Ni som ätit trombyl mot mf
Hur länge åt ni trombyl? Hela graviditeten eller till en viss v, och varför ? Hur stor dos åt ni?
Undrar det då jag ska äta trombyl vid nästa graviditet.
Hur länge åt ni trombyl? Hela graviditeten eller till en viss v, och varför ? Hur stor dos åt ni?
Undrar det då jag ska äta trombyl vid nästa graviditet.
På egen hand - utan läkarnas vetskap.
Challis: Jag har ingen aning om de ger trombyl rutinmässigt nu? Jag har fått utskrivet av Dr B på lucinakliniken.
Det är ju en större svensk undersökning på gång efter vad jag har förstått - den har inte börjat ännu så svaret lär väl dröja. De var ju en läkare någonstans i Sverige (Linköping?) som gjorde en mindre undersökning (ca 20 kvinnor) och gick ut med resultatet i höstas. Han hade behandlat kvinnor som tidigare hade haft MF med acetylsalisylsyra och resultaten var otroligt bra. Men en sådan liten undersökning anses inte vara tillräckligt underbyggd för att hålla rent vetenskapligt, det är därför de nu ska göra en mycket mer omfattande och se hur resultatet blir då.
Själv har jag nu bokat tid på Lucinakliniken. Får se vad de säger. Jag vet att mina MF troligen beror på hög ålder. Jag har gjort två IVF utan att äggen har fäst och ska troligen gå vidare till ÄD - därför vill jag vara säker på att det inte är något annat som är fel.
Ska ivag nu, tack Primerose, jag ska lasa allt du skrev ikvall nar jag kommer hem igen! Stor Kram!!
Ja, Borås var det! Tack för det, Centurion!
Jag har provat med att påbörja Trombyl behandling 2 gr vid plus. Bägge gr mf. Testade denna gången att ta Trombyl från ÄL och fick plus 2008-02-14. Är naturligt vis skit skit skit nervös denna gång efter 3 år och 4 mf/ma bakom mig. Miste tvillingar i v 18 som troligen dog av blodpropp i moderkakan. Så Trombylen är min livlina...Om inte detta funkar nu då vet jag inte.
Hejsan!
Jag äter Trombyl 75mg/ 1gång om dagen pga upprepade missfall (4st)
Hade jag varit du hade jag Googlat på Lennart Blomkvist +Borås för att få fram hans studier om trombyl och missfall!
Hans ena studie deltog 25 personer men minst 3 missfall i bagaget.
När artikeln skrevs så var 15 av dom föräldrar och 5 av dom gravida, de övriga 5 har andra orsaker till missfallen hittats.
Det står på denna sida boras.expressen.se/nyheter/1.930136/ny-behandling-rena-miraklet
tycker att du ska ut och läsa så du kan prata läkaren till rätta!
lycka till!
Jag ska ta Fragmin nu från och med plusset, åt Trombyl fram till att jag plussade. Och nu funderar jag lite kring just det där med fragmin kontra trombyl. Vad vet ni om det?
Jag började ta 2 Trombyl om dagen i förrgår, två dagar efter att jag plussade - jag kanske borde ha börjat tidigare men jag var hos läkaren så nyligen att resultatet på blodproven inte ens var klara ännu. Får se om det gör någon skillnad.
Fragmin är väl ett starkare medel än Trombyl och har en annan aktiv substans än Trombyl (som ju består av vanlig acetylsalisylsyra).
Är det någon här som tagit trombyl utan läkarens vetskap? Jag har ju "bara" haft 2 missfall och det räknas ju som normalt. Funderar på om jag blir gravid utan hjälp att kanske prova..
Är det receptfritt? Vad jag har förstått när jag läst igenom tråden så kan det inte skada i allafall? Man har många funderingar.
Jag har gjort det - se inlägg 70 och 71. Nu har jag fått Trombyl utskrivet men när jag tog det utan läkarens vetskap tog jag barnalbyl. Du kan ju ta vad som helstmed ren acetylsalisylyra i sig, det är ingen ovanlig substans. Det finns i Treo, Albyl, Magnesyl osv. Det viktiga är mängden - man ska vanligen ta en mycket låg dos och de vanliga värktabletterna har en mycket högre dos i sig. Därför måste man dela tabletterna till rätt mängd. Det du ska ta är c:a 75mg/dag (om du ska ta mer måste du först konsultera din läkare). Tänk också på att om du börjar blöda under graviditeten så ska du, så länge blödningen håller i sig, sluta med medicineringen.
Tack så mycket. Få fundera på detta. Hade lite småblödningar under förra grav. så det kanske inte är så bra då??