• Judy

Är pistagenötter nyttigt?

Ja jag undrar alltså om pistagenötter är nyttigt? Jag älskar dessa nötter och om de skulle vara nyttiga så hade jag inte haft några problem att gå ner mina kilo jag vill bli av med om jag endast äter dessa istället för godis och chips!

Vad säger ni?

• Svar på tråden Är pistagenötter nyttigt?
  • Clever LG

Tyvärr så innehåller pistagenötter en hel del fett.

Näringsvärde per 100g:
    energi 582 kcal/2413 kJ, kolhydrater 16g, fett 48,4g, protein 20,6g, fibrer 10,8g

Satsa på mandlar i stället eller pumpafrön.

• Judy

Fasen också! Men det måste väl vara nyttigare än godis? Jag som trodde att mandlar var ganska onyttigt, i alla fall sötmandel..men jag är inge kunnig i detta för fem öre!

• Clever LG

Nu är jag verkligen ingen expert. Godis innehåller mer kolhydrater dvs socker men behöver inte innehålla så mycket fett. 48.6% är fetare än grädde!

jag går personligen inte upp i vikt av att knapra på mandlar. Men vet inte hur mycket fett de innehåller. Fettet i nötter/mandlar är till största delen omättat, dvs fett som vi generellt behöver äta mer av och därför kan ju nötter vara nyttigare än godis.

• Dompans mamma

Nötter är feta, men inehåller inget socker. Så ät nötter efter nyår... Det tänker jag göra, för 5 året i rad :)

• Judy

Haha ja jag ska äta nötter ikväll också fast lite godis, chips och kladdkaka också förstås..hihi

Lycka till!

• Ticktackuck

Pistagnötter är hälsosamma!

De har ganska mycket fett, men det är rätt fett. Fett som sänker blodtrycket. Står en del i förra nr. av Hälsa om du vill läsa mer.

Ska du satsa på nötter med mindre fett, så är det som skrivits innan MANDLAR som gäller. Men för ett stressat liv med högt blodtryck, så satsa på pistage.

NÖTTER ÄR ALLTID BÄTTRE ÄN GODIS!

• Judy

Okej! Tack för svaret, det var det jag ville höra!hihi fast jag har inte högt blodtryck men ganska stressad är jag..jag väljer nog pistagenötter istället för mandlar ändå, de är 1000 gånger godare!

• teek taak

Du kan köpa färska pistagenötter och ha dom i kylen. De är nyttigare än de röstade och saltade.

• Mint

Det beror ju på vad du menar med "nyttigt". För viktminskning är det inte optimalt eftersom pistagenötter är energitätare än både godis och chips. Dessutom är de vanliga pistagenötterna jättesalta! När det rekommenderas nötter ska de väl helst vara osaltade, eller?

• Brooke

Jag har kollat på "du är vad du äter" och enligt Anna Skipper så är pistagenötter en utav de  nötter som är nyttig. Då det är ett bra fett vi behöver. 

så ät på du.. Jag själv ska faktiskt köpa en stor påse med pistagenötter sen =)  

• krl
    Pistagenötter innehåller gott om protein, fett och fibrer vilket gör att de ger bra mättnad. Ät dom som mellanmål eller snacks.

En studie vid University of California jämförde överviktiga som åt 45 gram pistagenötter eller 60 gram salta kex till mellanmål och fann att gruppen som åt pistagenötter minskade mer i vikt och fick bättre triglyceridvärde än de som åt salta kex till mellanmål. Studien pågick i tre månader.

Andra studier har visat att en diet som innehåller nötter gör det lättare att hålla vikten och/eller gå ner i vikt.

Friska ögon:Pistagenötter innehåller två karotenoider som annars är ovanligt i nötter lutein och zeaxantin. Dessa karotenoider fungerar som antioxidanter som bland annat skyddar ögonen från makuladegeneration, en vanlig ögonsjuksom som orsakar synskador.

Hjärtat:Pistagenötter har i studier visat sig kunna minska det dåliga kolesterolet och öka det goda kolesterolet på bara några veckors tid. Innehållet av antioxidanter kan skydda blodkärlen och mot inflammation och minska risken för hjärtsjukdom.

Skydd mot diabetes:Pistagenötter kan minska risken för diabetes typ 2 och hjälper till att stabilisera glukostoleransen.

Friskt blod, nervsystem och muskelvävnad:Pistagenötter innehåller gott om vitamin B6 som är nödvändigt för att transportera syre via blodet och vidare till cellerna. B6 bidrar även till att lugna nervimpulserna i nervsystemet genom att bilda myelin och bidra till bildningen av serotonin, melatonin, epinefrin och GABA. Dessutom bidrar B-vitaminer till en frisk muskelvävnad.

Immunförsvaret:Pistagenötters innehåll av bland annat B6 kan hjälpa kroppens immunförsvar att bekämpa infektioner och upprätthålla produktionen och balansen av röda och vita blodkroppar.

Huden:Pistagenötter innehåller fettlösliga antioxidanter i form av vitamin E som är nödvändig för att huden ska bevara cellmembranen friska. Det ger skydd mot UV skador och för tidigt åldrande.
  • 5by5

Har hört att kcal i nötter inte kan räknas som i andra livsmedel. Även fast de är extremt kaloririka så påverkar de inte vikten. Vet inte om det stämmer dock...

Svar på tråden Är pistagenötter nyttigt?