Inlägg från: pulmones |Visa alla inlägg
  • pulmones

Prematurbarn födda Februari -08

hej!!

vår lilla meja skulle födas den 27 mars men föddes den 20 februari, vecka 33+5. Vägde 2325 och var 45 cm lång.

hon låg på neo i 5 dagar, bara värmebädd och tillmatning på kopp och sen flaska men annars klarade hon sig bra.

men vi kom hem på måndagen och fick åka in på fredagen igen då lillsnorpan fick rejäl lunginflammation!, fick ligga med syrgas och saturationsmätare, inhalationer med adrenalin osv...

kom hem men hemsjukvård, dagen efter vi blev utskrivna började lillan med apneer!. efter många undersökningar (ex, EEG, EKG, LP, röntgen och röntgen med kontrast, urinodlingar, blododlingar Ps test, gått ner med kamera i halsen mm) så kommer vi fram till att hon har obstruktiva apneer, alltså pga reflux. Får santac som hjälper. visar sig sen att hon har centrala apneer OCKSÅ! får göra några sömnregistreringar hemma med hjärtmonitor (2 olika). Många larm blev det och nu går dotter på teofyllin också

tackar gud för andningslarm och svensk sjukvård!

kul att det finns en sån här tråd! ska läsa in mig
  • pulmones
    jo, det har varit riktigt tufft. det märker jag nu när vi kommit ur det lite, när vi var uppe i allt så reflekterade jag inte så mycket. (känner ni säkert igen )
    nu är det bara läbbigt när jag tänker ppå att hon kan få tillbaka apneerna om hon växer ur sin medicin för fort.

Miss JH skrev 2008-04-17 11:30:07 följande:
    cecilia26: Ja, det förstår jag att det tar tid då... Jag har en dotter på 5,5 år och tycker det kan va sterssande nog när Tekla vill amma i 1 timme.... Men då sköter ju sej den stora tjejen rätt bra själv under den stunden... Ja, det kan bli lite långt för en glass:).... Attans:)....Pulmones: Oj, vilken tuff start ni haft!!! Hur mår Meja nu?Imorgon är det dags för bvc igen... Går ni oxå ff 2 ggr i veckan?
  • pulmones

vi bor i stockholm
    vi låg på huddinges neo, sen på huddinges barnhus....sen på sös neo . sös är klart bäst! älskar mumlans läkare Y Li

läbbigt att få havandeskapsförgiftning sådär! hon har växt på bra er lilla sessa , 1550 är det lite litet för tiden eller kanske är det helt vanligt?
    söt är hon

hur länge fick ni bo på sös?

kabele skrev 2008-04-26 11:22:02 följande:
    Hej  hej!Jag fick min Olivia den 23 februari hon hade bf den 10 april. Föddes i 33+1 pga havandeskapsförgiftning. Vi födde o bodde på SÖS i stockholm.  Olivia vägde 1550 g o 40 cm lång. Nu är hon 2 månader och 3 dagar och väger 3040 g och 49 cm lång. STORA DAMEN!!!!  Är det någon fler som bor i stockholm?Ha en skön helg
Svar på tråden Prematurbarn födda Februari -08