• mayamimaya

Heja Louise!!

Såg ni Louise på Tv4 idag?

Det var precis vad jag behövde höra idag, och kanske en hel del andra!

Det var en arg förälder som reagerae på Growing Peoples sida där de skriver att barn utvecklas bäst på dagis!

Louise svar var helt fantastiskt! Jag uppfattade som lite spydigt nästan.

Citat
    Det beror på vad man menar med utveckling, dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten.

Men hemma barnet slipper stressen och passa tider och en tidig separation. Har man en "normalt" duktig förälder så är det bra för barnet att vara hemma.

Sedan sa hon, baromsorgen är till för föräldrarna inte barnen.
    Något jag tycker alla glömmer.....att b. omsorg faktiskt är till för att föräldrar ska kunna försörja sig.

Jag är nu hemma med mina små, en på två år och min nyfödda snart tre veckor. Det har funnits stunder då jag funderat över mitt val, men ändå kommit fram till att det här är rätt för oss.

Det blir en tid då dagis blir nödvändigt tills dess ska vi njuta av den här tiden.

Skönt att höra Louise säga dessa ord idag!

• Svar på tråden Heja Louise!!
  • Maria med 3

Jag tycker också att barnomsorgen är till för att föräldrarna ska kunna arbeta och försörja sig. Ett bra dagis/ en bra dagmamma är bra för barnen som vistas behöver vara där oavsett anledning.

• Wilowa
    mayamimaya skrev 2008-03-18 13:17:36 följande:
    Såg ni Louise på Tv4 idag?Det var precis vad jag behövde höra idag, och kanske en hel del andra!Det var en arg förälder som reagerae på Growing Peoples sida där de skriver att barn utvecklas bäst på dagis!Louise svar var helt fantastiskt! Jag uppfattade som lite spydigt nästan.CitatDet beror på vad man menar med utveckling, dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten.Men hemma barnet slipper stressen och passa tider och en tidig separation. Har man en "normalt" duktig förälder så är det bra för barnet att vara hemma.Sedan sa hon, baromsorgen är till för föräldrarna inte barnen.Något jag tycker alla glömmer.....att b. omsorg faktiskt är till för att föräldrar ska kunna försörja sig.Jag är nu hemma med mina små, en på två år och min nyfödda snart tre veckor. Det har funnits stunder då jag funderat över mitt val, men ändå kommit fram till att det här är rätt för oss.Det blir en tid då dagis blir nödvändigt tills dess ska vi njuta av den här tiden.Skönt att höra Louise säga dessa ord idag!
    Vad har du för personlig erfarenhet av förskolan?
  • Anna2006
    Einstein skrev 2008-03-23 09:57:23 följande:
    Vad har du för personlig erfarenhet av förskolan?
    Här pratar vi lite om att om man har sin tvåring hemma så får man faktiskt utstå enormt mycket kommentarer från andra föräldrar. Det är nästan skrattretande ibland hur många som har åskiter om det. Det är bara att titta lite högre upp i tråden, det verkar reta folk.
    När man går mot strömmen och inte sätter sitt barn på dagis från det är mellan 1-1,5 år så är det enormt skönt att få lite "experter" som säger att det är ett mycket bra val.
    ♥ Matilda 2 år och William 7 månader ♥
  • Wilowa
    Svar på #23
    Okej, det är denna Louise som borde ta sig en titt på vad förskolan egentligen lär barnen! Om det är så här "dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten", så kan ju regeringen skrota både läroplan och försllärarutbildningen! Folk får göra precis som de vill angåede förskola/hemma, det som stör mig är den dåliga framställningen av förskolan!
  • blonde redhead
    Einstein skrev 2008-03-24 15:12:42 följande:
    Svar på #23Okej, det är denna Louise som borde ta sig en titt på vad förskolan egentligen lär barnen! Om det är så här "dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten", så kan ju regeringen skrota både läroplan och försllärarutbildningen! Folk får göra precis som de vill angåede förskola/hemma, det som stör mig är den dåliga framställningen av förskolan!
    Jag gissar att Louise menar att det kan barnet lära sig hemma också. Det var nog ingen diss till förskollärarna.
  • Wilowa

blonde redhead skrev 2008-03-24 15:17:14 följande:

Jag gissar att Louise menar att det kan barnet lära sig hemma också. Det var nog ingen diss till förskollärarna.
    Fast det låter inte att för positivt att lär sig stå i kö. Jag läser till förskollärare och under praktiken har jag sett väldigt lite köande faktiskt, då är det värre i skolan (är 1-7 lärare i grunden).
  • blonde redhead
    Einstein skrev 2008-03-24 15:22:00 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-24 15:17:14 följande:
    Fast det låter inte att för positivt att lär sig stå i kö. Jag läser till förskollärare och under praktiken har jag sett väldigt lite köande faktiskt, då är det värre i skolan (är 1-7 lärare i grunden).
    Jag jobbar också på förskola och visst är det en form av "kösystem" för det mesta. Kanske inte i bokstavlig bemärkelse, men väldigt bildligt. Det är ju ett måste för att det ska fungera i grupper av 17-18 barn när alla ska på toaletten/tvätta händerna/gå någonstans osv.
  • Maria222

Jag blir alltid glad när jag hör Louise prata! Hon är så naturlig och sund!

• Miss geisha

synd bara att alla inte har valet och istället får höra att dom e dåliga föräldrar som har små barn på dagis!

• blonde redhead

miss baby skrev 2008-03-24 16:15:31 följande:

synd bara att alla inte har valet och istället får höra att dom e dåliga föräldrar som har små barn på dagis!
    Så är det väl inte alls. Dagis eller förskola som det trots allt heter, är till för att familjer ska kunna försörja sig. Man är inte dålig förälder för att man försörjer sin familj. Få har möjlighet att vara hemma med barn, men dom som är hemma far varken mer eller mindre illa av att vara det. Det handlar inte om att vara en bra eller dålig förälder.
  • Wilowa
    Svar på #27
    Jo visst, men de ställen som jag varit på har släppt iväg några barn i taget och underhållit de andra så länge.
  • mayamimaya
    Einstein skrev 2008-03-24 15:12:42 följande:
    Svar på #23Okej, det är denna Louise som borde ta sig en titt på vad förskolan egentligen lär barnen! Om det är så här "dagis barn blir bra på att sova i kö, köa till lunchen och toaletten", så kan ju regeringen skrota både läroplan och försllärarutbildningen! Folk får göra precis som de vill angåede förskola/hemma, det som stör mig är den dåliga framställningen av förskolan!
    louise menar att alla bitar som ett barn behöver kan barnet få delav i hemmet, om man är en kompetent förälder....hon menar ironiskt att det förskole barnet blir bättre på är att ständigt få vänta i kö på alla andra. är man en normal begåvad förälder behöver hemma barnet inte bli mindre språkbegåvat, mindre socialt än vad just sidan growing people ville få det att framstå. louise hackade väl egentligen inte ner på förskolan utan ville peppa hemma föräldrar.
Svar på tråden Heja Louise!!