Vad skönt att både neurolog och bvc tycker att hon utvecklar sig normalt, men jag förstår hur mammahjärtat känner 
En viktig sak vi fick höra är att barnet inte ska sättas upp innan det klarar av att sätta sig upp själv. För då kan det fort bli passivt i situationen och det hindrar vidare lärning. Vår son lärde sig detta när han var 13 månader så när han närmade sig 1 år så lät vi honom sitta korta stunder ändå, så man får ju se det an. Men den allra viktigaste positionen för att utvecklas motoriskt är att ligga på mage på golvet. Klarar hon att vända sig tillbaka från ryggen till magen? Vi köpte ett babypiano med ljud och ljus för att motivera honom att ligga på magen och leka. Och att vi själva var mycket på golvet och lekte med honom i magläge. Tror inte en 8-månaders baby är lat, men kanske hon behöver motiveras mer för att lära sig nya saker. En del barn är ju racerungar som flyger fram och lär sig massa nytt, medan andra är mer försiktiga och behöver lite hjälp för att komma frammåt. Jag tror det handlar om vilken personlighet man har. Vår son är också försiktig av sig, men har blivit mer och mer nyfiken och utforskande när han lärde sig att åla och komma sig framåt. Men med honom så har det varit lite så att vi har varit tvugna att visa honom hur han ska göra saker, verkar inte som om han kommer på själv att han kan göra det liksom. Kanske din dotter är likadan?
De övelser vi fick till vår son var ju just till honom så är ju inte säkert de passar in på din flicka. Men när han var på det stadiet att han precis hade lärt sig att åla lite så var det att försöka få honom att förstå hur man kom framåt. Både genom att ligga på mage framför honom och locka med leksaker och liknande, och genom att hålla handen bakom hans fötter så han kunde skjuta ifrån så att han upptäckte att det gick att komma framåt. Vi tog på honom kläder som var bra att glida i, samtidigt som vi drog upp ärmarna på bodyn så han kunde få tag med armarna. Och han kunde bara åla på golvet utan matta, inte uppå lekmattan. När vi skulle lära honom att krypa så stod vi bakom honom på knä och drog upp hans ben i krypposition och satt så hans ben var mot våra ben så de fick stöd, samtidigt som vi höll en hand under bröstkorgen för att stödja, så var det att försöka låta honom stå så en stund. Det är ett speciellt sätt att få upp barnet i krypposition på som är svårt att förklara bara genom text :-P
Det viktigaste du kan göra tror jag är att inte sätta henne upp på golvet men alltid lägga henne på magen. Vi gjorde det med sonen, och även om det var några sekunder bara, så blev det längre och länge för varje gång. Varje gång jag la honom ifrån mig så la jag honom på golvet bland leksakerna på magen. Det blir ganska många gånger under en dag. Vi har lagt ned massa tid på att han ska träna på att vara på magen på golvet, det kommer även om man måste jobba för det. Han hatade det också när han var yngre.