• Anna2006

Heja Louise!!

Det stora blå - missade inslaget på tv men vad glad jag är att jag klickade mig in på just den här tråden. Har haft rå ångest sen jag läste den där artikeln.

♥ Matilda 18/4-06 och William 11/8-07 ♥
  • Anna2006
    adrenalin skrev 2008-03-18 22:18:54 följande:
    jag missade det, men det var BRA sagt!!När jag bestämde att vår dotter skulle vara hemma när hon skulle få en lillebror blev jag ifrågasatt av JÄTTEMÅNGA! Kände hela tiden att jag fick försvara mig, och det var extra jobbigt eftersom jag inte visste om jag gjorde rätt val."dom lär sig ju SÅ mycket på dagis!" och så massa tjaffs om att hon blir asocial av att va hemma med mig...
    Precis så där säger folk till mig också. Då kommer ändå min äldsta vara 2 år och 4 månader när hon börjar på dagis - så hon är inte så gammal då heller.

Ibland så tror jag att de som måste sätta sina barn tidigt på dagis på något sätt måste försvara det för sig själva och där med "hoppa på" de som kan vara hemma längre med sina barn. Jag är övertygad om att om de skulle göra om föräldrapenningen så att alla kan vara hemma längre så skulle folk välja det.
    ♥ Matilda 2 år och William 7 månader ♥
  • Anna2006
    Analoga skrev 2008-03-19 10:57:38 följande:
    Det håller jag inte med om. Jag är hemma så vår 3-åriga dotter kunde vara hemma om vi ville. Men Jag är helt övertygad om att dagis är bra och utvecklande. Vår dotter älskar sitt dagis och sina kompisar där. hon har utvecklats enormt sedan hon började där. Så för vår skull är dagis till för vår dotters skull inte för vår.Ska man hålla en 3-åring hemma som exempelvis har ett litet syskon så krävs det mkt tålamod av föräldern - och ORK!

Jag tycker ju inte att om ens barn har börjat på dagis, så ska man inte låta den vara hemma bara för att den fått ett syskon.

Vi planerade att Matilda skulle börja på dagis när hon ska redan innan hon föddes, så att hon har fått en lille bror har inte påverkat. Vi valde att bo litet och billigt nästan hela Matildas första år så att vi skulle ha råd att vara hemma.

Hälften av folk som har synpunker har det för att det tycker att hon kommer komma efter i utveckling (!!!!) den andra hälften säger typ "men ska ni inte låta Matilda börja på dagis så att du kan ha det lite lugnt och skönt". Jag ser nog lite min mammaledighet mer som ett jobb, jag är inte hemma för att ta det lugnt. Om jag skulle ha den inställningen skulle jag nog bli knäpp . Nu tänker jag att om jag kan sitta och dricka en kopp kaffe och de sover samtidigt så är det världens bonus!

• Anna2006
    mayamimaya skrev 2008-03-19 13:05:51 följande:
    Den här tråden är inte skriven för att kritisera någons val, även om man kanske känner så om man nu har sitt lilla barn på dagis.Men nu är det faktiskt så att jag känner att man oftare blir ifrågasatt när man väljer att ha sitt barn hemma längre. Då var det skönt att höra en barn expert säga att jag inte valt ett sämre alternativ för mitt barn.
    Och jag är så glad att du delade med dig av vad Louise (som jag inte vet vem det är) sa.
  • Anna2006

Vänta här nu, det var nog inte samma inslag som jag såg. Det här handlade när det var en bra tid att skola in dagisbarn, vilket var 2 år.......
    Det var de senaste som låg ute så det det inslaget som du sett kommer väl sen.

• Anna2006

Har nån av er läst artikelserien som var i Svd som handlade om detta också? Jag håller på att läsa dem nu, ska se om jag kan hitta länkar till er andra. Mycket intressant läsning!

• Anna2006
    Einstein skrev 2008-03-23 09:57:23 följande:
    Vad har du för personlig erfarenhet av förskolan?
    Här pratar vi lite om att om man har sin tvåring hemma så får man faktiskt utstå enormt mycket kommentarer från andra föräldrar. Det är nästan skrattretande ibland hur många som har åskiter om det. Det är bara att titta lite högre upp i tråden, det verkar reta folk.
    När man går mot strömmen och inte sätter sitt barn på dagis från det är mellan 1-1,5 år så är det enormt skönt att få lite "experter" som säger att det är ett mycket bra val.
Svar på tråden Heja Louise!!