• Cmon baby

Prematurbarn födda Februari -08

Hej

Jag fösökte hitta en tråd som jag passade in i. Jag skapade den här nu för oss som fick våra småttingar i februari, men som kanske skulle kommit lite senare.

Min son var beräknad till den 27e mars. Jag råkade ut för havandeskapsförgiftning och blev inlagd den 4e februari. Den 7e februari tittade Charlie ut till vår fullständiga lycka

Det vore trevligt att komma i kontakt med er som också fick barn runt den tiden.
    På min sida kan man läsa lite mer om oss och hur allting har gått.

Sköt om er så länge och skriv gärna några rader om er!

• Svar på tråden Prematurbarn födda Februari -08
  • Miss JH

Tingeling: Ja,det hade varit kul om det varit så... Man fick ju rätt nära kontakt med en del andra familjer där inne när man är i samma situationer typ.
    Vi har haft 2 återbesök på neo. Och sen har vi bara tillhört bvc. Ni då?

Jessie James: Kul att fler hittat hit. Vad skönt att allt gått bra för er oxå. Vår lilla Tekla skulle varit född igår, 13 april, oxå:), samma dag som er Emelie.

Vi var på bvc idag och vägde och mätte. Tekla har gått upp till 2620 gram och blivit 49,5 cm lång:)... Går framåt, sakta men säkert...

• cecilia26

Jag fick iof inte i februari men... såg att mågon annan marsmamma också skrivit här...

Vi fick vår Tilda 20 mars ist för bf 17 april. Dvs v. 35+5

Hade problem i graviditeten sen v. 30. Började då läcka fostervatten. Men det avtog. Men jag var beordrad vila, inga lyft och lugn. V. 34 + någon dag släppte dom på det och sa att jag kunde leva som vanligt igen. Å vecka 35+3 gick vattnet helt. Blev inlagd å dom ville avvakta att jag skulle gå till v. 36 men så blev det inte då lilla Tilda inte mådde bra i magen och alla fosterrörelser avtog. Läskigt! Blev akut snitt. Visade sig att navelsträngen var hårt lindad kring benen några varv. Vilket gjorde dåligt flöde i den. Är så glad nu med facit i handen att allt gick bra!

Tilda vägde 2515g och var 45 lång. Vi var kvar på Neo i 1 vecka eftersom hon fick höga infektionsvärden och gulsot. Men i övrigt mådde hon bra.

Vid 3 veckor vägde vår stora tjej 2660g vilket känns skönt.

Hon börjar bli allt mer vaken och med. Roligt! Första veckorna sov hon bara. Nu kan hon vara vaken 1-1½ timme 1-2 gånger per dygn!!! + korta stunder då och då.

Hur har det gått för er med ammningen? Jag ammar men ger flaska också då det inte vill räcka till trots att vi kämpar som attan med ammningen.

• Miss JH

Cecilia26:
    Kul att du oxå hittat hit:). Skönt att allt gick bra för er oxå till slut.
    Tekla börjar oxå ha mer och mer vakentid, börjar bli mer bäbis:)... Riktigt kul är det.

Min amning har funkat bra, men får köra med amningsnapp. Annars vägrar hon ta bröstet. Har prövat att ta väck den ngr ggr, men då vill hon inte alls och bara skriker. Så då får vi köra med den... Tycker det är starkt av dej att kämpa på med amningen fast det strular.

• Sandra  J

Min dotter var beräknad till 27:e mars men föddes 21 februari i v.34+6.
    Hon vägde 2770g och var 48cm lång. Vi låg en vecka på neo.

• Miss JH

Var bor ni alla?
    Själv bor jag i Kristianstad.

Nu ska vi ge oss ut på stan en runda i det fina vädret och sätta oss på torget och äta glass:)...

• cecilia26

Miss JH jag kör också med ammningsnapp. Funkar inte alls annars.

Det är rätt jobbigt att ammningen + flaska tar över 1 timme när man har två barn till (2 & 4 år) som man ska hinna med. Men man får väl kämpa på och se hur det utvecklas.

