• InteVetJag

Unga föräldrar??? Vad är din syn?

Hur ser du på unga föräldrar? de första du tänker när du ser en ung förälder? eller hör/läser om nån ung som blivit förälder?

Ett hett samtalsämne mellan mej och en kompis och ville därför se vad ni tycker här=)

• Svar på tråden Unga föräldrar??? Vad är din syn?
  • InteVetJag
    Tumadre skrev 2008-06-28 23:05:57 följande:
    Man är en "ung mamma" om man själv väljer att se sig själv som det. Jag var, liksom du TS, tvåbarnsmamma vid 19 år, men jag tänker inte på min ålder alls och folk jag möter påpekar inte heller något.
    Jag läser din blogg=)
  • InteVetJag
    Frostkristall skrev 2008-06-28 22:57:43 följande:
    Unga föräldrar som tycker att alla är så elaka, för att de inte vill ta hand om deras barn när de ska supa varje helg, och som tycker att barnet "förstört" deras liveller som anser att ha barn bara är att gå och knuffa en barnvagn och se lycklig ut, eller att ens försöka fixa jobb är skit samma - "man kan ju alltid gå till socialen" får mig att reagera (Men å andra sidan kan tidigare beskrivning syfta på en äldre förälder med)Däremot verkar många unga föräldrar (oftast mammor. Aboslut inte alla) ha lätt att ta oskyldiga frågor (som t.ex. varför de fick barn så unga, och om de alltid vetat att de ska behålla det) som nedvärderande kritik, och sätter därmed alla taggar utåt. Och trots att jag försöker att låta bli, så blir jag lätt irriterad på sådana människor.Men å andra sidan så finns det sämre och bättre föräldrar i alla åldrar, man kan inte alltid utgå ifrån åldern
    Sånna föräldrar irroterar mej så grymt mkt och jag känner sånna som är så Men som du skrev föräldrar ia lla åldrar kan vara så!
    MEN de är ju mest Unga som säger dessa saker, tyvärr!
  • karenina28

jag fick min första dotter när jag var 18, det blev ramaskri i släkten. Ingen som direkt trodde på mig. Nu är min första dotter 12 år och det har vart tufft ibland men vi har haft och har det väldigt bra tillsammans.

Jag tycker inte att det sitter i åldern man kan vara en bra mamma som 18 åring likväl som en 30 åring. Det sitter väl i hur man är som person. Men jag tycker nog inte man skall skaffa barn när man är 15 man bör ha en utbildning först.

• InteVetJag
    AngelOfLove skrev 2008-06-29 09:44:28 följande:
    Jag tycker inte att det är några fel i att vara ung mamma. Jag är 18 år och själv gravid. Kommer vara 18 år när barnet kommer. Jag tycker bara det är gulligt med unga föräldrar och ser inget negativt på det. Det enda som jag kan bli lite arg på är unga föräldrar som tar för givet att deras föräldrar ska hjälpa till med t.ex. ekonomin. Själv tar jag ingen hjälp från mina föräldrar. Har inte bott hemma sedan jag var 16 år. Så länge de sköter barnet som de ska så har åldern ingen betydelse.
    Precis, många tar för givet att föräldrarna ska ställa upp med pengar och barnvakt varje helg. min äldsta son är snart 2år och jag har haft barnvakt 2 gånger. när jag och sambon var på bio och när jag födde våran andra son!

Men klart att de är ok att låna pengar av sina föräldrar nån gång, vem som helst kan ju ha en dålig månad MEN ta de förgivet jämt??!! Nej du=)
  • InteVetJag
    karenina28 skrev 2008-06-30 23:45:48 följande:
    jag fick min första dotter när jag var 18, det blev ramaskri i släkten. Ingen som direkt trodde på mig. Nu är min första dotter 12 år och det har vart tufft ibland men vi har haft och har det väldigt bra tillsammans.Jag tycker inte att det sitter i åldern man kan vara en bra mamma som 18 åring likväl som en 30 åring. Det sitter väl i hur man är som person. Men jag tycker nog inte man skall skaffa barn när man är 15 man bör ha en utbildning först.
    Men hur många 15 åringar vet vad dom vill när dom är 15? och har nytta av utbildningen när man sen är vuxen och söker jobb. Hade jag gått klart gymnasiet så hade jag ALDRIG haft nytta av den utbildningen!
  • marina 81

Vad jag tänker? Kör på!

