• Vill ju så gärna

planerat snitt - var??

hur "lägger" dom snittet vid planerat kejsarsnitt??

känner mig LIVRÄDD över att föda vaginalt (är inte gravid än så vet inte hur ja kommer känna när d väl gäller) o kommer nog vilja göra planerat snitt.... men d finns ju stora nackdelar med d oxå...tex ett fult ärr över hela magen....

Så frågan är....var hamnar ärret o hur mycke syns d???

• Svar på tråden planerat snitt - var??
  • Tutilure

Marii:
    Jag är ganska säker på att de sätter den innan. (Kommer inte ihåg riktigt, det var så många intryck och man var ju nervös också ) Men man får ju bedövning i och runt urinröret, någon salva tror jag att de använder. Det är rätt så obehagligt när de sätter dit den, men det brukar gå hyfsat fort. Jag har väldigt låg smärttröskel och jag tyckte att det gjorde lite ont och var ganska obehagligt, men det gick bra ändå, båda gångerna.
    Och när den satt på plats så var det inga problem.

Katetern vill de ju dra så fort som möjligt egentligen, men samtidigt så vill de hålla koll lite på hur mycket man kissar, jag hade nog kvar den till dagen efter eller två dagar efter.

Fråga på bara om du undrar något mer.

• Mariii

Tutilure: uscha har varit med när dom har satt och dragit ut kateter(är uska) och det är inge trevligt alls. Men jag utsätter mig hellre för det än att föda vaginalt eftersom jag har en sån förlossningsrädsla redan även om jag inte är gravid än. men det kanske kommer ändras också när jag har blivit gravid det vet man ju inte förrän man har blivit det.
    Men alltså när dom gör snitt känner man absolut inget?, för jag brukar titta på riskförlossningar som är på onsdagar på tv4 fakta och dom är ju ganska våldsam när dom ska dra ur bebisen.

• lindi80

hej jobbar på en bb avd som även har hand om electiva sectio (planerade snitt) snittet lägges vågrätt vid bikinilinjen, om man inte redan har ett snitt som går på andra hållet för då gör man det i det gammla. men ett snitt är inte bara ngt man gör utan det är en STOR bukoperation. något jag tycker är konstigt är när 1:a gångs föderskor vill ha ett snitt för att dem är förlossnings rädda, hur kan man vara rädd för det då man inte varit med om innan. klart att man är nervös inför en förlossning men det är häftigaste jag gjort i mitt liv, skulle kunna göra det om och om igen finns ingen härligare kännsla än när bebben kommer ut och man får upp den på magen, dessutom så försvinner ju smärtan direkt när bebisen är framfödd men vid ett snitt så har smärtan precis börjat.

• lindi80

man får kateter innan man går till OP man bedövar med xylokainsalva. och där jag jobbar drar vi katetern på eftermiddagen om man blir snittad på morgonen/förmiddagen, och om man blir snittad lite senare så drass den direkt på morgonen dagen efter.

• alexaGBG
    lindi80 skrev 2007-07-19 23:05:41 följande:
    hej jobbar på en bb avd som även har hand om electiva sectio (planerade snitt) snittet lägges vågrätt vid bikinilinjen, om man inte redan har ett snitt som går på andra hållet för då gör man det i det gammla. men ett snitt är inte bara ngt man gör utan det är en STOR bukoperation. något jag tycker är konstigt är när 1:a gångs föderskor vill ha ett snitt för att dem är förlossnings rädda, hur kan man vara rädd för det då man inte varit med om innan. klart att man är nervös inför en förlossning men det är häftigaste jag gjort i mitt liv, skulle kunna göra det om och om igen finns ingen härligare kännsla än när bebben kommer ut och man får upp den på magen, dessutom så försvinner ju smärtan direkt när bebisen är framfödd men vid ett snitt så har smärtan precis börjat.
    Att du inte förstår detta är ju för att du uppenbarligen inte är förlossningsrädd. Jag tycker att det är en ganska arrogant och respektlös inställning. Om du var så rädd för t.ex. ormar att du nästan kräks om du ser en på TV, skulle du då simma igenom en ormgrop i kanske över ett dygn (och hoppas att du slipper bli biten eller slipper dö av panik) eller skulle du göra allt som står i din makt för att få komma till din bebis en annan väg? Kanske en dålig liknelse, men att beviljas snitt är inget man blir i förbifarten utan bara där det är det bästa för mamma och barn - vilket det kan vara vid fobier och rädslor.
  • SofiaD

De satte min kateter på op efter jag fått spinalen och det kändes då klart ingenting. Hade inget obehag av den medan den satt där heller. När de drog den någon timme efter snittet sved det till lite bara,men det är ju snabbt övergående. Katetern var en av de grejer jag fasade lite för inför mitt ks, men det var ju ingenting!

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
  • Mariii

SofiaD: Jo kateter är inte så himla kul att sätta dit eller dra. Känner man absolut ingenting när dom gör snittet? Eller när dom "gräver" och ska ha ut bebisen?

• SofiaD

Jo visst känns det att de gör något i magen under snittet! Jag tyckte det kändes helt bedövat men upplevde ändå att de var och rotade där. Gjorde liksom liiiiite ont på en punkt över blygdbenet, men det är säkert högst individuellt hur man upplever det. Op syrran pressade på min mage för att han skulle komma ut lättare också och då kändes det svårt att andas, men det var ganska snabbt övergående.

• Mariii

SofiaD: jo det är nog från person till person... Häftade dom igen snittet på dig eller sydde dom?

• SofiaD

De sydde bara invändliga stygn, så jag har sluppit besvär från stygn som drar i huden

• Mariii

SofiaD:oki, fick du välja de själv eller?

• fiskbulle666

När de satte katetern på mig så kändes det ingenting, och jag kände ingenting under operationen heller. Jag var uppe och gick på kvällen sedan (gjorde snittet vid kl 11) och det gick bra

• SofiaD

Mariii
    Nej det bestämmer läkaren, men har man önskemål går det kanske att lösa...

Svar på tråden planerat snitt - var??