur långt har du kommit i dina studier, skall du inte ta upp dem igen.

Bette

• vita katten

Hej-
    jag bor i Estland o hoppas göra ÄD i Riga, men jag är också intresserad av Elite där jag har gjort myomop. Inte visste jag om allt detta med Hepatiten - inget man tänker på här.

Svar på tråden Herpesvirus vid äggdonation?