Marina såsom ni aldrig sett henne förr!!
  • InteVetJag

marina 81 skrev 2008-06-30 23:48:52 följande:

Vad jag tänker? Kör på!
    =)
  • InteVetJag

Ne nu ska jag sova ska upp om 5tim. min son ska operaras för sin Läppspalt!

• Trulsa1985

Någonting jag har reagerat på är att alla mödrar i programmet unga mödrar är så gamla!! Jag tycker verkligen inte att man är ung mamma om man är över 20... Eller självklart är man ung men inte så ung som jag tänker att någon ska vara som har epitetet "ung mamma"

Jag är själv 23 och anser att jag är "gammal" för att skaffa mitt första barn, jag hade som mål att ha mitt första barn när jag var 21, sen började jag få åldersnojja... Men så fick min mamma mig när hon var 21 och jag har själv kännt mig redo sen jag var 14 men själv insett att det inte var läge att skaffa barn så tidigt... Nu blev det lite senare än "planerat" eftersom ens livssituation ser ut som den gör, när jag var 21 hade jag precis blivit tillsammans med min nuvarande och det var inte lämpligt att skaffa barn för varken honom eller mig där vi var i livet...

Sen så kan jag ofta förundras över att folk vågar vänta så lång tid som tills de blir 30 med att skaffa barn med tanke på att fertiliteten faktiskt går ner. Jag har aldrig kunnat se mig själv utan barn och vill vara ung och pigg med mina barn och hade själv inte vågat vänta så länge. Om man väntar tills man är 30 så kanske det tar 5 år innan man blir med barn och vill man sen ha fler så kanske det tar ytterligare 5 år osv... Men jag antar att jag bara är nojjig över det hela... Självklart är det inte gammalt att skaffa barn när man är 30 heller, det är bara dumma rädslr som jag låter få utlopp för lite grann...

• LadyB

Jag är en ung mamma...jag fick min son för snart 10 månader sen...innan hade varken jag eller hans pappa några drömmar(ni vet jobb,hus mm) men nu har vi det :D dels för vår son,vi vill ha råd med grejer till han och att han ska ha en fin uppväxt,en sån som inte vi fick. Min graviditer va inte planerad...han va som en gåva från Gud. Jag tycker att jag är som vilken mamma som helst,men det gör ju inte alla...där min mamma bor vet alla hur gammal jag är o där e det mkt skitsnack o så. Men där jag och min man bor är det inget sånt...där är jag bara en mamma

• JECJ
    InteVetJag skrev 2008-06-30 23:48:09 följande:
    Men hur många 15 åringar vet vad dom vill när dom är 15? och har nytta av utbildningen när man sen är vuxen och söker jobb. Hade jag gått klart gymnasiet så hade jag ALDRIG haft nytta av den utbildningen!
    Jepp. Många 15 åringer vet inte vad dom vill bli när de blir stora, lika bra att skaffa barn då istället. Det är ju ett beslut man kan ta om man inte vet vad man vill...
  • InteVetJag
    JECJ skrev 2008-07-07 21:34:27 följande:
    Jepp. Många 15 åringer vet inte vad dom vill bli när de blir stora, lika bra att skaffa barn då istället. Det är ju ett beslut man kan ta om man inte vet vad man vill...
    Fast de var ju verkligen inte så jag menade!
    Menade bara att de är ett stort beslut att ta när man är 15 att bestämma sej för vad man vill jobba med! speciellt när man aldrig har jobbat förutom dom få praktikerna i grundskolan!
    jag menade absolut inte att man skulle skaffa barn bara för att man inte vet vad man vill utbilda sej till!
Svar på tråden Unga föräldrar??? Vad är din syn?