• Rebecca s bebis

Till er som är adopterade!

Till er som är adopterade..
    jag är adopterad från indien kom till sverige när jag va 1 år.
    till frågan: hur känner ni er som är adopterad att vilja ha egna barn?har ni ett begär att få gena barn mer eller kan ni tänka er att adoptera sj? är bara nyfiken..När jag va minder var jag rädd att jag inte kunde få egna barn för att jag var sj adopterad..har nu gått igenom 2 missfall o ill vwerkligen ha egna barn..
    detta är är inte menat att nån ska ta sig illa vid eller nåt vill bara fråga! Mvh rebecca

• Svar på tråden Till er som är adopterade!
  • Gravid2010

Ok.,, försöker igen..(lite fl gulligt sådär)

Jag ville ha hembakade barn. Ville veta hur det kändes att ha en bulle i ugnen.

• LCW

Har också tänkt som du att jag kan nog inte få barn så därför har jag aldrig funderat så mkt på det. Har alltid trott att barn inte var ämnat för mig eller haft ngn särskild längtan. Har jag tänkt på barn så har jag nog lutat mer åt adoption. Driften på egna barn har aldrig varit särskild stark. Nu är jag iof gravid och det känns bra det också. Lite nyfiken är man ju hur barnet kommer se ut.

• FrökenL

Först och främst så gillar jag inte formuleringen egna barn. Adopterade barn är också egna barn.

Jag är adopterad och har väl aldrig känt att jag är främmande för att adoptera själv eftersom jag anser det vara bra med adoptioner. Jag är lycklig över att vara adopterad. Nu har jag min biomamma på mycket närmare håll än internationellt adopterade (i samma stad som jag växte upp), då jag är svenskadopterad. Men tro det eller ej jag har aldrig känt behov av att söka upp henne även om jag vet vad hon heter.

Jag har biologiska barn men hade jag inte kunnat få det så hade jag adopterat. Jag tror inte att strävan efter att föra sina gener vidare är starkare hos adopterade än hos andra icke adopterade.

• inoka

FrökenL: Hoppas det är ok att jag frågar..
    Men har inte det känns konstigt? Att ha sin biologiska mamma i samma stad.
    Eller har du fått veta det sent? Vet hon om var du finns?
    Själv är jag ju från srilanka men har kontakt med mina bio.föräldrar men det är ju endå långa avstånd mellan oss..

Hoppas det var ok jag fråga :)

• emcjoh

Skulle fortfarande avstått från barn om jag inte kunnat bli gravid själv. Tror inte jag haft resurser att ta hand om adopterade barn eftersom jag själv, haft det jobbigt med min egen.
    Var väldigt viktigt för mig att ha någon att höra ihop med på riktigt...

• FrökenL
    inoka skrev 2008-02-07 10:16:06 följande:
    FrökenL: Hoppas det är ok att jag frågar..Men har inte det känns konstigt? Att ha sin biologiska mamma i samma stad. Eller har du fått veta det sent? Vet hon om var du finns? Själv är jag ju från srilanka men har kontakt med mina bio.föräldrar men det är ju endå långa avstånd mellan oss.. Hoppas det var ok jag fråga :)
    Jag har alltid vetat jag varit adopterad. Nej jag är ledsen att det känts mycket obehagligt att hitta min biomamma. Därför att hon inte direkt har ett ordnat liv om man säger. Det hade varit som att se sig själv djupt nedgången och se vilket arv man bär på. Ja konstigt har det ibland känts att hon bodde i samma stad när jag växte upp(Nu bor vi inte i samma stad eftersom jag flyttat från mina adoptivföräldrar till Göteborg. (Jag växte upp i en annan stad)

Jag vet ju inte om hon är narkoman idag, men jag antar det Hon har aldrig sökt upp mig heller även om hon känner mina adoptivföräldrar, eller ja vet vilka de är. Jag antar det beror på att hon fortsatt sitt destruktiva liv.

Ibland när jag var yngre så kunde jag se en utslagen kvinna och tänka att " det där kanske är min bio mamma"). Men ärligt talat vill jag inte veta.
  • HjärtePrinsen Filip06
    Hej!

Jag är med adopterad, från Indien/Calcutta. kom som 1åring till Sverige.

