• Zhoe

Frågor ang förlossningsrädsla

Jag håller på och skrivet ett arbete om förlossningsrädsla (läser till barnmorska) och funderar mycket på det nu, och inser att det är väldigt vanligt och ett mycket viktigt ämne. Jag har själv inga barn än så därför skulle jag gärna vilja veta lite hur ni tänker. (Ni behöver inte svara på alla frågor)

1. VAD är du är mest rädda för?

2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.

2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.

4. Hur skulle din drömförlossning se ut?

Jag är jättetacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 15:27:01:
    Vill lägga till en fråga:

Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?

• Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla
  • Zhoe

Tack för alla svar jag har fått! Det kommer till god hjälp.
    Någon mer som vill berätta så blir jag jätteglad!
    Lycka till alla!

• Anna83 m Juline och Vincent

Ja,jag hoppas verkligen att jag kommer känna mer glädje denna gång...Jag ska få prata med min barnmorska på onsdag så får vi se om vi kan bearbeta förra förlossningen lite....Svårt att komma på nu vad man e rädd för bara...Tack så mycke för ditt svar:)

• Mamma Anna

Jag svarar gärna. Väntar barn nr 2 nu och förlossning nr 1 gick jättebra men snabbt.

* Att inte bli tagen på allvar. Att jag ska bli uppmanad att stanna hemma några timmar eller att det ska vara fullt på förlossningen. Att vara tvungen att föda i bilen på väg till förlossningen eller att föda oplanerat i hallen.

2. Varför är du rädd? Dålig förlossningsupplevelse sedan tidigare?, hört andras förlossningshistorier? m.m.
    * Min första förlossning gick väldigt fort och jag kände att ingen tog mig på allvar. Värkarna var inte tillräckligt långa, kom inte tillräckligt ofta för att det skulle vara på "riktigt" och barnmorskan som svarade i telefonen tvivlade också på mig när jag berättade att vattnet hade gått.

2. Vad gör du för att minska rädslan, tex. avslappning, samtal med barnmorskan, auroramottagningen osv.
    * just nu ingenting, jag har pratat med min BM och vi ska gå igenom journalen från den förra förlossningen.

* så skulle jag föda hemma med hjälp av en barnmorska som jag känner och har gått på mödravård hos under hela graviditeten. Tyvärr tror jag inte att det blir någon hemförlossning eftersom sambon är skeptisk.

• Zhoe

Anna83 med Juline:

Lycka till på onsdag! Hoppas det blir ett bra samtal. =)

• Zhoe

Mamma Anna:

Tack för ditt svar!
    När jag läser alla svar jag fått så verkar det vara genomgående att det man är mest rädd för är att inte bli tagen på allvar och dåligt bemötande. Det är så tråkigt att läsa det. Det borde ju vara en självklarhet att bli bra bemött och tagen på allvar!
    Apropå hemförlossning, det är inte alls omöjligt. Har du tagit upp det med din BM på MVC? Hon skulle kunna hjälpa dig ta reda på mer om det. Och kanske kan övertyga din sambo. Våra lärare i skolan jobbar fortfarande med hemförlossningar och de tycker själv att det är helt fantastiskt. Lite mer personligt på nåt vis, men det förutsätter såklart att graviditeten förlöpt normalt.
    Hoppas du får en bra förlossning vare sig det blir på sjukhus eller hemma och att du får den hjälp du behöver!

• Needy

Jag är mest rädd för att ha ont. Vet inte varför, jag vet ju att man inte dör av smärta..har fött två barn förut- väntar vår tredje..
    ..sen får jag panik när jag tänker på en tjurig barnmorska, som man inte känner förtroende för- tänk om hon inte hjälper mej..stöttar mej...

*hjäälp vill inte föda! *

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • Eisa

Jag var väldigt rädd INNAN jag blev gravid. Nu känns det av någon anledning lugnare, när jag är gravid. Men jag kan berätta lite vad jag var/ibland är rädd för:

Att det ska göra så ont att jag får panik. Smärtstillande verkar inte finnas under krystskedet, det skede som jag tycker verkar läskigast.
    Rädd att jag kommer få panik helt enkelt, vägra krysta men kroppen krystar ändå.

