• Puma86

Hur mycket är pappan delaktig???

Det jag undrar är hur mycket är pappan delaktig i era/erat barns liv? Om han bor hemma då asså och är med i bilden så sett! Hur har ni delat upp ansvaret sens imellan er? Med förutsättiningen att du "mamman" e hemma mammaledig då och pappan jobbar! Hur gör ni med att gå upp på nätterna? Matningen? Blöjbyten? Nattning? Lekstunder? osv...

Visste inte vilke kategori ja skulle lägga detta under så d fick bli hemmaförälder!!

• Svar på tråden Hur mycket är pappan delaktig???
  • Freja

nu när jag är mammaledig så tar jag största ansvaret vad gäller städ, tvätt handling och mat. På helgerna är det nästan alltid han som lagar maten.
    På nätterna går vi upp ungefär hälften var "och stoppar i nappen) men sen ammar jag ju fortfarande...
    Tycker att han inte behöver städa och tvätta och sånt när jag går hemma för det är mitt "jobb" som mammaledig + ta hand om de två barnen.
    Men på kvällarna tar hand om barnen en del(medans jag lagar maten eller så) men oftast är maten klar när han kommer hem vid 17-18 tiden.
    Tycker dom är lite knäppa som begär att mannen också ska hjälpa till med städningoch tvätt och sånt efter jobbet. För det är ju facktiskt så att det inte är lika jobbigt att va hemma som att jobba (nu beror det ju lite på vilket jobb man har också, men i vår familj så är det så iallafall)

• Rulltrappa

på nätterna jobbar sambon oftast, så då är det jag som har haft
    nöjet att sitta uppe och leka. annars har väl sambon gjort så mkt som möjligt när han har varit ledig. dock har han hela tiden haft en tendens att göra sig själv upptagen när det har vankats bajsblöjor... :)

• milimina
    Puma86 skrev 2008-08-28 07:36:50 följande:
    Det jag undrar är hur mycket är pappan delaktig i era/erat barns liv? Om han bor hemma då asså och är med i bilden så sett! Hur har ni delat upp ansvaret sens imellan er? Med förutsättiningen att du "mamman" e hemma mammaledig då och pappan jobbar! Hur gör ni med att gå upp på nätterna? Matningen? Blöjbyten? Nattning? Lekstunder? osv...Visste inte vilke kategori ja skulle lägga detta under så d fick bli hemmaförälder!!
    vi delar på allt. vi samsover också så närheten till båda föräldrarna har funnits från start.

när junior var nyfödd var han hemma med oss i 2 mån. då ammade jag typ hela tiden så han gjorde all markservice med mat och städ (och packande eftersom vi skulle flytta) samt klev upp på nätterna och bytte blöjorna på junior innan jag nattammade. när jag inte ammade bar han på junior och skapade en anknytning dem emellan.

när junior var 2½ mån började han jobba och jag var mammaledig, då tog jag nätterna helt själv. vi delade på hushållet och han hade junior från det att han kom hem från jobbet. när bröstmjölken tog slut matade han också, och när smakisarna + fasta födan kom in i bilden matade vi båda två. vi varvade semester och föräldraledigt första sommaren så de fick en chans att vara tillsammans mycket varje dag även när junior var äldre (uppåt året), annars var det en klar skillnad eftersom jag var hemma med honom hela dagarna och han bara träffade pappa på kvällen + helger, även om de tillbringade all den tiden ihop så räcker det inte riktigt.

han har också varit helt pappaledig i nio månader nu, med allt ansvar för junior, och de har kommit varandra riktigt nära först nu kan man säga att pappa och mamma är lika bra när det kommer till tröst och trygghet, förut kunde han vilja gå från pappas famn till min om det var riktigt illa, nu spelar det ingen roll om jag är hemma/i samma rum, pappa är lika bra. det är värt precis allt i hela världen!
  • VårtLillaLiv

Vi delar på det mesta.. När han kommer hem från jobbet, då är i stort sett bebben hans =) Han har ju inte fått se honom på hela dagen...
    Nätterna.. Ja, vår lille han fick bara turen att ammas precis i början av sitt liv.. Sen tog mammas mjölk slut.. Efter det tog jag i stort sett inte en enda natt.. Jag bara låg där o mumlade.. Vill även poängtera att detta var min sambos egna val, trots att han jobbade.. Han kallade det: Min tid med Min son =)
    Jag sköter kanske lite mer "markservice" hemma.. Kanske mest för att jag kan tycka det är avkopplande ibland (jag vet - udda..)
    Är man två föräldrar är det ju rätt skönt att kunna dela rättså lika på det mesta..