Jag bor i förort norr om Stockholm så det är rätt långt för en glassprommis i solen tyvärr:(

• pulmones
    hej!!

vår lilla meja skulle födas den 27 mars men föddes den 20 februari, vecka 33+5. Vägde 2325 och var 45 cm lång.

hon låg på neo i 5 dagar, bara värmebädd och tillmatning på kopp och sen flaska men annars klarade hon sig bra.

men vi kom hem på måndagen och fick åka in på fredagen igen då lillsnorpan fick rejäl lunginflammation!, fick ligga med syrgas och saturationsmätare, inhalationer med adrenalin osv...

kom hem men hemsjukvård, dagen efter vi blev utskrivna började lillan med apneer!. efter många undersökningar (ex, EEG, EKG, LP, röntgen och röntgen med kontrast, urinodlingar, blododlingar Ps test, gått ner med kamera i halsen mm) så kommer vi fram till att hon har obstruktiva apneer, alltså pga reflux. Får santac som hjälper. visar sig sen att hon har centrala apneer OCKSÅ! får göra några sömnregistreringar hemma med hjärtmonitor (2 olika). Många larm blev det och nu går dotter på teofyllin också

tackar gud för andningslarm och svensk sjukvård!

kul att det finns en sån här tråd! ska läsa in mig
  • tyr

jag och min sambo fick en liten grabb den 18 februari han hadde bf den 28 april
    han var 37 cm lång och vägde 1070g

• Miss JH

cecilia26: Ja, det förstår jag att det tar tid då... Jag har en dotter på 5,5 år och tycker det kan va sterssande nog när Tekla vill amma i 1 timme.... Men då sköter ju sej den stora tjejen rätt bra själv under den stunden... Ja, det kan bli lite långt för en glass:).... Attans:)....

Pulmones: Oj, vilken tuff start ni haft!!! Hur mår Meja nu?

Imorgon är det dags för bvc igen... Går ni oxå ff 2 ggr i veckan?

• cecilia26

jag finns kvar!!! bara varit bortrest några dagar. Tilda är en må nu! Stora tjejen. Vägde 3kg prick dagen efter månadsdagen. E så skönt att hon börjar vara lite större å mer vaken

• kabele

Hej  hej!

Jag fick min Olivia den 23 februari hon hade bf den 10 april. Föddes i 33+1 pga havandeskapsförgiftning. Vi födde o bodde på SÖS i stockholm.  Olivia vägde 1550 g o 40 cm lång. Nu är hon 2 månader och 3 dagar och väger 3040 g och 49 cm lång. STORA DAMEN!!!!  Är det någon fler som bor i stockholm?

Ha en skön helg

Olivia föddes 23 fabruari-08 01:25
  • pulmones
    jo, det har varit riktigt tufft. det märker jag nu när vi kommit ur det lite, när vi var uppe i allt så reflekterade jag inte så mycket. (känner ni säkert igen )
    nu är det bara läbbigt när jag tänker ppå att hon kan få tillbaka apneerna om hon växer ur sin medicin för fort.

Miss JH skrev 2008-04-17 11:30:07 följande:
    cecilia26: Ja, det förstår jag att det tar tid då... Jag har en dotter på 5,5 år och tycker det kan va sterssande nog när Tekla vill amma i 1 timme.... Men då sköter ju sej den stora tjejen rätt bra själv under den stunden... Ja, det kan bli lite långt för en glass:).... Attans:)....Pulmones: Oj, vilken tuff start ni haft!!! Hur mår Meja nu?Imorgon är det dags för bvc igen... Går ni oxå ff 2 ggr i veckan?
  • pulmones

vi bor i stockholm
    vi låg på huddinges neo, sen på huddinges barnhus....sen på sös neo . sös är klart bäst! älskar mumlans läkare Y Li

läbbigt att få havandeskapsförgiftning sådär! hon har växt på bra er lilla sessa , 1550 är det lite litet för tiden eller kanske är det helt vanligt?
    söt är hon

hur länge fick ni bo på sös?

kabele skrev 2008-04-26 11:22:02 följande:
    Hej  hej!Jag fick min Olivia den 23 februari hon hade bf den 10 april. Föddes i 33+1 pga havandeskapsförgiftning. Vi födde o bodde på SÖS i stockholm.  Olivia vägde 1550 g o 40 cm lång. Nu är hon 2 månader och 3 dagar och väger 3040 g och 49 cm lång. STORA DAMEN!!!!  Är det någon fler som bor i stockholm?Ha en skön helg
  • Miss JH

pulmones: Ja, det är sant... Man märker inte hur jobbigt vissa saker har varit förrän man är ur dem... Tack och lov:).

Vi var och vägde och mätte Tekla igen i fredags, hon vägde då 2840 g och 51 cm lång... Snart 3 kg:)... Och det är så härligt, för nu har hon verkligen börjat med sina vakenperioder och vara med på ett helt annat sätt.

Vår föräldrargrupp börjar imorgon. Har ni börjat gå i era ännu???

Svar på tråden Prematurbarn födda Februari -08