• M i l l a n

Årsta-bo se hit!!

Är det fler med mig som gärna skulle vilja starta en tråd där vi "Årstabor" kan diskutera med varandra. Saknar lite årsta.nu och iårsta.se som försvunnit båda två! (Eftersom det kanske finns fler Årsta så vill jag förtydliga att jag menar Årsta som ligger söder om södermalm i Stockholm ;) )
    Så är du en Årstabo eller gärna vill bli en så skriv!

• Svar på tråden Årsta-bo se hit!!
  • Praktbotia

ok, så om jag då har angivit att jag vill ha plats då så vad händer? Blir man erbjuden plats i juni eller augusti eller faller man bort och hamnar i nån slags andrahandssortering? Kanske dumma frågor men det är första gången jag faktiskt kan få svar på mina frågor :)

• M i l l a n

Japp! En fyra skulle inte vara illa. Men det går ju att döttrarna delar rum. Känns dock lite trångt ibland, speciellt när barnen tar hem kompisar.

• Praktbotia

Som sagt, vad händer med min dotter då? Blir hon erbjuden plats i juni eller augusti istället eller hamnar hon på ett sånt uppsamlingsställe då i början?

• M i l l a n

Gissar att du blir erbjuden plats i slutet av augusti. När alla är tillbaka från semestrar och så. Det brukar inte vara en hit att ha inskolning i juni och sen gå på semester när den är klar. Om det blir ett längre uppehåll precis inskolningen är klar så får man nästan ha en andra inskolning för att barnet ska känna sig trygg igen. Du blir inte ilagd i någon andrahands sortering. Det är ju bara önskemål från din sida. Sedan får du erbjudande så nära det datumet som möjligt antar jag. De flesta inskolningar brukar dock vara i augusti /september eftersom barn flyttar upp i skolan då och gör att andra barn kan flytta upp på exempelvis storbarns avdelningar. De i sin tur öppnar upp platser på småbarns avdelningar. För mer säkra svar så kontakta placeringsassistenten i stadsdelen.

• M i l l a n

Har aldrig varit med om att man har haft inskolning under sommarverksamheten i juli. Då man slår ihop flera förskolor.

• Praktbotia

Mm, tack så mkt, sorry att det blev så ingående och tråkiga frågor, har tänkt att ringa och kolla upp det. Men nu borde jag och dottern gå och lägga oss, men hon är fortfarande ack så pigg.

Tack återigen för svaren och ha en god natt.

• M i l l a n

Det var så lite! Trevligt att tjöta med en Årstabo. Vi hör förhoppningsvis igen. God natt!

• M i l l a n

Det är konstigt att inga ser denna tråd! Undrar vilken tid på dygnet alla årstabor är inne på familjeliv. Inte samtidigt som mig iallafall.

• artemis01

Hej!

Jag hade gett upp att kolla FL efter att jag inte fick svar på frågor om förskolor i Årsta. Tänkte att det inte verkade finnas så många Årstabor här. 
    Men så hittade jag den här tråden när jag googlade på förskolor. Glad

Hur som helst, jag håller på att välja förskolor men det är inte lätt. Borde nog börja besöka dem.

Vet ni något om följande;

Förskolan Skogsbacken, Valla förskola, Bränningevägens förskola, Lilla Dahlen och förskolan Sandfjärden.   

Finns det inga montissori? 

• M i l l a n
    artemis01 skrev 2013-10-31 00:08:08 följande:

Hej!

Jag hade gett upp att kolla FL efter att jag inte fick svar på frågor om förskolor i Årsta. Tänkte att det inte verkade finnas så många Årstabor här. 
    Men så hittade jag den här tråden när jag googlade på förskolor. Glad

Hur som helst, jag håller på att välja förskolor men det är inte lätt. Borde nog börja besöka dem.

Vet ni något om följande;

Förskolan Skogsbacken, Valla förskola, Bränningevägens förskola, Lilla Dahlen och förskolan Sandfjärden.   

Finns det inga montissori? 

Hej! Kan berätta lite om dom förskolorna. Men det bästa är nog att besöka förskolor du är intresserad av. Det som nog gör den största skillnaden är vilken personal det är och deras engagemang. Skogsbacken, Valla, Lilla dalen och Sandfjärden har samma chef, vilket innebär samma fortbildningar och alla jobbar mer eller mindre Reggio Emilia inriktat. Bäst gårdar anser jag att Skogsbacken och Valla har. Bränningevägen är privat och jobbar om jag minns rätt med RUS.
Svar på tråden Årsta-bo se hit!!