• annicka67

EGV Riga, kan man lita på att man vekligen får göra ÄD i mars som de lovar?

EGV i Riga kräver ju inte att man kommer på att förtsa besök INFÖR ÄD. Kan man då lita på att de faktikst håller mars som datum som de har lovat??? Finns det någon med erfarenheter??

• Svar på tråden EGV Riga, kan man lita på att man vekligen får göra ÄD i mars som de lovar?
  • isisisis

Förutsatt att det går som planerat så följer de säkert schemat.
    Att de hittar en matchande donator och att din och donatorns medicinering fungerar som den ska.
    Att ni håller er friska och att din slemhinna ser bra ut innan du åker osv...
    Att mensen kommer som den ska osv..
    Det ska ju klaffa .

Oftast går det ju bra,men det kan vara endel oro innan man kommer iväg.

Medicinen är inte alltid lätt att få tag på pga ovilliga läkare.
    Likaså VUL.

Prover måste du också ta innan ju.

• annicka67

Ok, tusen tack för snabbt svar! Jg menar inte att de skulle vara extra oplitliga bara att man ju inte har bestämt något exakt åtrebesöksdatum som man gör på AVA Peter tex. Men då måsta man ju å andra sidan åka två gånger också och det är ju både dyrt och krångligt.

Min läkare på IVF på St Görans sjukhus har lovat att hjälpa oss med VUL tex eftersom det är han som har rek oss vidare till ÄD så att säga. Mediciner talade vi inte om. HUr gör mna med det? När jag talade med EGV på tel sa de att man kan ta recept från dem och hämta ut medicinen i Sverige tersom man kan göra så EU-länder emellen. Hur gjorde ni??

• isisisis

Vi bad vår gynläkare.
    Det funkade,men är inte jättepopulärt kan man säga...

Du kan inte hämta ut på Lettiska recept i Sverige.
    Du får helt enkelt be din läkare att skriva ut ett nytt.
    Med likvärdig medicin.
    De vet vad den heter det är progesteronvagitorer och östrogen som du behöver .

Det är helt enkelt olika saker,fördelar/nackdelar man får väga in.
    Innan man bestämmer sig för en klinik.
    Odds,tillgänglighet,intryck av klinik och hemsida,korrespondens,pris,antal utförda ÄD och rykte.
    Kanske ännu mer.
    Detta beslut kan du bara fatta själv.
    Maila och ställ frågor till dem!

• annicka67

Konstigt. Varför sa läkaren då att det gick på telfon???

• isisisis

Ingen aning.
    Om det inte är några nya regler från årsskiftet!

Kolla i ÄD trådarna och läs bakåt får du se.

• annicka67

tack ska du ha för att du svarar så tålmodigt. de rek hotel laine, hotel valdemars och cityhotel i ett mail till mig. vad tror du? vad kostar det att åka taxi från flygplatsen till hotellet tror du?

• isisisis

Det kostar ca 150 SEK.Inte alltid du får en rökfri taxi.
    Valdemars är populärt.

Du kan annars googla på billiga hotel Riga.

Sen kan du klla på kartan ver de ligger.

Det är ju också en pris och bekvämlighetsfråga!

Själv har jag bott på Hotel Tomo och Viktorija.

• annicka67

Ok hur var de? Vet du om någon här inne som är över 40 har lyckats med ÄD i Riga eller St Petersburg?

• isisisis

Kolla i 40 plustrådarna,äggdonationstrådarna och EGV tråden!

Det var blandat.
    En gång bra,en gång dåligt.
    De glömde bort att jag skulle komma dit.
    Fick gå hem till hotellet igen,sen snabbtinade de mina ägg på 2 timmar ett dog.

Men visst finns det folk som lyckats!
    All inf hittar du om du söker!

• simonetta

Hej
    Du behöver inte ens få recept från den utländska läkaren,be dem maila vad medicinen heter,men ännu viktigare:den aktiva substansen i medicinen.DÅ kan du svenska läkare söka upp likvärdigt svenskt preparat.Ibland finns det inte,så var det för mig,då fcik vi köra nåt liknande.Jag tar bla crtison tabletter,de dämpar ju allergi,dvs ifall min kropp vill stöta brt främmande vävnad=ägget.Då är det lite körigt,jag måste ta 20 svenska crtison tabletter/dag,för de svenska är så låg dos i....som ett exempel dvs det går inte att översätta 1 till 1 alltid.

• Raspberry81

Till mig mailade de bara vad de svenska preparaten heter. Och sedan sa jag till min gynekolog att jag behöver de för att nu var det dags att åka till AVA snart. Javisst! sa min gynekolog och jag hade medicinen på samma dag. Han skickade även över nya provsvar via fax, och det var de svaren de gick efter i medicinering (tror jag) Jag tror det beror lite på vilken relation man har till sin gynekolog. Och vem sitter och trycker i sig hormoner bara för skojs skull.......? Min läkare visste att vi väntade donatorsbesked, och har hjälpt mig som en räddande ängel hela vägen.

Och JA det händer att de glömmer bort inbokade besök. Vid första besöket var de lite irriterade för att VI kom utan att ha bokat tid, och vi satt där 1.5 timme och väntade. Dock hade de tagit fram ansökan från oss utan att de snappat upp efternamnen (så jag vet inte jag, tror det var en ursäkt för att de var fruktansvärt försenade, men en vanlig ursäkt hade varit bättre än sneda ögat) Vi hade kvar emailet med den bestämda tiden som vi visade upp innan vi gick på deras dator. Kändes skönt!

