Puma86 skrev 2008-08-28 07:36:50 följande:
Det jag undrar är hur mycket är pappan delaktig i era/erat barns liv? Om han bor hemma då asså och är med i bilden så sett! Hur har ni delat upp ansvaret sens imellan er? Med förutsättiningen att du "mamman" e hemma mammaledig då och pappan jobbar! Hur gör ni med att gå upp på nätterna? Matningen? Blöjbyten? Nattning? Lekstunder? osv...Visste inte vilke kategori ja skulle lägga detta under så d fick bli hemmaförälder!!
vi delar på allt. vi samsover också så närheten till båda föräldrarna har funnits från start.
när junior var nyfödd var han hemma med oss i 2 mån. då ammade jag typ hela tiden så han gjorde all markservice med mat och städ (och packande eftersom vi skulle flytta) samt klev upp på nätterna och bytte blöjorna på junior innan jag nattammade. när jag inte ammade bar han på junior och skapade en anknytning dem emellan.
när junior var 2½ mån började han jobba och jag var mammaledig, då tog jag nätterna helt själv. vi delade på hushållet och han hade junior från det att han kom hem från jobbet. när bröstmjölken tog slut matade han också, och när smakisarna + fasta födan kom in i bilden matade vi båda två. vi varvade semester och föräldraledigt första sommaren så de fick en chans att vara tillsammans mycket varje dag även när junior var äldre (uppåt året), annars var det en klar skillnad eftersom jag var hemma med honom hela dagarna och han bara träffade pappa på kvällen + helger, även om de tillbringade all den tiden ihop så räcker det inte riktigt.
han har också varit helt pappaledig i nio månader nu, med allt ansvar för junior, och de har kommit varandra riktigt nära

först nu kan man säga att pappa och mamma är lika bra när det kommer till tröst och trygghet, förut kunde han vilja gå från pappas famn till min om det var riktigt illa, nu spelar det ingen roll om jag är hemma/i samma rum, pappa är lika bra. det är värt precis allt i hela världen!