Jag har ett biologiskt barn som är 1år och 16 månader idag lille Filip
    jag hade me svårt o bli gravid i början när ja ville ha barn vid 22år.
    men ja har ett MF bakom mig.
    och ja jag kan tänka mig att adoptera ett barn. men för de är de ju mina barn båda två såklart. men vi fösröker ju nu få ett syskon till våran guldklimp. får la se hur de lyckas..

intressant tråd för övrigt

Kram Hanna o Filip
    Va noga me att vara rädd om era små vänner !!!
  • Little M

Jag är adopterad från Indien. Kom till Sverige som 4 månader gammal
    Har alltid kännt att de är oerhört viktigt för mig att få ett eget barn...Biologiskt....
    Jag har inget bakåt alls.... Så vill skapa biologisk släkt framåt..

Har 3 missfall och ett MA bakom mig.....

Men har även min underbara son Oliver 8 månader... Och i slutet av aug början av sept ska han bli storebror...

Lycka till o kämpa på!

Finns här om du vill prata

Kram

• mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-06 12:13:12 följande:
    Ibland blir jag nästan lite trött på adoptionsordmärkandet. Många använder egna barn utan att mena annat än biologiska barn. Vi råkade själva säga så till hemutredaren. Jag sa så innan jag var insatt i adoptionsspråkbruket min mamma säger så hela tiden men hon menar inget annat än biologiska barn!!! Vi gör så klart ingen skilnad på om det är biologiska eller adopterade barn. I de flesta fall är det inget värdeladdat när folk säger egna barn. Jag brukar inte påtala det för folk som i all välmening råkar använda ett ord som inte är helt rätt. Jag tycker själv inte om att bli ordmärkt om jag talar om ngt jag inte är fullt insatt i.
    när en annan adopterad använder sådana uttryck så kändes det viktigt att påpeka detta, gör det när jag känner att det är relevant. För min del känns det viktigt att markera detta om någon te x säger till mig när min son är med mig, är det ditt egna barn eller? Ja, det är han och för hans skull vill jag också markera detta att man faktiskt kan säga biologisk eller adopterad istället för något som faktiskt känns kränkande, för mig är det kränkande att bli sedd som icke eget barn till mina föräldrar. De som jag markerat det för blir tacksamma för att jag informerar om även om de inte menar detta som något kränkande. Har alltid tyckt det varit hemskt när folk sade så till mina föräldrar när jag var i närheten eftersom jag är deras egna barn.
  • mammatillvictor
    Gitani skrev 2008-02-06 14:11:06 följande:
    Måste bara säga att som adopterad kan man ta digt illa upp när någon säger att de vill ha egna barn. Men att de kanske kan tänka sig att adoptera. Ordet egna får en mycket negativ klang. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att tänka på vad man säger. De flesta menar ju inget illa såklart men det spelar ingen roll. Det känns ändå jobbigt när någon säger så.
    precis så känner jag också, därför markerade jag detta i ett inlägg här.
  • mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-06 15:08:24 följande:
    Inoka: Jag var på ett föredrag om adoption som en adopterad tjej höll. Hon var gravid och att hennes barn var hemmagjorda just. Jag tycker att det är ett mkt bra utryck! Ha det så kul med monstrenGitani: Er faster skulle jag också bli arg på!! Det är ju din kusins barn punkt!
    Tycker inte att det är fel att använda hemmagjorda barn, det är stor skillnad på att använda det ordet och egna barn.
  • Fru hemlig
    Vietnammamma skrev 2008-02-07 21:12:01 följande:
    Tycker inte att det är fel att använda hemmagjorda barn, det är stor skillnad på att använda det ordet och egna barn.
    Han ngn sagt att det är fel? Inte jag i alla fall som blir citerad.
  • mammatillvictor
    Fru hemlig skrev 2008-02-07 21:18:10 följande:
    Han ngn sagt att det är fel? Inte jag i alla fall som blir citerad.
    Nä, du har inte sagt att det är fel, jag säger bara att jag tycker hemmagjorda barn är ett bra ord, bättre än att använda egna barn när man ska skilja på biologiska och adopterade barn, då egna barn innefattar både adopterade och egna barn
Svar på tråden Till er som är adopterade!