• Primrose
    Raspberry: Är det på AVA i Riga ni gör er ÄD?

Vi fick vänta i 40 minuter efter bestämd tid på AVA vid vårt första besök (de kanske är vana vid att folk inte dyker upp och dubbelbokar...). Min man sa till mig: "om vi inte har fått komma in inom 45 minuter så går vi". Men vi kom ju in till sist - och sedan tog läkaren väldigt mycket tid till att prata, lyssna och undersöka, säker 75 minuter eller så. Det kändes bra.
  • Raspberry81

Primrose: Ja det är till AVA vi ska. Hihihi...skrattar lite eftersom min sambo sa exakt samma sak. Vi väntade och väntade och blev mer nervösa hela tiden. Vi tänkte: I denna takt kommer vi missa flyget!

Jag fick en ursäkt fr Päivi i Finland iaf. Hon sa att det blivit en miss emellan kliniken och henne.

Har ni gjort ÄD-försök där? Hur gick det?

• Primrose
    Raspberry: Hihi - min man var ganska grinig eftersom vi (våra snillen) hade tagit färjan till Riga och inte sovit en blund på det usla skrovet. Nästa gång tog jag flyget! Ni var möjligen inte där den 26/11? Det var nämligen ett annat svenskt par där då vi var där som såg ut att ha väntat länge - jag bara undrade om det var ni!

Nej, vi har inte gjort ÄD ännu därför att när vi kom dit tyckte läkaren att vi skulle göra ett IVF-försök i stället. Tyvärr testade jag i dag negativt. Vi står redan i kö för ÄD och det kan viss ske redan i Februari/Mars.

Jag såg att ni snart ska dit för ÄD - vad spännande!!

Vi kanske ska starta en tråd för oss som går på AVA (vilket land det än må vara)?
  • Raspberry81

Primrose: Näe vi var där i september. Vi hade som tur var sällskap av en liten tjej som var där med sin mamma (tror mamman var donator), och tittade på samma fiskar i akvariet i över en timme (skratt), men hon tyckte det var jättespännande med både fiskar och svenskar!

Ja det skulle vara jätteroligt att ha kontakt med andra som ska till AVA. Man kan ju ta sällskap om man är där samtidigt ngn ggn, och inte bara sitta själv och tråka. Min sambo drar hem efter han gjort sitt! (jag tycker inte han är speciellt mycket till stöd när jag är nervös heller, han gör oftast allt värre)

Tror ÄD är det bästa för er, men föstår om man vill ha sina egna gener i första hand! Jag har tyvärr inte den valmöjligheten. Min sambo vill gärna tvinga fram ägg ur mig (märker det eftersom han spekulerar i behandlingar som inte existerar), men han har acceptera fakta nu när det är dags!

Ja det är spännande....och lite läskigt!

• Primrose

Ja, precis! Jag skickade ut en inbjudan till en fika i Riga "City" när jag var där ensam här på FL - men ingen nappade då. Jag fick gå på Spa och trösta mig i min ensamhet. Och så satte tjejen som gjorde ansiktsbehandlingen något på mina ögonlock som brände som eld. Senare på dagen svullnade ögonlocken och jag var alldeles röd. Så när jag kom till ET nästa dag såg det ut som att jag legat och gråtit oavbrutet sedan ÄP!

Ja, visst är det litet läskigt också. Men det kommer att gå bra - de är väldigt duktiga tycker jag. Är din läkare Dr. Fodina?

Jag öppnar en AVA-tråd senare. Nu ska jag iväg på bio!

• Raspberry81

Ja vi har dr Fodina.

Det måste vara mng svenskar i omlopp, som kommer och går i veckorna. Som återkommer om det ex inte lyckas 1a ggn (hoppas INTE vi återkommer)

Det är bra att ha kontakt med andra som ska/har tagit emot donation, och som har fått barn/ gravida, hemma i Sverige me´!Det finns en del frågor som kommer dyka upp i framtiden hos barnet, som kan vara bra att bolla med andra. Man skulle kunna göra träffar av ngt slag!

Men som sagt, befinner vi oss samtidigt där (OM vi skulle misslyckas och åker dit för ett second attempt) vill jag hubergärna hitta på nå´t!

Shop until you drop-dag, spa, fika, restaurang, promenad....vadsomhelst som förenar nytta med nöje!

Ha det kul på bion.

• Raspberry81

Låter som om jag menade att bara donations-mottagarna ska ha en grupp. Menade såklart bara att vi antagligen ändå hittar varandra i den stora gruppen, eftersom donation är lite speciellt, då barnet inte har sitt genetiska urspung i mamman eller pappan.

Raspberry81 skrev 2007-12-27 17:53:02 följande:
    Ja vi har dr Fodina. Det måste vara mng svenskar i omlopp, som kommer och går i veckorna. Som återkommer om det ex inte lyckas 1a ggn (hoppas INTE vi återkommer)Det är bra att ha kontakt med andra som ska/har tagit emot donation, och som har fått barn/ gravida, hemma i Sverige me´!Det finns en del frågor som kommer dyka upp i framtiden hos barnet, som kan vara bra att bolla med andra. Man skulle kunna göra träffar av ngt slag! Men som sagt, befinner vi oss samtidigt där (OM vi skulle misslyckas och åker dit för ett second attempt) vill jag hubergärna hitta på nå´t! Shop until you drop-dag, spa, fika, restaurang, promenad....vadsomhelst som förenar nytta med nöje! Ha det kul på bion.
Svar på tråden EGV Riga, kan man lita på att man vekligen får göra ÄD i mars som de lovar?