lindi80 skrev 2007-07-19 23:05:41 följande:
hej jobbar på en bb avd som även har hand om electiva sectio (planerade snitt) snittet lägges vågrätt vid bikinilinjen, om man inte redan har ett snitt som går på andra hållet för då gör man det i det gammla. men ett snitt är inte bara ngt man gör utan det är en STOR bukoperation. något jag tycker är konstigt är när 1:a gångs föderskor vill ha ett snitt för att dem är förlossnings rädda, hur kan man vara rädd för det då man inte varit med om innan. klart att man är nervös inför en förlossning men det är häftigaste jag gjort i mitt liv, skulle kunna göra det om och om igen finns ingen härligare kännsla än när bebben kommer ut och man får upp den på magen, dessutom så försvinner ju smärtan direkt när bebisen är framfödd men vid ett snitt så har smärtan precis börjat.
Att du inte förstår detta är ju för att du uppenbarligen inte är förlossningsrädd. Jag tycker att det är en ganska arrogant och respektlös inställning. Om du var så rädd för t.ex. ormar att du nästan kräks om du ser en på TV, skulle du då simma igenom en ormgrop i kanske över ett dygn (och hoppas att du slipper bli biten eller slipper dö av panik) eller skulle du göra allt som står i din makt för att få komma till din bebis en annan väg? Kanske en dålig liknelse, men att beviljas snitt är inget man blir i förbifarten utan bara där det är det bästa för mamma och barn - vilket det kan vara vid fobier och rädslor.