• Nomman

Sportiga familjebilen, finns den?

I många långa år har jag gått och suktat efter en sportbil, men nu när ekonomin äntligen börjar gå ihop så är det inte längre lika aktuellt. Snart blir det ju barn i familjen, och då kan vi knappast klämma ihop oss i en sportcupé hur gärna än jag vill tro det..

..men vad finns det för alternativ för mig som Volvo-vägrar?

Förslag i alla prisklasser välkomna, även om de lite läkta är mest välkomna. Märke bryr jag mig inte alls om, Merca som Kia liksom, bara det SER snyggt ut.

Har spanat några modeller av Renaut Megane, som har ganska trevliga linjer. Men roligare måste väl finnas?

• Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?
  • Oneleg Jämtland
    tomsus skrev 2008-02-06 13:23:05 följande:
    cruZZe hade ett väldigt hett tips, Subaru Legacy Station eller Outback. Grym på vägen och bra utrymme. Skulle aldrig ens fundera på en Volvo eller liknande längre då man blivit "bortskämd" med riktig 4wd och väghållning :)Problemen börjar väl om man får så pass stor familj att man måste snegla åt 'minibuss' hållet.... Den dagen får vi ta den diskussionen :)
    Nja... finns ju den här då... "minibuss", men lastutrymmet kanske inte är det bästa!

0 till 100 km/h på 2.896 sekunder
    0 till 200 km/h på 6.3 sekunder
    Toppfart 300 km/h +
    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • Nomman

Tackar för alla svar!

Får erkänna att vissa bilar var bortom min budget, som nog inte sträcker sig över 250k, men fortsätt att posta på med alla tänkbara modeller ändå. Den här tråden är nog mer för att ge mig något att drömma om än något annat.

Gillade förresten din Peugeot 307 CC Angelven! Såg riktigt fin ut, kommer jag absolut att kika mer på.

Kan förresten hålla med om att begreppet sportig är lite luddigt. För mig betyder Sportig ögongodis, penisförlängning och körglädje. Antar att det betyder olika för alla. Så posta på med tips bara ;)

• vw frippe

tomsus: inte att glömma forester STI finns om man vill dock högerstyrd..

• Angelven
    cruZZe skrev 2008-02-06 13:14:02 följande:
    ...
    Sedan kan man hårddra det hela och dänga till med bana nr:1, nämligen nurburg ring också och då står sig en 190hk bil otroligt slätt. Så definitionen på sportig bil är ganska bred även om sportbil kanske inte är det.
    Nah - just Nürburgring är väl inte ett så bra exempel - den går ju att göra bra varvtider i en Ford Transit

- jag gillar sekvensen då hon hytter åt motorcykeln att den skall flytta på sig - hon vill köra om....

Eller så är en Ford Transit den ultimat sportiga familjebilen - den gör en hyffsad tid på bana och rymmer allt
  • vw frippe

Eller varför inte en bubbla med 2,7 l motor och turbo. skramlet får man på köpet.. det är familje räser..

• vw frippe

Det där klippet va ju stört skönt.. det finns ett klipp med en folka buss, jag måste länka den...

• Muckarn

En mini racer på budget är annars Mazda 5 sport shysst väghållning och hyffsad krut ör lite pengar.

Eller Subaru allt med wri eller sti rör på sig gör det i alla fall

• smedn85

Köp inte Renault iaf.. bara massa el-fel. Köpte en Renault Scenic när jag fick barn så vi kunde få plats. Har bara varit problem. Mitt fjärrlås krånglar.. och man MÅSTE låsa upp med fjärrlåset för att komma runt ett slags spärrlås. Funkar inte nyckeln, ja då kan man inte starta bilen.

SÅVIDA, man inte får tag på en 4 siffrig kod från Renault som man får "knappa" in för att avaktivera spärren.. ett rent helvete och kommer kosta mig flera tusen att laga.

• Wipperman

Nej.
    Den sportiga familjebilen finns inte.
    Men, om definitionen av sportig är den konventionella enligt bla Teknikens värld eller IT konsulter med för hög lön, så finns den.
    Då funkar vilket trist skepp som helst.
    Sätt bara på 18" fälgar med miniprofil.
    Komplettera sedan med en "sänksats" så att bilen blir lägre.
    Stoppa även in ett "CHIP" som ALLTID ger massa effekt.
    Där nånstans är den svenska traditionella uppfattningen av vad en sportig bil är.
    Min gamla Porsche 911RS-73 replika med 210 hästar på drivhjulen och 950 kg (med bur) var sportig.
    Riktigt hardcore, det enda elektriska var lyset, inget antispinn, inget antisladd.
    Bara körglädje.
    Men totalt opraktisk.
    Brorsan och jag körde ner till Nurburgring i den. R-däck och hörselkåpor är fränt.
    Förresten ska det inte vara massa mos i familjebilar.
    Man kör bara för fort.
    Skaffa hellre ngt riktigt trist, gärna undermotoriserad diesel.
    Då blir det pengar över.
    Lotus Exige, har kört, helt fantastisk.
    Eller en Elise?
    Caterham, gärna superlight.
    1 transaxel Porsche (944, 968) med rätt chassi är snabba. Jag har haft några stycken, saknar den där 968 clubsporten som jag satte i räcke på en tysk allmän väg (27 meter staket på Nurburgring kostade 30 tkr).
    Nåt japanskt rallyjärn är inte heller fel.
    Men, fortfarande, en familjebil är aldrig och kommer aldrig att vara sportig.

Svar på tråden Sportiga familjebilen, finns den?