• Nomman

Sportiga familjebilen, finns den?

I många långa år har jag gått och suktat efter en sportbil, men nu när ekonomin äntligen börjar gå ihop så är det inte längre lika aktuellt. Snart blir det ju barn i familjen, och då kan vi knappast klämma ihop oss i en sportcupé hur gärna än jag vill tro det..

..men vad finns det för alternativ för mig som Volvo-vägrar?

Förslag i alla prisklasser välkomna, även om de lite läkta är mest välkomna. Märke bryr jag mig inte alls om, Merca som Kia liksom, bara det SER snyggt ut.

Har spanat några modeller av Renaut Megane, som har ganska trevliga linjer. Men roligare måste väl finnas?

• Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?
  • Wipperman

Hm, leva som jag lär.
    Vi har en 540 touring, 4.4 liters V8 och 25 papp nedlagt på chassi fix.
    Bilen gick inte att köra vid inköp.
    Gungade som en ålandsbåt.
    Nu däremot.
    540n är en riktig hardcore sleeper.
    För bra peng.

• Maskinisten

Vi skaffade förviss bil innan väntan på barn hadde börjat, dock kommer vi inte till att byta. Vi kör en Subaru Forester 2,5XT, en fyrhjulsdriven pigg lite mindre suv. 0 till 100 på 5,9 om man skall tro Subaru reklamen, rolig är den i vart fall!

• Martin1980

Värför inte kolla på Ford Mondeo ST220 med 3,0 liter V6 24V Duratec ST-motor 226 HK, oftast är dom med 18" fälgar.

Finns i prisklassen runt 100 000kr, så det är ett överkomligt pris.

• emajk

Frågan är väl med var man utnyttjar sportigheten eller känns det mest skönt att man skulle kunna om man ville? Det bästa stället är väl grusvägar på landet men har man fin bil är det ju inte kul riskera ramla i diket

• Crillo1

Saab 9-5 är fin och skön att köra

• vw frippe

pixboy. jag rastade en opc opel mad min v70. gick hur bra som helst!!!! så himla raceig va de inte. :):)

• skedman

Mitsubishi Space Wagon som e ruskigt snygg tycker ja. går att göra ännu grymmare. det kanske inte e värsting motorn men den rör sej.

• tomsus

De bästa förslagen hittills enligt mig:

1. Subaru ( Legacy Station Spec-B, Forester XT, Outback 3.0R)
    2. BMW 5-serie Touring
    3. Mazda 6 MPS

• livvakten

Mina tips skulle bli (inte så sportigt kanske, men skoj):
    Audi S8
    VW Phaeton
    Audi RS6
    Dodge Durango Shelby Edition
    Jaguar X-Type 2,5 V6 Kombi
    BMW M5
    Volvo V70 R AWD
    Mercedes E65 AMG

• Wipperman

1 familjebil är och ska inte vara sportig.
    Punkt.
    En bil blir INTE sportig för att den har SUV fälgar och "SÄNKT".
    En bil blir inte heller "SPORTIG" för att den har ett "CHIP".
    Alla bilar har "CHIP"
    Mina tvillingar har blivit lite större, tänkte därför skaffa en hardcore familjebils transport efter sommaren.
    Volkswagen Touaran, diesel och automat.
    Praktisk och nuftig.
    Rätt trist faktisk.
    Men får plats med allt.
    Under förra helgen roade jag mig med att skruva ur airbagen på Porschen, då går det allafall att få in en barnstol i den.
    Det blir en liten familjebil, halva min familj får plats i den.

• anteman

Hmmm, en sportig familjebil?

Den enda som jag kan tänka mig är väl i sådana fall en Ford S-Max. Den säljer de med en slogan typ: Sportig Familjebuss.

Den är en Ford Galaxy, men är sänkt något baktill och jämför man den med just Galaxy så ser den mer sportig ut.

Men om man volvovägrar kanske man inte ska köpa ford heller. Jag har snart kört ford i 10 år och aldrig haft några egentliga fel. Många tycker inte om ford, men smaken är väl som baken, delad.

Ha en bra dag!

/anteman

• Sorax

Sportig familjebil?
    Det finns ju den nya Saab 9-3 som är en snygg, säker o sportig. Finns med motorer upp till 280hk, men det finns ju beg bilar med på 210 o 250 hk.
    Saab 9-5aero beg på 250hk även ny med 260hk men den e inte så sportig..

Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?