• I have a kid

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

hadde tänkt gå på loppis i arcushallen på lördag å om
    jag ska det så måste jag
    ta med freja 4 månader okorrigerat, 1 månad 3 veckor korrigerat

kommer vara ca 3000 mämmsikor hon kommer ligga i en en vagn med separat ligg del,

alltså ingen vagn där man har sittdel med lift . sen kommer hon vara övertäckt med filt
    kan vi vara där några timmar eller är det farlgit för henne?? vi brukar offta åka lokal buss med henne då vi inte har körkort !

• Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??
  • Full av förhoppning

lättast att märka är om ni blir sjuka för då är det magsjuka... det är 2 dagars inkubationstid
    Hoppas ni nite blir sjuka!

I have a kid skrev 2008-10-25 00:54:05 följande:
    tualisahur vet amn märker man att det är magsjuka?? freja har kräkts mer en vanligt dom här 2 dagarna
    Elias är här
  • Camilla D

Jag kan inte förstå hur folk kan tro att man kan ta med små bebisar till stora folksamlingar bara för de ligger väl nerbäddade i en vagn! Tror ni viruset studar mot vagnen eller vad då? Även om man hänger en filt över suffletten (vilken jag absolut inte rekomenderar om man skall vara inne) så måste det ju ändå komma in luft. Eller hur? Annars kan ju bebsien inte andas alls, och den luften som kommer in, vart tror ni dom bakterierna tar vägen? Stannar i filten?
    Man ser små nyfödda bebisar ligga i vagnar på tex Ullared, mässor osv. VARFÖR?
    Tänk på bebisen i första hand, det är ju inte så lång tid i sitt liv man behöver vara så försiktigt för virus och liknande.
    Ta promenader ute, njut av att strosa på stan istället för köpcentret osv. Man skall inte isolera sig, men man kanske inte kan leva precis som innan, och vem trodde egentligen det innan man fick barn?

• S vali s

Vari grundar sig detta behov av att tala om för andra föräldrar vad dom ska o inte ska göra
    Om nu nyblivna föräldrar väljer att ta med sina bebisar till Ullared, Loppisar eller vad det nu kan vara så utgår jag ifrån att de gör vad de anser vara ok för sin lilla familj och sen är det inte mer med det.
    Jag kan liksom inte förstå varför man måste sita o tala om för andra vad de ska o inte ska göra o varför de gör sina val

Den late får brått när det blir kväll
  • Gemelas
    Svar på #73
    Eftersom ts nu har startat en tråd om ämnet så faller det sig ju ganska naturligt att det kommer olika åsikter om hur man bör och inte bör göra. Hon frågar ju faktiskt oss andra om hur vi hade gjort och får svar på det.
  • S vali s
    Gemelas skrev 2008-10-25 19:56:38 följande:
    Svar på #73Eftersom ts nu har startat en tråd om ämnet så faller det sig ju ganska naturligt att det kommer olika åsikter om hur man bör och inte bör göra. Hon frågar ju faktiskt oss andra om hur vi hade gjort och får svar på det.
    Självklart ska man svara på frågan men måste man samtidigt lägga till en massa värderingar om andras val o varför de gör dessa val

Jag hyser betydligt större respekt för människor som kan leverera sin åsikt utan att samtidigt känna ett behov av slå sig själv för bröstet och hävda att just den väg är den enda rätta och att de som tycker annorluna är förkastliga
  • Camilla D

Visst gör väl alla det som de tycker är rätt och riktigt.
    Men då får man ju tänka över om det är värt ev. konsekventer.
    Att säga att "ingen annan i släkten har fått RS, så hon får det nog inte heller" är ju likadant som att säga "Jag behöver inte använda barnstol till mitt barn, för ingen jag känner har krockat".
    Man får stå för det man gör! Och räkna med att det kan bli allvarliga konsekventer av sitt handlande.
    Själv minmerar jag riskerna för mina barn, vare sig det gäller RS-virus eller barnsäkerhet.