• 080420

Här är vi två om allt. När han kommer hem från jobbet hjälper han till så mycket han kan........ det är lika mycket min dotter som hans ju.

• MalinEddie

Vi delar på allt som gäller hushållet och han tar nätterna om hon vaknar(hon sover oftast hela natten numera). Jag är nämligen gravid och lider av resless legs och behöver sova de få timmar jag kan.
    När han kommer hem tar han över allt så jag kan plugga.
    Väntar nu andra barnet och då kommer mannen vara hemma ett år tillsammans med min och storasyster.

• Gmml

Oj, vilka pappor ni har till era barn!!
    Klagar visserligen inte på min sambo när det gäller att vara en bra pappa, men jag kan ju inte påstå att han släpper allt för barnen när han kommer från jobbet.
    Näää, då har han ju jobbat o vill koppla av!!...ja så säger han iaf.
    Jag försöker påtala att jag har ju varit hemma med barnen hela dagen o behöver lite avlastning/omväxling o få göra nåt annat ( typ städa, laga mat eller åka o handla), men då får man bara höra hur trött han är när han jobbat.
    Så det blir jag som får ha barnen ganska mycket på kvällen oxå...eller vi hjälps åt, men det är absolut inte som många av er skriver att när han kommer från jobbet tar han barnen.

Å en annan sak....ni som skriver att ni delar på allt som gäller hushållet. Gäller det även såna sysslor som att fixa med bilen (tvätta den, se till att den servas, byta däck osv), fixa med båt ( eller husvagn eller vad ni nu har),renovera huset, trädgården (klippa häckar, lägga sten o dyl)....ja såna saker??
    Den diskussionen har vi haft tusen gånger när jag påpekar att han borde vara mer delaktig i sånt som att plocka undan hemma,diskmaskinen, dammsuga, ja allmän städning.
    Då får jag till svar,"javisst...om du även hjälper till med bilen, båten o trädgården och allt annat som ska göras ute.".
    Jag anser att de vardagliga sakerna (som städning) görs ju hela tiden medans "hans saker" görs ju bara ibland, man byter ju t ex inte däck varje vecka.
    Detta köper han inte utan diskussion.

Men som sagt, en bra o delaktig pappa, det är han definitivt!

• milimina

jag gör inte sysslor som innebär tunga lyft pga kvarstående foglossning och instabilt bäcken, så däckbyten gör han eller så far jag och får dem bytta på verkstad. att tvätta den innebär också knasiga kroppsställningar för fogarna, om man inte åker till en automat.

häcken klipper jag. gräset klipper han oftast men jag gör det också ibland. jag planterar och beskär. vi byggde staket tillsammans. vi har ingen båt eller husvagn och jag är den som renoverar inomhus medan han är den som gör det utomhus och dessutom bär allt tungt åt mig och hjälper till inne med sånt man måste vara två om eller behöver lyftas.

så ja, vi delar så rättvist vi kan på allt som rör hushållet. just nu tar han dock en större del eftersom jag har rätt jobbigt med graviditetsillamående trots medicinering.

• mammamadeleine

Just nu delas det inte så mycket, eftersom jag ammar kan han inte hjälpa till så mycket på det området än, sen jobbar han på dagarna oxå, men eftermiddagarna/kvällarna och helgerna är dom mycket tillsammans! Vi brukar ta sovmorgon varsin dag på helgen, han på lördag o jag på söndag, då ger jag bara mat sen går ja o lägger mej en stund till så dom får lite ensam tid tillsammans oxå! Ska börja ge smakportioner om nån månad och då blir det ju mer uppdelat! Brukar dela på det mesta hemma oxå, på veckorna blir det ju mest jag som grejjar här hemma men vi bruka göra en storstädning på helgen så man bara behöver små plocka på veckorna! Blir ju ganska snabbt stökigt med två ungar i huset
    Fast det har tagit sin lilla tid, i början gjorde jag ALLT men efter MÅNGA disskutioner ( Läs: BRÅK) Har han fattat att han oxå bor här o ska ta sitt ansvar så nu delar vi, inte 50/50 kanske men jag tycker inte att han ska behöva jobba hela dan o sen göra lika mycket som jag hemma, men vi lagar mat varannan dag o den som inte gjort maten får ta disken osv, så nu gillar jag läget! haha!

