jag kunde ha varit i din sits, jag var 29 när jag träffade min partner, vi ville ha barn tilsammans och gifta oss senare. efter ett års förhållande, när vi just hade flyttat in tilsammans upptäckets vid en operation att jag hade endometrios som höll på att förstöra den ena äggstocken och äggledare. läkarna rekommenderade att försöka få barn snart, för att se om det går på naturliga vägen (cca 50% av kvinnor med endo behöver IVF) och om det efter ett tag inte går, snabbt ställa sig i IVF kön. jag var helt chokad, ännu mer chockad blev jag när min partner inte kände sig redo för barn (vid 30) och ville inte försöka. att vi inte kommer att få barn när han väl bli redo för banr, kunde man inte förklara för honom. efter mycket gräl och diskussion sade jag att jag inte tänkte skydda mig för man inte vet om jag öht kan bli med barn. vid hade oskyddat sex i tre månader och när jag plussade blev han rasande, krävde abort och när jag vägrade, stack han. jag fick barnet som är nu 16 månader, pappan tog kontakt med oss när sonen föddes och ångrar nu att han lämnade mig, han mår inte alls bra och sade att han bara fick panik. jag hoppas att han kommer att ha en bättre kontakt med sonen i framtiden (han visar nu lite framsteg åt det hållet). jag känner mig lurad för jag hade slösat min fertil tid på en som var en stor egoist och tänkte bara på sina behöv. han kunde ha sagt från början att han inte är så sugen på barn, då hade jag sökt mig någon annan.
hade jag käkat hormoner och väntat ut honom, hade jag säkert idag varit i din sits. det jag vill säga är att jag är glad att jag fick chansen att vara mamman, ett annat barn kommer jag inte att kunna få för endometriosen kom tillbaka. men samtidigt var det ett helvete att bli lämnad under graviditeten och jag har dåligt samvete att mitt barn inte har någon pappa. jag är ganska kluven över det hela. mest ångrar jag att jag valde en partner som visade sig helt instabil och omogen, men man kunde inte förutse då vad kommer att hända. han var alltid snäll, barnkär och stötande, han föreslog först att vi skaffar barn, att vi flyttar ihop, aldrig några tecken på att han var inte att räkna med.
min barndomkompis väntade ut pojkvännen tills han var redo för barn. de har börjat verkstaden när hon var 32 och två år senare ingen bebis på sikt. hon är så bittert på mannen nu och deras förhållande tar stryk av detta. så hade det varit för oss hade jag inte vetat om att jag har endo.
så jag förstår väl dina tankar, men tro mig det är inte lätt att få barnet när mannen inte är på med. när jag tittar hur många av mina kompisar kämpar för att få barn (de flesta är över 30), eller hur de kämpar mot män som inte har förståelse eller hur de kämpar att komma tillbaka till jobbet och karriären efter en graviditet, tänker jag ofta att barnföddandet för min generation är en omöjligt mission. vi lever i ett barnfientligt samhället som säger att man ska först utbilda sig, göra karriär, köpa hus, bil, mognar mentalt innan man skaffar barn.