• Bettane

hur länge fick ni ligga på neo?

Hej

Jag har en son som är född i v.35, han var stor men vi fick ligga på neo i ca 2 veckor för solning och sondmatning pga gulsot. Jag var varje dag evigt tacksam över att min älskling hade stannat i magen så pass länge.
    Nu är jag i v. 29 och börjar få värkar.. har varit inne på koll, är sjukskriven och får vara hemma sålänge, men blir det värre måste jag läggas in. De har gjort fullt klart att denna bebis kommer inte stanna i magen så länge, utan vi ska var glada om den stannar till v 34-35.
    Hur ska jag kunna ligga på sjukhus samt på neo med en mammasjuk 2 åring?? Paniken kommer snabbt när man minns alla kuvöser och alla små bebisar. Min phykiska gräns går nog vid v.32.. Jag var beredd på ett prematurbarn men inte såhär tidigt..
    Ni som fött vid vecka 29-32, hur länge fick ni ligga på neo? och hur vart det med lungor och amning osv??

mVh/ Elisabeth

• Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?
  • Trotsa

Våran Oscar föddes i vecka 28+5. Hamnade då i kuvös med c-pap. C-papen hade han kvar tills han flyttade till värmesäng 1 1/2 vecka senare. Under c-paptiden så hade han nästintill adrig någon syrgas. Sen han kom till värmesängen har han haft syrgas till och från i tratt, ett par dagar hade han grimma med minimalt med syrgas. Imorgon blir Oscar 4veckor gammal och syrgasen är på väg bort. Värmemadrassen försvinner inom kort oh hemsjukvård är det snart dags att börja prata om. På onsdag går han in i v 33. Här, i Lund, så är det aktuellt med hemsjukvård från v34/35, om allt är bra. Helst ska barnet vara helt utan syrgas och antingen ammas eller flaskmatas. Men man kan få komma hem med både syrgas och sond...Vår Oscar har varit en stark och väldigt stabil liten grabb från början och har bara gjort framsteg!
    Igår var första dagen som jag kände mig redo att faktiskt ta hem honom, så nu går jag och hoppas på att vi snart, mycket snart, får hemsjukvård!!

Han väger idag 1826gr, är 42.6 cm lång, när han föddes vägde han 1400gr och var ca 38cm lång (de mätte honom en vecka senare och räknade med att han då vuxit ca en cm)

• cloudberry79

Vi var kvar i 62 dygn exakt, alltså nio veckor. Nu när vi är hemma så är vi verkligen helt hemma, utan sondmatning eller syrgasgrimma (Vidar har inte behövt syrgas mer än en liten puff första veckan). Hela vår resa står i min Vidarblogg om du är intresserad

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Nellies matte

Vår dotter föddes i v 26+5 och vi fick stanna i exakt 7 veckor.

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • Kaffekopp

Hej Elisabeth, man brukar säga att barnet får stanna på Neo tills det att det skulle födas egentligen, för att inte ge för mycket förhoppningar ifall att det inte skulle bli så att man får komma hem tidigare, men ofta kommer man hem några veckor tidigare än det (det beror helt på hur lilla killen eller tjejen sköter sig med andning m.m. men nu för tiden kan man gå hem med sond, syrgas och lite smått och gott annat också) Lycka till med magen, du ska se att det går bra!

• luddiz

jag fick min son linus i vecka 30+0. han var tillväxthämmad o vägde ett kilo prick =) Han fick ligga en o en halv månad på neo, kom hem o vi klarade oss utan hemsjukvård o syrgas o grejjer,, perfekt =) så i dag väger linus över 5 kilo o en pigg o allert kille,,, lycka till med ditt barn

• TiraMaria Lucinda

min dotter föddes i vecka 34 (33+5) och vi behövde bara stanna i en vecka. hon vägde 2510 och var 46,5 lång. hon behövde inte heller ligga i kuvös, vi låg på neo på akademiska sjukhuset i uppsala där de kör med känguru metoden.