• S vali s

CamillaD: kanon att du minmerar riskerna för er familj på ditt sätt, synd bara att du inte kan respektera att andra gör andra val utan måste krydda dina åsikter med en "förmaningar"

Jag är övertygad om att de flesta föräldrar står för sina val och är medvetna om konsekvenserna, jag förstår fortfarande inte varför man känner ett sånt behov av att skriva andra föräldrar på näsan hela tiden

• Joannass

Jag hade självklart åkt dit!
    mina barn har följt med i folksamlingar tidigt
    åker som du buss överallt jag ska ta mig då jag inte har körkort
    och någonstans tror jag att utsätta dem gör dem starkare
    mina barn (4st) har inte drabbats av något...
    tror det mest är en slump

och ska man skydda sig mot smitta så får man vara hemma konstant

självklart är det bra man tänker efter precis som du gjort
    men man måste ju leva oxå

sen kvittar det nog om liten ligger i liggdel eller, sittvagn
    men som sagt
    Åk dit du...
    skulle jag gjort

• FrimärksFia

Jag har haft med min lilla tjej överallt (dålig mamma??) Hon har inte mått sämre för det. Nu e hon 7 veckor. Tänk bara på noga hygien och att hon har det skönt där hon nu e. Man kan inte isolera sig och det tror jag inte bebis mår bra utav heller. Lycka till!!!

• morlin01

Har alla här prematurer? Det är ju nämligen så att prematurer är avsevärt mr infektionskänsliga än ett normalfött barn och också riskerar att bli väldigt mkt sjukare. Tycker man ska ta in det i beräkning innan man skriver något.

• S vali s
    morlin01 skrev 2008-10-25 21:53:44 följande:
    Har alla här prematurer? Det är ju nämligen så att prematurer är avsevärt mr infektionskänsliga än ett normalfött barn och också riskerar att bli väldigt mkt sjukare. Tycker man ska ta in det i beräkning innan man skriver något.
    Min dotter föddes i v. 31+0 så jag är väl medveten om vad det innebär att ha ett barn som är prematur.
  • morlin01

Iofs har jag en extremt tidig prematur och det kanske inte ts har?

• morlin01

Vilket innebär att man får andra råd av sjukhuset och har fått ligga inne bra mkt längre, vilket gör e upprörd bara av att tänka på att ens barn ska bli sjukt igen. Det är en enorm skillnad på ett barn fött i vecka 27 och ett i vecka 31, därav de skilda åsikterna skulle jag tippa på.

• I have a kid

80Idag 21:53 | ID: 37653168
    morlin01
    freja är inte infektionskänslig olika där åxå från prematur till prematur, vi ska behandla henne som ett fullgångetbarn har dom sagt å det gör vi hon är trots allt 2 månader korr nu. så en nyfödd har större chans att bli sjuk. sen så träffade jag en annan prem beibis där åxå så var inte bara jag.
    däremot tkr jag personligen att då man går med nyfödda i bärsele så utsätter man dom mer men men

• Kiira
    Svar på #84
    Hittade du något bra? SJälv så hittade ja en hel del kläder till lillan.. Mera kollade ja inte efter.
  • morlin01

självklart är det olika, men en baby som är 2 månader är ju också infektionskänslig eftersom de aldrig haft virus tidigare och därmed har lättare för att dra på sig dessa.

• tinaw

Har RS-säsongen börjat? Min dotter fick RS fast vi höll oss hemma (infektionskänslig), och den resan gör jag aldrig om. Hittade henne blå en kväll. Så mitt svar blir nej, jag tycker inte det är en bra idé att åka dit. Man gör ju som man själv vill, förstås.

• mammasgullar

Min son är 5mån okorrigerat, (1½ korr)
    Jag tycker att man väljer själv vart man vill ta med sitt barn och inte, men som sagt, det är ju bra att ha infektionsrisker i tankarna.

Vi tar med våran son till affärer, hälsar på människor osv. Han döptes i helgen med ca 60 pers inbjudna.
    Han mår lika bra nu som innan det.

Ska man skydda sina barn från smitta så måste man leva livet i en bubbla, vem vill göra det?

Som tinaw skriver, dom höll sig hemma och fick RS?

Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??