Unga föräldrar??? Vad är din syn?
Hur ser du på unga föräldrar? de första du tänker när du ser en ung förälder? eller hör/läser om nån ung som blivit förälder?
Ett hett samtalsämne mellan mej och en kompis och ville därför se vad ni tycker här=)
Hur ser du på unga föräldrar? de första du tänker när du ser en ung förälder? eller hör/läser om nån ung som blivit förälder?
Ett hett samtalsämne mellan mej och en kompis och ville därför se vad ni tycker här=)
Anser att det är skillnad på att vara ung och "för ung"
Även skillnad på om man planerar barn eller om det är ett "hoppsan" och abort inte är ett alternativ.
De flesta unga föräldrar/gravida/planerar här på FL verkar tro att antingen är man 15-22 år och får barn ELLER 35+, finns liksom inget mellanting..
Tar i stort sett alltid illa upp om någon ger dem råd för dem får för sig att det är för att dem är unga de får råd (och inte för att de är gravida, alla gravida får ju "råd" från andra ).
Tex:
*"Det är skitjobbigt att ha barn"
- "Vadå?! Jag kommer klara det lika bra som gamla mammor!!"
+ massa andra anledningar som jag inte kommer på nu.
När är man ung förälder, vart går gränsen?
Jag fick barn när jag precis hade fyllt 23 år, men detta är 13 år sen och då var jag ung förälder.
Idag 36 år är jag mamma igen och ser mig själv som gammal, men inte omgivningen
jag har absolut inga fördommar varken det gäller äldre eller unga mammor,fast visst har en och en annan tanke slagit mig när jag har sett mammor som är väldigt unga(äldre med..)och undrat "varför",mest nyfiken liksom.. så mycket kan ligga bakom så jag vill absolut inte ha någon större åsikt om det.
Jag och min sambo är vad iaf jag och min släkt ser som unga föräldrar.
jag är fyllda 21 år och min sambo är 22 år fyllda. vi väntar vårat första barn i slutet på decmber.
Vi planerade att vi ville ha barn och när vi väl fick reda på att jag var gravid så blev båda två helt extatiska =)
Jag har alltid velat vara ung när mitt första barn kommer. det kan dels bero på att min mamma var väldigt gammal, och att jag vill vara med länge i mitt barns liv.
Jag tror att anledningen till att många unga föräldrar reagerar på att man får råd är att man kanske tror att alla tänker att man inte kan klara det själva. Men jag tror att det kan bero på att man kanske inte egentligen var en planerad graviditet. och att man blir mer osäker då.
Jag blir superglad när folk ger råd på hur man ska lösa olika problem under graviditeten och efter förlossningen.
Ts-Med unga föräldrar,vilken ålder syftar du på?
Som sagt,jag anser det är en stor skillnad på att vara ung och "för ung"
Sen beror det även mycket på vilka förutsättningar föräldrarna har,gått ut gymnasiet,fast inkomst osv.
Pja, läser jag om en tolv eller trettonåring som fått barn så tänker jag "stackars barn", inte om den lilla bebisen, men om barnet som fått barn. Annars har jag vänner som är mammor i alla åldrar, från 18-38. I allmänhet har jag mer gemensamt med en 18-åring som är mamma än med en 32-åring som inte har barn, själv är jag 29.
Men när man ung o gammal dvs? var 21 när ja fick min dotter och 22 när ja fick min son..fyller 23 om 2mån o är 2barnsmamma.. känner mig inte ung.. känner mig som vilken mamma helst
Enda gångerna jag reagerar är när unga tjejer planerar barn. Har otroligt svårt för det men annars bryr jag mig inte. De är föräldrar precis som alla andra.
Ung förälder, det första som slår mig är såna föräldrar som man te.x kan se i "unga mödrar" som kommer med kommentarer som:
"Hade jag kunnat göra om allt hade jag inte fått min son, Jag avråder alla till det här, jag tänkte inte långt nog - att det är 18 år framöver det gäller, jag tänkte bara på min graviditet.. Jag ska inte ha fler barn, detta vill jag aldrig gå igenom igen"
- Oansvarigheten att skaffa barn utan att tänka på att man har dem i minst 18 år och att det inte bara är en söt liten bebis man skapar, det tillkommer mkt jobb! Jag tycker det är synd att vissa sätter sig i den sitsen, både för barnets skull och för deras.
Men som tur är - så är inte jag en sån människa som dömmer efter det första som slår mig. Alla får en ärlig chans!
Jag tror att unga föräldrar kan vara minst lika bra som vilken människa som helst, Det handlar inte bara om ålder - även om det oftast är lättare att skaffa barn då man har fått lite kött på benen, stabilitet i livet, utbildning, ekonomi att fungera, boende man kanske kan tänka sig att ha i åtminstone ett par år, stabilt förhållande osv
MEN, allt det där är saker man kan finslipa med tiden om det inte är ordnat innan barnet kommer, Inget är omöjligt!
Jag är inte utbildad te.x, Jag måste nu läsa upp mina betyg på komvux - med barn, vilket kommer bli tuffare än om jag inte hade haft barn men det är inte en omöjlighet!