• MirjaochJolinesMamma

Mirja är född i v31, vi låg 3 veckor på neo. (3 veckor på antenatal innan).

Mirja vägde 1875 och var 43 cm.

Hon låg i kuvös i ca 2 veckor, samtidigt solade hon i 5 dygn sammanlagt. Sista veckan låg hon på värmemadrass.

• MirjaochJolinesMamma

haha...såg att jag redan svarat!!

• ulle 81

Min yngste son föddes i vecka 32+1 och vi låg på neo i en månad.

Han vägde 2270 och var 44,5 cm. Amningen gick så där..det tog ju lite längre tid innan mjölken rann till. Mjölken sinade efter vi kom hem för jag pumpade inte så mycket som jag skulle ha gjort när jag låg inne. Därefter blev det ersättning och nu är han 8 månader och väger 8 kg.

• Tax

Hej! Jag fick Elin och Isabelle ivecka 25+0 pga. tvillingtransfusionssyndrom. Elin vägde 561g och Isabelle vägde 266g och tyvärr fick vi bara ha Isabelle i 8timmar.

Vi stannade på Neo i 18veckor med många komplikationer.Sen åkte vi hem med syrgas , sond,massor av mediciner och Hemsjukvård i ca 1mån efter det rök allt och jag ammade henne fullt (har precis slutat) Nu är "Elinsson" en 11månaders ,7.3kg pigg och glad underbar liten bebis.

• Tax

Hej! Jag fick Elin och Isabelle ivecka 25+0 pga. tvillingtransfusionssyndrom. Elin vägde 561g och Isabelle vägde 266g och tyvärr fick vi bara ha Isabelle i 8timmar.

Vi stannade på Neo i 18veckor med många komplikationer.Sen åkte vi hem med syrgas , sond,massor av mediciner och Hemsjukvård i ca 1mån efter det rök allt och jag ammade henne fullt (har precis slutat) Nu är "Elinsson" en 11månaders ,7.3kg pigg och glad underbar liten bebis.

• Tax

• Superizza

Ja har en son som kom i v 32+1.. han va väldgit duktig.. Han låg inne i 40 dar.. men de va för att han fick tillbaka infektionen.. Efter 4 dar var han utan c-pap, efter en vecka låg han i vanlig säng... efter 11 dar så hade han bara sondmatningen kvar.. så hade han inte fått tillbaka infektionen så hade vi nog fått åkt hem efter ca 2 veckor men i stället vart de 3 extra veckor.. Det vart 5 veckor o 3 dar.. så de va egentligen inte så jätte farligt.. han kom hem tidigare än om han hade legat i magen..

• Superizza

glömde.. amningen gick jätte bra.. skötte pumpningen.. men ja hade tur har mkt mjölk.. ammar fullt o han e 2 ½ månad nu o han växer så..

• Livsglädjen

Edvin föddes i v28+5 och vi var på sjukhus i 14 veckor (utskriven i v42+2). Han hade respirator i tre dygn, sepsis p.g.a. stafylokocker vid födseln (många blodtransfusioner och antibiotika från födseln), CMV-infektion som satte ner funktionen på levern. Han solade i minst en vecka (antagligen längre, minns inte riktigt) kom ur kuvösen efter fem veckor och hade CPAP i sju veckor sedan syrgas lite då och då.
    Sondmatades hela sjukhustiden förutom sista två dygnen, men började med sondavdrag när han var ungefär i v38 (d.v.s. cirka tio veckor gammal).
    Lungorna har klarat sig otroligt bra, men han måste inhalera Pulmicort varje dag i förebyggande syfte och får inhalera ventoline/airomir vid behov när han blir förkyld eftersom läkarna fortfarande hör ett rosslande ljud på ena lungan. Räknas som infektionskänslig och har fått influensavaccin och pneumokockvaccin.

Svar på tråden hur länge fick ni ligga på neo?