• lindi80

planerat snitt - var??

hej jobbar på en bb avd som även har hand om electiva sectio (planerade snitt) snittet lägges vågrätt vid bikinilinjen, om man inte redan har ett snitt som går på andra hållet för då gör man det i det gammla. men ett snitt är inte bara ngt man gör utan det är en STOR bukoperation. något jag tycker är konstigt är när 1:a gångs föderskor vill ha ett snitt för att dem är förlossnings rädda, hur kan man vara rädd för det då man inte varit med om innan. klart att man är nervös inför en förlossning men det är häftigaste jag gjort i mitt liv, skulle kunna göra det om och om igen finns ingen härligare kännsla än när bebben kommer ut och man får upp den på magen, dessutom så försvinner ju smärtan direkt när bebisen är framfödd men vid ett snitt så har smärtan precis börjat.

• lindi80

man får kateter innan man går till OP man bedövar med xylokainsalva. och där jag jobbar drar vi katetern på eftermiddagen om man blir snittad på morgonen/förmiddagen, och om man blir snittad lite senare så drass den direkt på morgonen dagen efter.

Svar på tråden planerat snitt - var??