• Criffegirl
    Gmml skrev 2008-10-05 23:26:19 följande:
    Oj, vilka pappor ni har till era barn!!Klagar visserligen inte på min sambo när det gäller att vara en bra pappa, men jag kan ju inte påstå att han släpper allt för barnen när han kommer från jobbet. Näää, då har han ju jobbat o vill koppla av!!...ja så säger han iaf.Jag försöker påtala att jag har ju varit hemma med barnen hela dagen o behöver lite avlastning/omväxling o få göra nåt annat ( typ städa, laga mat eller åka o handla), men då får man bara höra hur trött han är när han jobbat.Så det blir jag som får ha barnen ganska mycket på kvällen oxå...eller vi hjälps åt, men det är absolut inte som många av er skriver att när han kommer från jobbet tar han barnen.Å en annan sak....ni som skriver att ni delar på allt som gäller hushållet. Gäller det även såna sysslor som att fixa med bilen (tvätta den, se till att den servas, byta däck osv), fixa med båt ( eller husvagn eller vad ni nu har),renovera huset, trädgården (klippa häckar, lägga sten o dyl)....ja såna saker??Den diskussionen har vi haft tusen gånger när jag påpekar att han borde vara mer delaktig i sånt som att plocka undan hemma,diskmaskinen, dammsuga, ja allmän städning.Då får jag till svar,"javisst...om du även hjälper till med bilen, båten o trädgården och allt annat som ska göras ute.".Jag anser att de vardagliga sakerna (som städning) görs ju hela tiden medans "hans saker" görs ju bara ibland, man byter ju t ex inte däck varje vecka.Detta köper han inte utan diskussion.Men som sagt, en bra o delaktig pappa, det är han definitivt!
    Instämmer fullständigt!!!!! Jag skulle kunna kopiera din text för den stämmer på pricken med vår situation Skrattande
  • MsBeauty

Min man håller i sonen och leker med honom ca 15 minuter per dag, sen gör jag resten. han byter inte blöja, matar inte, badar honom inte och nattar inte honom. för min del funkar det bra så här men det blir tråkigt för sonen när han är äldre om han inte träffar sin pappa mer än så.

• Jiffy75
    MsBeauty skrev 2008-10-10 13:17:56 följande:
    Min man håller i sonen och leker med honom ca 15 minuter per dag, sen gör jag resten. han byter inte blöja, matar inte, badar honom inte och nattar inte honom. för min del funkar det bra så här men det blir tråkigt för sonen när han är äldre om han inte träffar sin pappa mer än så.
    Stackars dig varför är ni så ojämnlika????
  • Thaleia

Vi väntar vårt tredje barn i jan och då lär det nog bli som vi har gjort med våra tidigare två. Vi har delat på FL så gott som 50/50. Den som varit hemma har först och främst haft ansvaret för barnen och vi har inte förväntat oss att den som är hemma ska ha hunnit städa, laga mat diska osv. Har man hunnit med det är det bra men har man inte gjort det så är det ingen fara. Den som kommit hem från jobbet brukar ta över barnen en stund och så har den som varit hemma fått en andningspaus antigen genom att bara gå och lägga sig en kort stund eller stänga in sig i köket och laga mat/diska osv utan ungar som klänger. Trodde aldrig att sådant kunde kännas som en andningspaus!
     Nätterna under vardagarna har väl först och främst den som varit hemma tagit hand om men är det en jättetuff natt eller fler jättetuffa nätter i rad som hjälps man självklart åt. Helgerna har vi turats om att ge varandra sovmorgon (vilket vi fortfarande gör).

• ClaraN

Här är det jag som har fullt ansvar.
    Nattar, tar upp o tröstar natten lång... I går natt mådde jag så illa (inte sovit på jättelänge).. när dottern inte kunde sova.. Gick o vaggade henne i nästan 2 timmar...
    Sambon säger "han jobbar"... Han måste vila för att vara pigg! Håller med, men herregud, lite kan han väl för tusan ta!
    Tar gärna min dotter alltid, men någon gång måste jag väl få vila upp för att samla nya krafter.

Har haft denna disk uppe massor av gånger.. till ingen nytta i längden i af..

Jaja var glad för era sambos:ar som är duktiga o tar sitt ansvar!

Svar på tråden Hur mycket är pappan delaktig???