Herpesvirus vid äggdonation?
Jag håller ju på och letar klinik för ÄD (och allt är inte riktigt klart än). Men när jag fick mejlsvar från Elite i Estland, hade dom uppgifter på om deras donatorer hade herpesvirus eller ej, och det ingick i de prover man själv skulle ta också, inför ÄDn. Konstigt att man inte pratar om detta på andra kliniker, eller? Inte på AVA-Peter iaf.
Nu har jag läst på lite. De herpesvirus det gäller är CMV, Herpes simplex 1 (HSV I) samt Herpes simplex 2 (HSV II). Om man själv ej har haft dessa är man alltså mottaglig. Får man dem under graviditeten riskerar barnet att skadas ffa av CMV tror jag. Nu har jag gjort tester och har tydligen aldrig haft någon av dem. Enligt den info jag hittat på nätet finns det risk att få dessa både vid spermadonationen och äggdonationen ifall donatorn haft dem. Man har nämligen kvar dessa 3 virus i kroppen resten av livet om man en gång haft dem.
Nu undrar jag om någon vet hur STOR risken är att få CMV, HSV I el HSV II vid äggdonation resp spermiedonation?? Kanske är risken ganska liten eftersom övriga kliniker inte verkar bry sig - men jag är ändå orolig. På Cypern har de sagt att de kan testa min blivande äggdonator för detta - så det är bra. Men betr sperman ska jag ju beställa från European Sperm Bank (ESB) i Danmark och där verkar det inte som om de kan ge några såna garantier...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-23 01:10
Borde kanske kalla den här tråden för Diverse virus och smittor - med tanke på alla inlägg som blev
Iallfall har jag nu beslutat mig för att inte chansa - utan att välja både ägg- och spermadonatorer som är helt CMV-negativa - och gärna HSV 2-negativa också. Så därför blir allt fördröjt nu - då jag letar lämpliga äggdonatorer