Andras historier som säger att det sjukt ont. Jag vill inte ha sjukt ont liksom.

Ingenting. Det känns som sagt rätt lugnt nu. Jag tänker att egentligen är det samma sak sm när kon kalvar, eller hunden får valpar. Bebisar ska ut och det är sjukt naturligt.

En förlossning utan panik, tack.

Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?
    Nej jag är inte påverkad i min vardag.

• Anna83 m Juline och Vincent

Zhoe:
    Det blev inte så mycke prata om förlossningen och om amningen..Jag trodde det va tid utsatt för det men det va juh vanlig kontroll...Lite besviken e jag...Min barnmorska är bokad upp över öronen och har fullt upp så det känns som om hon inte riktigt har tid...Men nu är det så nära så det känns som det kvittar...Jag har läst boken "Innan du föder" av Anna Wilsby...Hade viljat gå profylaxkursen innan förlossningen med...Men det kostar ganska mycke och tiden blev för knapp så vi hann inte boka in oss på kursen...Min barnmorska säger att det kommer gå jättebra och så vidare men det gör inte mig lugnare...

• Minja

Här kommer mina svar och jag har alltså ett snitt och 2 vaginala förlossningar i bagaget(snittet p.g.a sätes läge och dublex grav först)
    Nu blir det inga fler förlossningar här..

Smärtan, att inte ha kontroll, svimma, att inte bli tagen på allvar

Om jag det visste, det var bara en stark rädls a för att det skulle göra ont m.m

Samtal med andra som fått barn, barnmorska, förlossningskontrakt och klara samtal (typ samma som aurora samtal

ja du det finns ingen dröm förlossning hos mig tyvärr skall de ju ut samma väg som de kom in

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-23 15:27:01:
    Vill lägga till en fråga:

Det påverkade hela min vardag, rädslan blev starkare för varje dag under graviditeterna men samtalen hjälpte oerhört mycket

Du får gärna kontakta mig via inboxen då jag kan berätta hur mycket som helt med förlossnings skräck.. och hur jag gjorde..

• A 1989

att bebisen ska vara för stor och att det blir snitt istället.

Jag vet inte varför jag är rädd, har vart rädd enda sen jag fick veta att jag fick ett plus.

Ja jag pratar bara med min barnmorska för det finns inga aurorabarnmorskor här.

att bli igångsatt i vecka 37, sen bryr jag mig inte hur ont det gör.

• LCW

Rädsla för smärta,att tappa kontrollen, spricka upp, sy. Problem som kan medföras efter förlossning. Inkontinens osv.

Alltid varit. Har aldrig känts naturligt trots att det är det mest naturliga.

Talat med terapeut att överhuvudtaget att överväga att skaffa barn istället för att välja bort barn pga rädsla. Steg 2 är nu att ta all den hjälp man kan få gm vården dvs aurora, mental avslappning osv

Finns ingen. Skulle vilja vara nedklubbad i 9+ månader. Väck mig när barnet är ngn månad.

• Agapi

ALLT. Hela situationen är fruktansvärd. Ligga där naken framför massa människor, bajsa/kissa ner sej, massa blod, bli klippt/spricka, få ont osv.

Ingen aning om vad de kommer ifrån. Har inga barn så de har inte med upplevelser att göra, så bör väl kommer från saker jag har läst (då jag absolut absolut inte ens kan se en bild på förlossningar)

Inget alls, är inte gravid och planerar inte att bli de närmsta tidem, men kommer aldrig "gör nått åt de". Får jag inte snitt så blir de inga barn.

Nersövd.

5.Hur påverkar din rädsla dig när du tänker på förlossningen? Eller påverkar det dig i din vardag?

Blir riktigt kräkfärdig och får ångest av att tänka på de. Planerar inte barn än på flera år, men tycker de är väldigt jobbigt att inte veta om jag någonsin kommer få barn. Älskar verkligen barn, men minsta lilla risk att inte få snitt få mej att göra abort utan att blinka.

Svar på tråden Frågor ang förlossningsrädsla